mobile icon
Ehemaliges IWM-Mitglied [01.08.2009 - 30.04.2014]

Daniela Bauer

Abgeschlossene Projekte

Meaning Making im Kunstmuseum: Das Verständnis von Kunstwerken und Ausstellungskonzepten im Experten-Laien Vergleich

Vermittlung konflikthafter naturwissenschaftlicher Sachverhalte in Museen und Ausstellungen: Die Rolle authentischer Objekte

Artikel in referierten Zeitschriften

Schwan, S., Bauer, D., Kampschulte, L., & Hampp, C. (2017). Representation equals presentation? Photographs of objects receive less attention and are less well remembered than real objects. Journal of Media Psychology, 29, 176-187. https://dx.doi.org/10.1027/1864-1105/a000166
 

Bauer, D., & Pierroux, P. (2014). Expert and adolescent interpretive approaches in a National Art Museum. Museum Management and Curatorship, 29, 260-279.
 

Bauer, D. (2010). Die ästhetische Wahrnehmung von Graffiti: Theorie, Darstellung einer Untersuchungsmethode und einer explorativen Studie zu Unterschieden zwischen Experten und Laien. Umweltpsychologie, 14(1), 26-44.
 

Tagungsbände

Bachta, E., Bauer, D., Filippini-Fantoni, S., & Stofer, S. (2013). Capturing Visitors' Gazes: Three Eye Tracking Studies in Museums. Museums and the Web 2013: Proceedings.
 

Konferenzbeiträge

Bauer, D., & Hampp, C. (2013, April). Capturing visitors' gazes: Three eye tracking studies in museums. The Deutsches Museum: Exhibiting “The Real Thing”: Do visitors perceive authentic objects differently? [Talk]
 

Bauer, D., Hampp, C., Schwan, S., & Kampschulte, L. (2012, April). Knowledge transfer of conflictual natural scientific issues in museums and exhibitions: The role of authentic objects. 12th International Public Communication of Science and Technology Conference (PCST). Florence, Italy. [Talk]
 

Bauer, D., Hampp, C., Schwan, S., & Kampschulte, L. (2012, July). Do objects play a special role in knowledge acquisition? 25th Annual Visitor Studies Association Conference (VSA). Raleigh, North Carolina, USA. [Talk]
 

Hampp, C., Bauer, D., & Schwan, S. (2011, March). Knowledge transfer of conflictual natural scientific issues in museums and exhibitions: The role of authentic objects. Workshop Science Learning in Informal Settings im Rahmen des DFG-SPP 1409. Tübingen. [Poster]
 

Hampp, C., Bauer D., Schwan, S., & Kampschulte, L. (2011, May). Beyond paper and pencil – New methods in visitors evaluation. Investigating the role of objects in museums and exhibitions via mobile eyetracking. Ecsite Annual Conference 2011. Warschau, Poland. [Talk]
 

Schwan, S., Bauer, D., Hampp, C., & Kampschulte, L. (2011, September). Die Rolle authentischer Objekte für das Lernen in Museen. 76. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung der DGfE. Klagenfurt, Österreich. [Vortrag]
 

Bauer, D. (2010, September). Looking through the "expert-coloured glasses": training visual competences of museum visitors to help them understand works of art. InterMedia, Interdisciplinary Research and Development Centre, University of Oslo. Oslo, Norway. [Talk]
 

Bauer, D., Hampp, C., & & Schwan, S. (2010, Februar). Vermittlung konflikthafter naturwissenschaftlicher Sachverhalte in Museen und Ausstellungen: Die Rolle authentischer Objekte. Positionstreffen des DFG-Schwerpunktprogramms SPP 1409 "Wissenschaft + Öffentlichkeit". Deutsches Museum, München. [Poster]
 

Bauer, D., Hampp, C., & Schwan, S. (2010, September). Authentizitätsforschung: Die Rolle authentischer Objekte bei der Vermittlung konfligierender, naturwissenschaflticher Sachverhalte im Museum. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS). Bremen. [Vortrag]
 

Hampp, C., Bauer, D., & Schwan, S. (2010, November). Setting-up Conflicting Natural Scientific Issues in Museums and Exhibitions: The Role of Authentic Objects. 22nd General Conference & 25th General Assembly of the International Council of Musems (ICOM). Shanghai, China. [Talk]
 

Bauer, D. (2009, October). Wild Idea Nr. 7: Exhibition Gaming. MuseumNext. Newcastle-upon-Tyne, GB. [Talk]
 

Konferenzorganisation

Bauer, D., Schwan, S., & Hampp, C. (2011). Science learning in informal settings. The set-up of fragile, critical science issues and its effects on recipients. Workshop im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogrammes „Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender wissenschaftlicher Evidenz“. Tübingen, 10.-11.03.2011.
 

Daniela Bauer
Daniela Bauer