Mitglied der Arbeitsgruppe Realitätsnahe Darstellungen
Manuela Glaser ist seit Januar 2007 wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe Realitätsnahe Darstellungen des IWM. Zu ihren Forschungsschwerpunkten zählen das Lernen mit historischen Rekonstruktionen und informelles Lernen im Museum. In ihren aktuellen Projekten untersucht sie u.a. mittels Eye-tracking kognitive Prozesse beim Besuch von Ausstellungen, in denen Digitalisate von Ausstellungsobjekten gezeigt werden, sowie bei der Verarbeitung von archäologischen Rekonstruktionen unter besonderer Berücksichtigung verschiedener grafischer und auditiver Darstellungsformen. Dazu gehören unter anderem 3D-Darstellungen mittels Virtual-Reality-Brillen, verschiedene Formen der Visualisierung von Unsicherheit sowie dreidimensional präsentierte Audioerklärungen.
Manuela Glaser studierte Psychologie (Diplom) an der Eberhard Karls Universität Tübingen mit Schwerpunkt u.a. auf pädagogischer und Medien-Psychologie. Während des Studiums war sie als Hilfswissenschaftlerin tätig. Seit 2007 arbeitet sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe Realitätsnahe Darstellungen des IWM. 2010 promovierte sie an der Universität Tübingen zum Thema „Hybrid Documentary Formats: How Narrative Elements in Archaeological Television Documentaries Influence Processing, Experience, and Knowledge Acquisition“.
Der Einfluss gesprochener Texte auf die kognitive Verarbeitung komplexer bildlicher Darstellungen
Einfluss formaler Charakteristiken von Audio-Informationen auf die Text-Bild-Verarbeitung
Formate-Mix in TV-Dokumentationen
Glaser, M., Hug, L., Werner, S., & Schwan, S. (2024). Spatial versus normal audio guides in exhibitions: Cognitive mechanisms and effects on learning. Educational Technology Research and Development. https://dx.doi.org/10.1007/s11423-024-10424-3
Open Access
Glaser, M., Aberle, S., & Schwan, S. (2023). Learning versus researching in a desktop virtual reality: How reception goals influence the processing of uncertain information marked by verbal and visual cues. Computers & Education, 201, Article 104826. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104826
Open Access
Glaser, M., Knoos, M., & Schwan, S. (2023). How verbal cues help to see and understand art. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 17(3), 278-293. https://dx.doi.org/10.1037/aca0000372
Volltext anfordern
Glaser, M., Knoos, M., & Schwan, S. (2022). Localizing, describing, interpreting: Effects of different audio text structures on attributing meaning to digital pictures. Instructional Science, 50(5), 729-748. https://dx.doi.org/10.1007/s11251-022-09593-6
Open Access
Glaser, M., Lengyel, D., Toulouse, C., & Schwan, S. (2022). How do we deal with uncertain information? Effects of verbal and visual expressions of uncertainty on learning. Educational Psychology Review, 34(2), 1097-1131. https://dx.doi.org/10.1007/s10648-022-09659-4
Open Access
Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2021). Multiple documents of text and picture: Naming a historical painting’s inaccuracies influences conflict regulation strategies. Contemporary Educational Psychology, 65, Article 101970. https://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101970
Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2021). Aesthetic experience of representational art: Liking is affected by audio-information naming and explaining inaccuracies of historical paintings. Frontiers in Psychology, 12, Article 3009. https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.613391
Open Access
Glaser, M., Knoos, M., & Schwan, S. (2020). The Closer, the better? Processing relations between picture elements in historical paintings. Journal of Eye Movement Research, 13(2), Article 11. https://dx.doi.org/10.16910/jemr.13.2.11
Open Access
Glaser, M., & Schwan, S. (2020). Combining verbal and visual cueing: Fostering learning pictorial content by coordinating verbal explanations with different types of visual cueing. Instructional Science, 48(2), 159-182. https://dx.doi.org/10.1007/s11251-020-09506-5
Glaser, M., & Schwan, S. (2019). Processing textual and visual certainty information about digital architectural models. Computers in Human Behavior, 96, 141-148. https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2019.02.023
Glaser, M., Lengyel, D., Toulouse, C., & Schwan, S. (2017). Designing computer-based learning contents: influence of digital zoom on attention. Educational Technology Research and Development, 65, 1135-1151. https://dx.doi.org/10.1007/s11423-016-9495-9
Glaser, M., & Schwan, S. (2015). Explaining pictures: How verbal cues influence processing of pictorial learning material. Journal of Educational Psychology, 107, 1006-1018. https://dx.doi.org/10.1037/edu0000044
Töpper, J., Glaser, M., & Schwan, S. (2014). Extending social cue based principles of multimedia learning beyond their immediate effects. Learning and Instruction, 29, 10-20.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2012). What do we learn from docutainment? Processing hybrid television documentaries. Learning and Instruction, 22, 37-46. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.05.006
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009). Narrative-based learning: possible benefits and problems. Communications, 34, 429-447. https://dx.doi.org/10.1515/COMM.2009.026
Glaser, M., Lengyel, D., Toulouse, C., & Schwan, S. (2015). Designing computer based archaeological 3D-reconstructions: How camera zoom influences attention. In W. Bares, M. Christie, & R. Ronfard (Eds.), Proceedings of the Eurographics Workshop on Intelligent Cinematography and Editing WICED 2015. Goslar: The Eurographics Association.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2013). Historisches Denken bei der Exploration einer 3D-Rekonstruktion. In J. Hodel, M. Waldis, & B. Ziegler (Eds.), Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 12. Beiträge zur Tagung „Geschichtsdidaktik Empirisch 12“ (pp. 131-142). Bern: hep Verlag.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2010). Re-enactments in archäologischen Fernseh-Dokumentationen und ihr Einfluss auf den Rezeptionsprozess. In K. Arnold, W. Hömberg, & S. Kinnebrock (Eds.), Geschichtsjournalismus. Zwischen Information und Inszenierung (pp. 235-249). Münster: LIT-Verlag.
Glaser, M. (2016). Populäre Wissenskommunikation in Geschichtsmagazinen aus rezeptionspsychologischer Sicht. In S. Popp, J. Schumann, F. Crivellari, M. Wobring, & C. Springkart (Eds.), Populäre Geschichtsmagazine in internationaler Perspektive (pp. 141-168). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Glaser, M. (2016). Narratives Verstehen. In N. Krämer, S. Schwan, D. Unz, & M. Suckfüll (Eds.), Medienpsychologie: Schlüsselbegriffe und Konzepte (2. überarbeitete und erweiterte Auflage, pp. 131-137). Stuttgart: Kohlhammer. https://dx.doi.org/10.1016/j.rasd.2016.08.002
Glaser, M. (2015). Popular knowledge communication in history magazines from a receptional psychology point of view. In S. Popp, J. Schumann, & M. Hannig (Eds.), Commercialised history: popular history magazines in Europe (pp. 165-193). Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften. https://www.jstor.org/stable/j.ctv9hj7qx.9?refreqid=excelsior%3Ae8b8d5dbe4ef23039a7de6cf2ee9f046&seq=1#metadata_info_tab_contents
Glaser, M. (2013). Transportation. Dorsch - Lexikon der Psychologie (p. 1573). Hogrefe.
Glaser, M., Weigand, S., & Schwan, S. (2009). Mediendidaktik. In M. Henninger, & H. Mandl (Eds.), Handbuch Medien- und Bildungsmanagement (pp. 190-205). Weinheim, Basel: Beltz.
Tibus, M., & Glaser, M. (2009). Informelles Lernen mit Massenmedien. In M. Brodowski, U. Devers-Kanoglu, B. Overwien, M. Rohs, S. Salinger, & M. Walser (Eds.), Informelles Lernen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung - Beiträge aus Theorie und Praxis (pp. 227-236). Leverkusen: Budrich.
Garsoffky, B., Glaser, M., & Schwan, S. (2012). Aufmerksamkeit und Filmerleben: Was uns physiologische Maße über das Empfinden von Transportation beim Filmsehen sagen können. Rabbit Eye - Zeitschrift für Filmforschung, 4, 102-117.
Glaser, M., & Oelkers, C. (2007). Elterliches Erziehungsverhalten und Zwang - eine Generationen übergreifende Studie. Z Aktuell Die Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft Zwangserkrankungen e.V., 3, 10-12.
Glaser, M., Franken, L., von Lindern, K., & Samida, S. (2024, Dezember 11). Materialität und Digitalität. Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. [Panel]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2024, Mai 14-15). Lernbezogene Rezeption von realen vs. holografischen Objekten in einer Experimental-Ausstellung. LERN-Jahrestagung 2024 (Leibniz-Forschungsnetzwerk Bildungspotenziale). Tübingen. [Vortrag]
Glaser, M., & Schwan, S. (2024, September 4). Processing uncertain information in immersive virtual reality. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG 2): Comprehension of Text and Graphics. Valencia, Spain. [Talk]
Glaser, M., Werner, S., Kröger, L., Schilling, R., & Schwan, S. (2024, December 9). Influence of different types of object sound presentation on experience and knowledge acquisition in the VR of a historical tugboat. Conference Exhibiting the Sound of History - Practice and Theory of Acoustic Historical Research and Communication. Hamburg. [Talk]
Glaser, M., Wolf, R., Staubermann, K., & Hogervorst, S. (2024, December 9). Exhibiting the sound of history - round-table & final discussion. Conference Exhibiting the Sound of History. Hamburg. [Panel]
Aberle, S., Glaser, M., & Schwan, S. (2023, August 22-26). Instruction of reception goals as a method to direct the processing of uncertain information. 20th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Thessaloniki, Greece. [Talk]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2023, June, 15-16). Potential of digital models of exhibition objects for reception. Eingeladener Vortrag auf der Internationalen Tagung “Knowledge through Digitized Material? - Objects, Images, Perspectives“. Bremerhaven, Bremen. [Talk]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2022, März 30). Einfluss von Digitalisaten auf Objekt-, Installations- und Ausstellungsrezeption. Jahrestagung Leibniz-Forschungsverbund Bildungspotenziale (LERN). Frankfurt am Main (virtuelle Konferenz). [Vortrag]
Glaser, M., Werner, S., & Schwan, S. (2022, August 29-31). Audio-visual spatial contiguity in three-dimensional space. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 2. Kiel. [Poster]
Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2021, June 23-26). Audio-texts naming discrepancies between historical paintings and “real” historic events: Effects on conflict regulation, transportation, and evaluation of the paintings. 17th Conference of the International Society for the Empirical Study of Literature (IGEL). [Talk]
Glaser, M., Lengyel, D., Toulouse, C., & Schwan, S. (2020, August). Influence of Certainty Visualizations on Memory for Architectural Information and its Certainties. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG 2): Comprehension of Text and Graphics (online conference). Prague, Czech Republic. [Talk]
Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2019, August). Verbal Cueing: Enhancing Attention on and the Learning of Low-Salient Pictorial Elements. 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2019, September). Comprehending Inaccuracies in Historical Paintings: Effects of Naming Discrepancies on Transportation, Trust and Learning. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Germany. [Talk]
Glaser, M., & Schwan, S. (2018, August). Processing uncertainty in science communication: The Interplay Between Uncertain Text and Picture Information on Perceived Certainty and Knowledge Acquisition of Archaeological Reconstructions. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG 2): Comprehension of Text and Graphics. Freiburg. [Poster]
Glaser, M. (2017, October). The influence of spoken text on attention and knowledge acquisition during picture processing. Invited talk at Biblia Docet. World, Image and Education in Sixteenth-Century Netherlandish Art and Theatre. International Colloquium. Tübingen. [Talk]
Glaser, M., & Schwan, S. (2017, August). The Interplay Between Verbal And Visual Cueing. 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]
Glaser, M., Lengyel, D., Toulouse, C., & Schwan, S. (2015, May). Designing computer based archaeological 3D-reconstructions: How camera zoom influences attention. Eurographics Workshop on Intelligent Cinematography and Editing (WICED) 2015. Zurich, Switzerland. [Talk]
Glaser, M. (2014, Juli). Geschichte als Erlebnis: Darstellungsformen und ihre psychologische Verarbeitung. Tagung Geschichte als Erlebnis: Performative Praktiken in der Geschichtskultur. Potsdam. [Vortrag]
Glaser, M., & Schwan, S. (2014, August). Multimedie effect within a single presentation. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group 2 (SIG 2: Text and Graphics Comprehension). Rotterdam, The Netherlands. [Talk]
Glaser, M. (2012, April). Was lernen wir von Docutainment-Programmen? Die Verarbeitung hybrider TV-Dokumentationen. Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW), Hochschule für Angewandte Psychologie. Olten, Schweiz. [Vortrag]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2012, Februar). Narrativierung von historischen Rekonstruktionen. Geschichtsdidaktik empirisch 12. Basel, Schweiz. [Vortrag]
Glaser, M. (2011, December). Hybrid documentary formats: How entertaining elements in archaeological television documentaries influence processing, experience, and knowledge acquisition. Seminar Hybrid Documentaries. Sint-Lukas Brussels University College of Art and Design. Brussel. [Talk]
Glaser, M. (2011, Januar). Was macht Geschichte unterhaltsam? Medienpsychologische Aspekte historischer Themen. Lehrstuhl für Didaktik der Geschichte der Philosophisch Historischen Fakultät der Universität Augsburg. [Talk]
Garsoffky, B., Glaser, M., & Schwan, S. (2010, September). Transportation beim Fernsehen: Die physiologische Messung der Aufmerksamkeitskomponente. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS). Bremen. [Talk]
Garsoffky, B., Glaser, M., & Schwan, S. (2010, July). The attentional component of transportation: What physiological measures can tell us about watching movies. 12th biennial IGEL conference. International Society for the Empirical Study of Literature and Media. Utrecht, The Netherlands. [Poster]
Glaser, M., & Garsoffky, B. (2010, September). Organisation: Narrationen in Medien. Symposium auf der Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bremen. [Symposium Organisation]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2010, July). Processing, experience, and knowledge acquisition with hybrid documantary formats. 12th biennial IGEL conference. International Society for the Empirical Study of Literature and Media. Utrecht, The Netherlands. [Talk]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2010, September). Wissenserwerb mit Narrationen in archäologischen Fernseh-Dokumentationen. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS). Bremen. [Vortrag]
Glaser, M., & Garsoffky, B. (2009, June). Re-enactments in archaeological documentaries and their influence on reception processes. Society for Cognitive Studies of the Moving Image 2009 Conference (SCSMI). Kopenhagen, Denmark. [Talk]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009, April). Re-enactments in archaeological television documentaries and their influence on the reception process. Workshop: Narrative fact and fiction. Patterns of narrative construction in media stories and differential effects. Vienna, Austria. [Talk]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009, Januar). Re-enactments in archäologischen Fernseh-Dokumentationen und ihr Einfluss auf den Rezeptionsprozess. Geschichtsjournalismus - zwischen Information und Inszenierung. Jahrestagung der Fachgruppe Kommunikationsgeschichte. Eichstätt. [Vortrag]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, February). Fictional formats in archaeological television documentaries and transportation into past periods - a work in progress. Workshop: WMEBR - When media environments become real. Bern, Schweiz. [Poster]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, July). Do reconstructions influence familiarity and dating of past periods? A preliminary study. XXIX International Congress of Psychology (ICP). Berlin. [Talk]
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, September). Rekonstruktionen archäologischer Objekte in Dokumentationen. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum. München. [Vortrag]
Schilling, R., Hashagen, U., Hünniger, D., Glaser, M., Wolf, R., Berdux, S., & Saupe, A. (2024). Exhibiting the sound of history: Practice and theory of acoustic historical research and communication. Hamburg, 09.-10.12.2024.
Schilling, R., Leitermann, K., Theiss, F., Colombi Ciacchi, L., Kahl, W.-A., Götz, P., Schwan, S., Glaser, M., & Garsoffky, B. (2023). Knowledge through digitized material? - Objects, images, perspectives. Internationale Tagung im Rahmen des Projektes DigiMat. Bremerhaven, Bremen, 15.-16.06.2023.
Garsoffky, B., & Glaser, M. (2010). Workshop Physiological Measurement of Transportation. IWM Tübingen, 09.12.2010.
Glaser, M., & Garsoffky, B. (2010). Workshop Geschichtsvermittlung mit 3D-Rekonstruktionen: Potentiale und Probleme. IWM Tübingen., 03.12.2010.
Glaser, M. (2024). Authentische Darstellung historischer Objektklänge mittels Virtual Reality. https://valuepast.hypotheses.org/1358
Glaser, M. (2024). Welchen Mehrwert haben Digitalisate von Ausstellungsobjekten?. https://valuepast.hypotheses.org/1438
Glaser, M. (2010). Hybrid documentary formats: how narrative elements in archaeological television documentaries influence processing, experience, and knowledge acquisition. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-48166
Dr. Manuela Glaser
Schleichstraße 6