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Jun.-Prof. Dr. Andreas Lachner
Assoziierter Wissenschaftler

Jun.-Prof. Dr. Andreas Lachner

Mitglied der Arbeitsgruppe Multiple Repräsentationen.

Andreas Lachner ist Juniorprofessor für Lehren und Lernen mit digitalen Medien (in den Fachdidaktiken) an der Eberhard Karls Universität Tübingen und assoziierter Wissenschaftler in der Arbeitsgruppe Multiple Repräsentationen am IWM. Die Juniorprofessur ist sowohl an der Tübingen School of Education (TüSE) und am Leibniz-Institut für Wissensmedien angesiedelt. Zu Andreas Lachners fachlichen Schwerpunkten gehören unter anderem Lehr- und Lernprozesse mit digitalen Medien, beispielsweise der Einsatz computerbasierten Feedbacks beim Schreiben. Zudem beschäftigt er sich mit Nutzen und Wirkung instruktionaler Erklärungen und Selbst-Erklärungen. Ein weiterer Schwerpunkt liegt in der Untersuchung kognitiver und affektiver Prozesse bei der Planung und Durchführung von medienbasiertem Unterricht.

Andreas Lachner studierte Bildungsplanung/Instructional Design, Kognitionswissenschaft, und Erziehungswissenschaft an der Universität Freiburg (Master of Arts 2010). Von 2010 bis 2012 war er wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Universitätsmedizin Göttingen im BMBF-geförderten Projekt (Self-Monitoring for Medicine Students). Von 2012 -2016 war er wissenschaftlicher Mitarbeiter des Instituts für Erziehungswissenschaft an der Universität Freiburg. 2015 hat er dort über den Einfluss von Lehrexpertise auf die Lernförderlichkeit instruktionaler Erklärungen promoviert.

 

Google Scholar    Research Gate   

Projekte

Argumentatives Schreiben fördern durch computer-basiertes Feedback

Kognitive und motivationale Bedingungen von Mathematiklehrkräften für den effektiven Tablet-Einsatz im Mathematikunterricht

Lernen durch Erklären im Flipped Classroom

TüDiLab: Das Tübingen Digital Teaching Lab

Artikel in referierten Zeitschriften

Lachner, A., Backfisch, I., & Nückles, M. (in press). Does the accuracy matter? Accurate concept map feedback helps students improve the cohesion of their explanations. Educational Technology Research and Development.  https://dx.doi.org/10.1007/s11423-018-9571-4
 

Lachner, A., & Neuburg, C. (in press). Learning by writing explanations: Computer-based feedback about the explanatory cohesion enhances students’ transfer. Instructional Science.  https://dx.doi.org/10.1007/s11251-018-9470-4
 

Lachner, A., Ly, K., & Nückles, M. (2018). Providing written or oral explanations? Differential effects of the modality of explaining on students’ conceptual learning and transfer. Journal of Experimental Education, 86(3), 344-361.  https://dx.doi.org/10.1080/00220973.2017.1363691
 

Lachner, A., & Schurer, T. (2018). Effects of the specificity and the format of external representations on students’ revisions of fictitious others’ texts. Journal of Writing Research, 9(3), 333-351.  https://dx.doi.org/10.17239/jowr-2018.09.03.04
 

Lachner, A., Burkhart, C., & Nückles, M. (2017). Mind the gap! Automated concept map feedback supports students in writing cohesive explanations. Journal of Experimental Psychology: Applied, 23, 29-46.  https://dx.doi.org/10.1037/xap0000111
 

Lachner, A., Burkhart, C., & Nückles, M. (2017). Formative computer-based feedback in the university classroom: Specific concept maps scaffold students’ writing. Computers in Human Behavior, 72, 459-469.  https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.008
 

Lachner, A., Jarodzka, H., & Nückles, M. (2016). What makes an expert teacher? Investigating teachers' professional vision and discourse abilities. Instructional Science, 44, 197-203.  https://dx.doi.org/10.1007/s11251-016-9376-y
 

Lachner, A., & Nückles, M. (2016). Tell me why! Content knowledge predicts process-orientation of math researchers’ and math teachers’ explanations. Instructional Science, 44, 221-242.  https://dx.doi.org/10.1007/s11251-015-9365-6
 

Lachner, A., & Nückles, M. (2015). Bothered by abstractness or engaged by cohesion? Experts' explanations enhance novices' deep-learning. Journal of Experimental Psychology: Applied, 21, 101-115.  https://dx.doi.org/10.1037/xap0000038
 

Wäschle, K., Allgaier, A., Lachner, A., Fink, S., & Nückles, M. (2014). Procrastination and self-efficacy: Tracing vicious and virtuous circles in self-regulated learning. Learning and Instruction, 29, 103-114.  https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.09.005
 

Wäschle, K., Lachner, A., Stucke, B., Rey, S., Frömmel, C., & Nückles, N. (2014). Effects of visual feedback on medical students’ procrastination within web-based planning and reflection protocols. Computers in Human Behavior, 41, 120-136.  https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.022
 

Schmidt, K., Allgaier, A., Lachner, A., Stucke, B., Rey, S., Frömmel, C., Fink, S., & Nückles, M. (2011). Diagnostik und Förderung selbstregulierten Lernens durch Self-Monitoring-Tagebücher. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 6, 246-269.
 

Tagungsbände

Lachner, A., & Nückles, M. (2013). Experts’ explanations engage novices in deep-processing. In M. Knauff, M. Pauen, N.Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2802 - 2807). Austin, TX: Cognitive Science Society.
 

Lachner, A., Gurlitt, J., & Nückles, M. (2012). A graph-oriented approach to measuring expertise - detecting structural differences between experts and intermediates. In N. Miyake, D. Peebles, & R. P. Cooper (Eds.), Proceedings of the 34th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 653-658). Austin, TX: Cognitive Science Society.
 

Schmidt, K., Lachner, A., Stucke, B., Rey, S., Frömmel, C., & Nückles, M. (2012). How metacognitive awareness caused a domino effect in learning. Proceedings of the 10th International Conference of the Learning Sciences (pp. 48-55). Sydney, AUT: International Society of the Learning Sciences.
 

Buchbeiträge

Stürmer, K., & Lachner, A. (2017). Unterrichten mit digitalen Medien.In K. Scheiter & T. Riecke-Baulecke (Eds.), Lehren und Lernen mit digitalen Medien (164, pp. 82-95). München: Oldenbourg.
 

Lachner, A., & Nückles, M. (2014). Using digital knowledge maps for supporting tutors giving effective explanations. In D. Ifenthaler, & R. Hanewald (Eds.), Digital knowledge maps in higher education - Technology enhanced support for teachers and learners (pp. 68-81). Berlin, Heidelberg: Springer.
 

Lachner, A., & Nückles M. (2013). Instructional Design. In M.A. Wirtz (Ed.), Dorsch Lexikon der Psychologie (p. 753). Bern: Huber.
 

Lachner, A., & Pirnay-Dummer, P. (2010). Model based knowledge mapping - a new approach for the automated graphical representation of organizational knowledge. In J. M. Spector, D. Ifenthaler, P. Isaias, Kinshuk, & D. G. Sampson (Eds.), Learning and instruction in the digital age: Making a difference through cognitive approaches, technology-facilitated collaboration and assessment, and personalized communications (pp. 69-86). New York: Springer.
 

Konferenzbeiträge

Backfisch, I., Lachner, A., Scheiter, K., Hische, C., Loose, F. (2018, Juni). What Makes Teachers Act Competently in Technology-Enhanced Instruction? Pedagogical Content Knowledge and Perceived Utility matter. Meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 11: Teaching and Teacher Education in a Changing Society. Kristiansand, Norwegen. [Talk]
 

Backfisch, I., Lachner, A., Stürmer, K., Scheiter, K. (2018, Juni). Longitudinal development of teachers’ TPACK– a work in progress report. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group (SIG) 11 Preconference: Teaching and Teacher Education in a Changing Society. Kristiansand, Norwegen. [Roundtable]
 

Scheiter, K., Stürmer, K., Lachner, A., & Fauth, B. (2018, April). Lehren und Lernen mit dem Tablet – der Schulversuch tabletBW. Wissenschaftliche Jahrestagung LERN 2018 „Digitalisierung und Bildung: Potenziale und Herausforderungen aus der Perspektive der Bildungsforschung. Tübingen. [Symposium Organisation]
 

Backfisch, I., Lachner, A., Scheiter, K., Hische, C., Loose, F. (2017, September). Kognitiv aktivierender Mathe-Unterricht mit Tablets – Was benötigen Lehrkräfte? Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung 2017. Tübingen. [Vortrag]
 

Burkhart, C., & Lachner, A. (2017, August). Cohvis. Automated concept map feedback for writing coesive texts. 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]
 

Lachner, A., & Nückles, M. (2017, August). Providing written or oral explanations? Modality effects of explaining on Students' learning. 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]
 

Weinhuber, M., Lachner, A., Leuders, T., & Nückles, M. (2017, August). Context affects teachers' principle-orientation of explanations. 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]
 

Lachner, A., & Nückles, M. (2016, August). Learning by explaining: Differential effects of the modality of explaining on conceptual knowledge and transfer. European Association for Research on Learning and Instruction. Special Interest Group (SIG) 6 and 7. Dijon, France. [Talk]
 

Weinhuber, M., Lachner, A., & Nückles, M. (2016, May). Teachers' conceptions of mathematics affect their assessments of instructional explanations. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLl). Special Intrerest Group (SIG) 11. Zürich, Switzerland. [Talk]
 

Kontakt

Jun.-Prof. Dr. Andreas Lachner

Jun.-Prof. Dr. Andreas Lachner

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72076 Tübingen
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