• Press Information
  • Contact
  • deutsch | english
mobile icon
Scientific Sector
Assoziierte
Wissenschaftler/innen
e-teaching portal
Media Technology Department
Hilfskräfte und
Praktikant/innen
Administration
Former members of staff
Directorate and
Secretariats
select all
Dr. Martin Merkt
Former member of staff [2007-08-01 - 2017-12-31]

Dr. Martin Merkt

Former Projects

Critical analysis of audiovisual media

Development and Validation of a Large Scale Assessment tool for historical thinking

Educational videos

Knowledge Acquisition by Means of Interactive Educational Films

Learning with multiple historical documents

Tablet PCs in the classroom

Articles in refereed Journals

Merkt, M., & Schwan, S. (2017). What you see is what you remember? Depictions of historical figures influence memory for historical facts. Learning and Instruction, 52, 112-121. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.05.004
 

Merkt, M., Werner, M., & Wagner, W. (2017). Historical thinking skills and mastery of multiple document tasks. Learning and Individual Differences, 54, 135-148. https://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2017.01.021
 

Eghbal-Azar, K., Merkt, M., Bahnmueller, J., & Schwan, S. (2016). Use of digital guides in museum galleries: Determinants of information selection. Computers in Human Behavior, 57, 133-142. https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.035
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2016). Lernen mit digitalen Videos: Der Einfluss einfacher interaktiver Kontrollmöglichkeiten. Psychologische Rundschau, 67, 94-101. https://dx.doi.org/10.1026/0033-3042/a000301
 

Merkt, M., & Sochatzy, F. (2015). Becoming aware of cinematic techniques in propaganda: Instructional support by cueing and training. Learning and Instruction, 39, 55-71. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.05.006
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2014). Training the use of interactive videos: effects on mastering different tasks. Instructional Science, 42, 421-441. https://dx.doi.org/10.1007/s11251-013-9287-0
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2014). How does interactivity in videos affect task performance? Computers in Human Behavior, 31, 172-181. https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.018
 

Merkt, M., Weigand, S., Heier, A., & Schwan, S. (2011). Learning with videos vs. learning with print: The role of interactive features. Learning & Instruction, 21, 687-704. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.03.004
 

Proceedings

Sochatzy, F., & Merkt, M. (2015). Kompetenzförderung durch ein multimediales Filmmethodentraining. In M. Waldis & B. Ziegler (Eds.), Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 13: Beiträge zur Tagung "geschichtsdidaktik empirisch 13" (pp. 193-204). Bern: hep-Verlag.
 

Merkt, M., Weigand, S., Heier, A., & Schwan, S. (2011). Wissenserwerb mit interaktiven Unterrichtsfilmen im Fach Geschichte. In J. Hodel & B. Ziegler (Eds.), Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 09 : Beiträge zur Tagung "geschichtsdidaktik empirisch 09" (pp. 156-166). Bern: hep-Verlag.
 

Books

Trautwein, U., Bertram, C., von Borries, B., Brauch, N., Hirsch, M., Klausmeier, K., Körber, A., Kühberger, C., Meyer-Hamme, J., Merkt, M., Neureiter, H., Schwan, S., Schreiber, W., Wagner, W., Waldis, M., Werner, M., Ziegler, B., & Zuckowski, A. (2017). Kompetenzen historischen Denkens erfassen. Münster: Waxmann.
 

Chapters in Edited Books

Merkt, M., & Huff, M. (in press). Digitale Medien in der frühen Bildung. In J. Stromer (Ed.), Psychologie-Wissen für Fachkräfte in Kita, Krippe und Hort. Bern: Hogrefe.
 

Merkt, M. (2016). Perzeptuelle Disfluency. In N. Krämer, S. Schwan, D. Unz, & M. Suckfüll (Eds.), Medienpsychologie: Schlüsselbegriffe und Konzepte (2. überarbeitete und erweiterte Auflage, pp. 103-107). Stuttgart: Kohlhammer. https://dx.doi.org/10.1177/1087054714523127
 

Merkt, M., & Kammerer, Y. (2016). Multiple Dokumente. In N. Krämer, S. Schwan, D. Unz, & M. Suckfüll (Eds.), Medienpsychologie: Schlüsselbegriffe und Konzepte (2. Überarbeitete und erweiterte Auflage, pp. 138-145). Stuttgart: Kohlhammer.
 

Conference Contributions

Gussmann, M., Merkt, M., Schwan, S. (2017, November). Wirkung authentischer Orte auf die Wahrnehmung von Bildmaterialien. Lernen mit Sachquellen in Gedenkstätten und Museen. Celle. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2017, März). Welchen Einfluss hat die Darbietung von Quellinformationen auf die Verarbeitung multipler Dokumente? 5. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF 2017). Heidelberg. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2017, September). How does the presentation of source information affect processing of multiple documents? 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]
 

Merkt, M. (2017, September). Wir wirken sich Position und Integration von Hintergrundinformationen auf die Verarbeitung multipler historischer Dokumente aus? Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Münster. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2017, Juni). Kritische Analyse von Propaganda: Wie können wir Lernende unterstützen? Kolloquium am Lehrstuhl für Didaktik der Geschichte an der Ruhr-Universität Bochum. Bochum. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2017, September). Does the frequency of pauses in videos affect learning? 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]
 

Schwan, S., Gussmann, M. & Merkt, M. (2017, März). Zur Wahrnehmung eines authentischen Ortes. Das Beispiel Obersalzberg. Authentizität als Kapital historischer Orte. Dachau. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2016, Juni). Einsatz von Videos in der Hochschullehre: Tipps aus der Forschung. Eingeladener Vortrag bei Neue MedienTalks 2016. Innsbruck, Österreich. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2016, Februar). Optimierung von Videos in Lehr-Lern-Kontexten. Fachtagung „Erfolgsfaktor(en im) Selbststudium“. Technische Hochschule Wildau. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2016, August). How can videos improve learning? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 6 & 7. Dijon, Frankreich. [Symposium Organisation]
 

Merkt, M. (2016, July). Does congruency of text and pictures affect memory for verbal information in a slideshow? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 2. Geneva, Switzerland. [Talk]
 

Merkt, M., Ballmann, A., Felfeli, J., & Schwan, S. (2016, August). Why do pauses in videos benefit learning? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 6 & 7. Dijon, Frankreich. [Talk]
 

Merkt, M., Ballmann, A., Felfeli, J., & Schwan, S. (2016, September). Warum unterstützen Pausen in Videos den Lernprozess? 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Leipzig. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2015, March). Using the HiTCH questionnaire as a predictor for performance in a multiple documents task. International Workshop HiTCH. Hamburg. [Talk]
 

Merkt, M., & Sochatzy, F. (2015, September). Instructional Support for Analyzing Propaganda. 9th Conference of the DGPs Media Psychology Division. Tübingen. [Talk]
 

Merkt, M., & Sochatzy, F. (2015, August). Differential Effects of Cueing on Analyzing Propaganda. 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Limassol, Cyprus. [Talk]
 

Merkt, M., & Wagner, W. (2015, September). Prädiktoren für den erfolgreichen Umgang mit multiplen Dokumenten im Fach Geschichte. 15. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Kassel. [Vortrag]
 

Merkt, M. (2014, Februar). Ergebnisse der Befragungen zum Tablet-Projekt. Lehrgang zum Thema "Tablets im Unterricht" an der Landesakademie für Fortbildung und Personalentwicklung an Schulen. Esslingen. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2014, June). Potentials and risks of using dynamic presentations in digital textbooks. Collaborative Workshop "Digital Media in Education". University of Alberta, Canada. [Talk]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2014, October). Does historical literacy predict performance in a multiple documents task? Workshop on Multiple Documents Comprehension. University of Valencia, Spain. [Poster]
 

Merkt, M., & Sochatzy, F. (2014, März). Instruktionale Maßnahmen zur Unterstützung der Analyse von Propagandafilmen. 2. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF 2014). Frankfurt am Main. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Sochatzy, F. (2014, August). Effects of training and cueing on analyzing propaganda. EARLI SIG 6&7 Conference. Rotterdam, The Netherlands. [Poster]
 

Merkt, M., & Sochatzy, F. (2014, September). Die Wirkung von Training und Cues auf die Analyse von Propagandafilmen. 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bochum. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2013, August). Using Other Cues than Perceptual Disfluency to Trigger Deeper Learning. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). München. [Talk]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2013, September). Führen externe Cues abseits der perzeptuellen Disfluency zu besseren Lernerfolgen? 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPS. Hildesheim. [Vortrag]
 

Merkt, M., Sochatzy, F., Schreiber, W., & Schwan, S. (2013, August). Teaching students to recognize filmic devices in propaganda movies. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). München. [Poster]
 

Sochatzy, F., & Merkt, M. (2013, September). Effekte eines multimedialen, kompetenzorientierten Filmmethodentrainings in einem multimedialen Schulbuch. geschichtsdidaktik empirisch 13. Basel, Schweiz. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2012, September). Optimizing the use of videos in education. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group 6 und 7 (SIG 6: Instructional Design, SIG 7: Learning and Instruction with Computers). Bari, Italy. [Talk]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2012, September). Kann der Wissenserwerb bei Videos durch interaktive Funktionen optimiert werden? 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS). Bielefeld. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2012, Februar). Sechs Studien zur Optimierung des Videoeinsatzes im Geschichtsunterricht. geschichtsdidaktik empirisch 12. Basel, Schweiz. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2011, September). Learning with interactive videos: The interplay of features, training and task characteristics. Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Exeter, Great Britain. [Talk]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2011, September). Anwendungsvoraussetzungen interaktiver Videos: Strategietraining und Aufgabenvariation. 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPS. Erfurt. [Talk]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2010, September). Der Einsatz von Videos im Geschichtsunterricht: Eine Untersuchung im Feld. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS). Bremen. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2010, July). Examining the use of interactive videos in a classroom setting. 12th bienial IGEL conference. International Society for the Empirical Study of Literature and Media. Utrecht, The Netherlands. [Talk]
 

Merkt, M., Weigand, S., Heier, A., & Schwan, S. (2010, August). Learning with interactive videos in history education. Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group 6 und 7 (SIG 6: Instructional Design, SIG 7: Learning and Instruction with Computers). Ulm. [Talk]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2009, September). Wissenserwerb mit interaktiven Unterrichtsfilmen im Fach Geschichte. geschichtsdidaktik empirisch 09. Basel. [Vortrag]
 

Merkt, M., & Schwan, S. (2009, September). Die Nutzung interaktiver Videos im Schulunterricht: Lernstrategien und Wissenserwerb. 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Saarbrücken. [Vortrag]
 

Dr. Martin Merkt
Dr. Martin Merkt