Member of the Realistic Depictions Lab
Since September 2017 Magdalena Novak has been working as a research assistant in the Realistic Depictions lab at the IWM. In July 2021 she completed her PhD with the title „Touch this wisely - you may want to know more ... How the haptic sense may enhance learning experiences and learning outcomes“ and has since been working as a postdoctoral researcher in the field of informal learning. Starting in October 2021, she has been coordinating the international research network BILAD („Educational research at informal learning sites in the Interplay between authenticity and digitality“) as part of a BMBF collaborative project. From 2017 to 2021, she investigated the visitor-oriented presentation of controversial content in the museums as part of the DFG knowledge transfer project „Conveying conflicting scientific topics in exhibitions: Development and optimization of an exhibition prototype and a museum-related wiki“.
Magdalena Novak studied Cognitive Science (B.Sc. 2015) and Educational Science and Psychology (M. Sc. 2017) at the Eberhard Karls University of Tübingen. From 2014 to 2017 she worked at the IWM as a student assistant in the project „Democratization of expert knowledge – The production and use of maps in new media worlds“. During her master studies she worked as a student assistant at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology in Tübingen.
Novak, M., & Schwan, S. (2021). Does touching real objects affect learning? Educational Psychology Review, 33, 637-665. https://dx.doi.org/10.1007/s10648-020-09551-z
Open Access
Novak, M., Phelan, S., Lewalter, D., & Schwan, S. (2020). There is more to touch than meets the eye: haptic exploration in a science museum. International Journal of Science Education, 42(18), 3026-3048. https://dx.doi.org/10.1080/09500693.2020.1849855
Moritz, J., Novak, M., & Schwan, S. (2018). Digitalisierung am Berg - Ersetzen digitale Angebote traditionelle Wanderkarten? Kartographische Nachrichten, 68(3), 134-140.
request document
Schwan, S., Novak, M., Gramser, S., & Lewalter, D. (2022). Naturwissenschaftliche Kontroversen vermitteln: ein DFG-Projekt. Natur im Museum (12, pp. 12-13).
Hampp, C., & Novak, M. (2022, März 17-18). Anfassen erwünscht? Eine experimentelle Studie zur Wirkung von haptischen Erfahrungen im Naturkundemuseum. Neue Wege der Konzeption und Reflexion von Museumsausstellungen. DASA-Online-Forschungskolloquium „Neue Wege der Konzeption und Reflexion von Museumsausstellungen". Dortmund. [Vortrag]
Novak, M. (2021, December 9). Presenting conflicting topics in museums: a short report on a DFG-project. Transatlantisches Diskussionsforum. (online). [Talk]
Schwan, S., Novak, M., Gramser, S., & Lewalter, D. (2021, Mai 5). Kontroverse Themen in der Naturwissenschaft vermitteln: Bericht über ein DFG-Projekt. Eingeladener Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppe Naturwissenschaftliche Museen und des Arbeitskreises (AK) Bildung und Vermittlung im Deutschen Museumsbund (DMB) e. V. [Vortrag]
Müller, J., & Novak, M. (2019, August). The role of haptic information in multimodal learning environments. 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Symposium Organisation]
Novak, M., Phelan, S., Schwan, S., & Lewalter, D. (2019, September). Authentizität im Museum und ihr Einfluss auf motivationale und kognitive Variablen. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Deutschland. [Vortrag]
Novak, M., & Schwan, S. (2019, September). Der Einfluss der haptischen Exploration von Gegenständen auf Gedächtnis, Interesse, Motivation und Emotion. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Deutschland. [Vortrag]
Novak, M., & Schwan, S. (2019, August). The influence of haptic exploration of objects on knowledge acquisition, emotion and motivation. 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
Novak, M., & Schwan, S. (2019, September). Der Einfluss des "Be-Greifens" auf das Lernen und die Lernerfahrung. Forschen. Lernen. Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Münster, Deutschland. [Vortrag]
Moritz, J., Novak, M. & Schwan, S. (2017, November). Digitalisierung am Berg - Ersetzen GPS und Online-Portale traditionelle Wanderkarten? Fachtagung Neogeographie – Kompetente Partizipation oder Illusion von Demokratisierung? Leipzig. [Vortrag]
Lewalter, D., Moser, S., Schwan, S., & Novak, M. (2022). BILAD Network Meeting #1. Munich, July 6-8.
Gramser, S., Lewalter, D., Schwan, S., & Novak, M. (2022). Erstellung eines Webauftrittes zum Thema Vermittlung kontroverser Themen in Museen und Ausstellungen. https://www.ausstellungen-kontrovers.de/
Dr. Magdalena Novak
Schleichstraße 6