deutschenglish
KMRC
Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften
Deutsches Museum
© 2010 by IWM-KMRC
Impressum

Medien für Informelles Lernen im Museum (MILIM)



Überblick     Hintergrund     Forschung     Publikationen     Personen     Perspektiven     Kontakt

Publikationen und Vorträge

  • Bauhoff, V., Huff, M., & Schwan, S. (2008, September). Bild-Bild Relationen bei multiplen dynamischen Repräsentationen in der Chemie.Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München, Deutschland.
  • Bodemer, D. (2006). Integration von Informationen in naturwissenschaftlich-technischen Museen: Strukturierung von Prozessen des Lernens, des sozialen Austauschs und der Aufmerksamkeitszuwendung. In S. Schwan, H. Trischler, & M. Prenzel (Eds.), Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung, Bd. 38, (S. 136-142). Berlin.
  • Bodemer, D. (2007, Mai). Implizite besucherorientierte Museumsführungen. Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München.
  • Bodemer, D., Bauer, S., & Kleinmann, P. (2007, September). Implizite besucherorientierte Museumsführungen. 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin.
  • Glaser, M., & Garsoffky, B. (2009, June). Re-enactments in archaeological documentaries and their influence on reception. Society for Cognitive Studies of the Moving Image 2009 Conference (SCSMI), Kopenhagen, Denmark.
  • Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, Februar). Fictional formats in archaeological television documentaries and transportation into past periods - a work in progress. Workshop: WMEBR - When media environments become real, Bern, Switzerland.
  • Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, Juli). Do reconstructions influence familiarity and dating of past periods? A preliminary study. XXIX International Congress of Psychology (ICP), Berlin.
  • Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, September). Rekonstruktionen archäologischer Objekte in Dokumentationen. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München, Deutschland.
  • Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009, Januar). Re-enactments in archäologischen Fernseh-Dokumentationen und ihr Einfluss auf den Rezeptionsprozess. Geschichtsjournalismus - zwischen Information und Inszenierung. Jahrestagung der Fachgruppe Kommunikationsgeschichte, Eichstätt, Deutschland.
  • Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009, April). Re-enactments in archaeological television documentaries and their influence on the reception process. Workshop: Narrative fact and fiction. Patterns of narrative construction in media stories and differential effects, Vienna, Austria.
  • Glaser, M., Weigand, S., & Schwan, S. (2009). Mediendidaktik. In M. Henninger, & H. Mandl (Eds.), Handbuch Medien- und Bildungsmanagement (pp. 190-205). Weinheim, Basel: Beltz.
  • Hauser, W., Noschka-Roos, A., Reussner, E., & Zahn, C. (2009). Design-based research on digital media in a museum environment. Visitor Studies, 12(2), 182-198.
  • Knipfer, K. (2006, März). The learning potential of an asynchronous discussion tool in informal learning settings. Doctoral Colloquium of the Centre for Research on Computer Supported Learning and Cognition, University of Sydney, Australia.
  • Knipfer, K. (2006, June). The learning potential of an asynchronous discussion tool in informal learning settings. ICLS' 2006 Doctoral Consortium, University of Indiana, Bloomington, USA.
  • Knipfer, K. (2006, October). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at the Museum: The Role of a Media Terminal to Support (Collaborative) Elaboration on Controversial Issues. Workshop: CSCL and Group Cognition, Tuebingen, Germany.
  • Knipfer, K. (2007). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at Science Museums: The Potential of a Discussion Terminal for Collaborative Elaboration on Controversial Issues. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 845-847). New Brunswick: International Society of the Learning Sciences, Inc.
  • Knipfer, K. (2007, Mai). Pro oder Kontra Nanotechnologie? Ein Meinungsterminal zur Unterstützung von Wissenserwerb und Meinungsbildung im Museum. Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München, Deutschland.
  • Knipfer, K. (2007, August). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at the Museum: The Role of a Media Terminal to Support (Collaborative) Elaboration on Controversial Issues. Earli´s 10th JURE conference, Budapest, Hungary.
  • Knipfer, K. (2007, November). Discussion Terminals as Scaffold for Critical Thinking and Reflective Judgment about Controversial Socio-Scientific Issues. Workshop "Learning in Museums: International Positions". Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany.
  • Knipfer, K. (2008, Juli). Learning Science at Museums: A Discussion Terminal as Scaffold for Critical Thinking and Opinion Formation about Nanotechnology. XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.
  • Knipfer, K., Mayr, E., & Hesse, F. W. (2006, March). The role of media for learning in museums. Workshop: ICT-supported informal learning in museums and cultural heritage sites: Building the research agenda, University of Sydney, Australia.
  • Knipfer, K., Mayr, E., Zahn, C., Schwan, S., & Hesse, F. W. (2009). Computer Support for Knowledge Communication in Science Exhibitions: Novel Perspectives from Research on Collaborative Learning. Educational Research Review, 4, 196-209.
  • Knipfer, K. & Zahn, C. (2007, August). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at the Museum: The Role of a Media Terminal to Support (Collaborative) Elaboration on Controversial Issues. The 12th Earli conference, Budapest, Hungary.
  • Knipfer, K., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2007). Demonstration of a Discussion Terminal for Knowledge Acquisition and Opinion Formation in Science Museums. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 376-378). New Brunswick, NJ: International Society of the Learning Sciences, Inc.
  • Kobbe, L., Zahn, C. & Hesse, F.W. (2007, September). School Field Trips to the Museum: Collaborative Media Design Tasks for Promoting Explorative Behavior and Cognitive Elaboration. Workshop "Learning in Museums: International Positions", Tuebingen, Germany.
  • Mayr, E. (2006, June). Impact of goal-orientation on collaborative learning in informal settings. ICLS' Doctoral Consortium, University of Indiana, Bloomington, USA.
  • Mayr, E. (2006, October). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. Autumn School 2006 Improving Computer-mediated Learning and Collaborative Work: Which are the promising Concepts. Muenster, Germany.
  • Mayr, E. (2006, Oktober). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. Workshop: CSCL and Group Cognition. Tuebingen, Germany.
  • Mayr, E. (2007, August). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. JURE 2007, Budapest, Hungary.
  • Mayr, E. (2007, November). Goal-awareness and Goal-adaptive Information Presentation to Support Collaborative Learning in Informal Settings. Workshop "Learning in Museums: International Positions". Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany.
  • Mayr, E. (2007). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. In M. E. Auer & A. Al-Zoubi (Eds.), 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer-Aided Learning. Kassel: Kassel University Press.
  • Mayr, E. (2007). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 856-858). New Brunswick, NJ: International Society of the Learning Sciences, Inc.
  • Mayr, E., & Wessel, D. (2007). Potentials and challenges of mobile media in museums. In M. E. Auer, & A. Al-Zoubi (Eds.), 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer-Aided Learning. Kassel: Kassel University Press.
  • Mayr, E., Knipfer, K., & Hesse, F. W. (2006, March). Learning in museums: Methodological considerations. Workshop: ICT-supported informal learning in museums and cultural heritage sites: Building the research agenda, University of Sydney, Australia.
  • Mayr, E., Knipfer, K., & Wessel, D. (2009). In-sights into mobile learning: An exploration of mobile eye tracking methodology for learning in museums. In G. Vavoula, N. Pachler, & A. Kukulska-Hulme (Eds.), Researching mobile learning: Frameworks, tools and research designs (pp. 189-204). Oxford: Peter Lang.
  • Mayr, E., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007). Supporting information processing in museums with adaptive technology. In D. S. McNamara, & J. G. Trafton (Eds.), Proceedings of the 29th Annual Cognitive Science Society (pp. 1289-1294). Austin, TX: Cognitive Science Society.
  • Mayr, E., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2008, Juli). Supporting learning processes in museums with personalised labels. XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.
  • Reussner, E. (2007). Einsatz digitaler Medien in, für und durch Museen. Rückblick auf die Mai-Tagung "Museums and the Internet". Kultur und Management im Dialog, 8, 10-13.
  • Reussner, E. (2007). Wissensvermittlung im Museum – ein überholtes Konzept? Kultur und Management im Dialog, 5, 20-23.
  • Reussner, E. M. (2007). Learning in Museums: The Role of Digital Media. VSA (Visitor Studies Association) e-Newsletter Mai 07, 4-6.
  • Reussner, E. M. (2007, Juni). New Chances for Public Understanding and Engagement in Science in Museums Through New Media. Session Introduction. ECSITE - The European Annual Conference for Science Centres and Museums, Lisbon, Portugal.
  • Reussner, E. M. (2008, Oktober). Museum Professional Development in Germany - Challenges and Chances. Invited Talk. Institute of Museum Studies, Fu Jen Catholic University, Taipei, Taiwan.
  • Reussner, E. M., Schwan, S., & Zahn, C. (2007). New technologies for learning in museums? An interdisciplinary research project. In J. Trant, & D. Bearman (Eds.), Proceedings of the International Cultural Heritage Informatics Meeting (ICHIM07). Toronto, Canada: Archives & Museum Informatics
  • Reussner, E. M., Schwan, S., & Zahn, C. (2007, August). Learning Via Digital Media: An Interdisciplinary Research Project in Germany. ICOM/CECA'07 "Museums and Universal Heritage. Heritage Learning Matters", Vienna, Austria.
  • Reussner, E. M., Schwan, S., & Zahn, C. (2007, October). New Technologies for Learning in Museums - An Interdisciplinary Research Project. International Cultural Heritage Informatics Meeting, Toronto, Canada.
  • Schwan, S. (2005, April). Neue Medien und Lernen: Lernpsychologische und pädagogische Forschungsergebnisse. Workshop: Nutzer- oder wissenschaftsorientiert? Bildungsangebote von naturwissenschaftlich-technischen Museen im Netz. Deutsches Museum, München, Deutschland.
  • Schwan, S. (2005). Die Bedeutung der neuen Medien für den Wissenserwerb in naturwissenschaftlich-technischen Museen. In A. Noschka-Roos, W. Hauser, & E. Schepers (Eds.), Deutsches Museum. Mit Neuen Medien im Dialog mit den Besuchern? Grundlagen und Praxis am Beispiel des Zentrums Neue Technologien (S. 49-52). Berliner Schriften zur Museumskunde, Band 21. Berlin.
  • Schwan, S. (2006, Mai). Wissenserwerb im Museum: Besucher, Objekte und Medien im Wechselspiel. Studium Generale: Ein Museum der Universität. Positionen und Perspektiven, Tübingen, Deutschland.
  • Schwan, S. (2006, November). Im Museum lernen? Institutskolloquium des Institutes für Empirische Kulturwissenschaften., Universität Tübingen, Deutschland.
  • Schwan, S. (2006, Dezember). Informelles Lernen mit Medien im Museum. Forschungsseminar Neue Ergebnisse der Psychologie, Tübingen, Deutschland.
  • Schwan, S. (2006). Lernen im Museum: Die Rolle der digitalen Medien für Wissenserwerb und Wissenskommunikation. In S. Schwan, H. Trischler, & M. Prenzel (Eds.), Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung, Bd. 38, (S. 1-8). Berlin.
  • Schwan, S. (2007, September). Informelles Lernen in Museen und Ausstellungen - die Rolle der Neuen Medien. Forschungsreferat. 5.Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie. Dresden, Deutschland.
  • Schwan, S. (2008, November). Lernen und Wissenserwerb in Museen. "Bildung - Was sonst?! Aneignungsprozesse und Vermittlungsformen in Museen". Jahrestagung des Bundesverbandes Museumspädagogik, München, Deutschland
  • Schwan, S. (2009, February). Fostering learning in museums: The role of digital media. Seminar museology, museography and new public adresses. IRI/Centre Pompidou, Paris.
  • Schwan, S. (2009). Lernen und Wissenserwerb in Museen. In h. Kunz-Ott, S. Kudorfer & T. Weber (Hrsg.), Kulturelle Bildung im Museum. Aneignungsprozesse - Vermittlungsformen - Praxisbeispiele (pp. 33-43). Bielefeld: transcript Verlag.
  • Schwan, S., Trischler, H., & Prenzel, M. (Hrsg.). (2006). Lernen im Museum: Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung, Bd. 38. Berlin.
  • Schwan, S., Zahn, C., & Reussner, E. (2008, Oktober). Fostering "minds-on" interaction in museums: The role of digital media. (Interactive Session). 16th International Conference on Computers in Education (ICCE), Taipei, Taiwan.
  • Schwan, S., Zahn, C., Wessel, D., Huff, M., Herrmann, N., & Reussner, E. (2008). Lernen in Museen und Ausstellungen - die Rolle digitaler Medien. Unterrichtswissenschaft - Zeitschrift für Lernforschung. Thema: Lernen im Museum, 36 (2), 117-135.
  • Tibus, M., & Glaser, M. (2009). Informelles Lernen mit Massenmedien. In M. Brodowski, U. Devers-Kanoglu, B. Overwien, M. Rohs, S. Salinger, & M. Walser (Hrsg.), Informelles Lernen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung - Beiträge aus Theorie und Praxis (S. 227-236). Leverkusen: Budrich.
  • Töpper, J. (2007, June). Impact of Personalized Films in Exhibitions. ECSITE - The European Annual Conference for Science Centres and Museums, Lisbon, Portugal.
  • Töpper, J. (2007, Mai). Personalisierter Film und Betroffenheit der Besucher in der Ausstellung "Leben mit Ersatzteilen". Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München.
  • Töpper, J. (2009). Filmische Personalisierung von Ausstellungsinhalten. Einfluss narrativer Interviews auf den Wissenserwerb beim selbstgesteuerten Lernen im informellen Setting. Hamburg: Verlag Dr. Kovac.
  • Töpper, J., & Schwan, S. (2008, September). Filmische Personalisierung von Ausstellungsinhalten und ihr Einfluss auf den Wissenserwerb. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München.
  • Töpper, J., & Schwan, S. (2008, September). Filmische Personalisierung von Ausstellungsinhalten und ihr Einfluss auf den Wissenserwerb. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München.
  • Töpper, J., Topper, M., & Tibus, M. (2006). Bericht zum Workshop "Lernen im Museum: Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten" im Deutschen Museum München, März 2006. Zeitschrift für Medienpsychologie, 18, 4, 177-178.
  • Wessel, D. (2007). The Role of Mobile Devices to Satisfy Situational Interest in Informal Settings. In M. E. Auer, & A. Al-Zoubi (Eds.), 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer-Aided Learning. Kassel: Kassel University Press.
  • Wessel, D., & Mayr, E. (2007). Potentials & challenges of mobile media in museums. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 1(1), 32-39.
  • Wessel, D., Mayr, E., & Knipfer, K. (2007). Re-viewing the museum visitors view. In G. N. Vavoula, A. Kukulska-Hulme, & N. Pachler (Eds.), Research methods in informal and mobile learning (pp. 17-23). London: WLE Centre.
  • Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2007, July). Integrating situational interest and interest trails with mobile learning in an informal setting. IADIS Conference, Lisbon, Portugal.
  • Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007, August). A mobile application to satisfy situational interest in informal settings. JURE Pre-Conference of EARLI, Budapest, Hungary.
  • Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007, September). Der Pädagogische Nutzen von situationalem Interesse und Interest Trails in informellen Settings. 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin.
  • Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2007, November). A Mobile Application to Satisfy Situational Interest and Support Memory in Informal Settings. Workshop: Learning in Museums: International Positions. Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany.
  • Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2008, Juli). Supporting situational interest and knowledge exchange with mobile media. XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.
  • Wessel, D., Zahn, C., Hesse, F.W. (2008, September). Unterstützung des Interesses von Besuchern während und nach dem Museumsbesuch mit mobilen Medien. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München, Deutschland
  • Wessel, D., Zahn, C., Hesse, F.W. (2008, December). Supporting Visitors' Interest within and beyond the Museum with Mobile Media. Nordic Digital Excellence in Museums, Reykjavik, Iceland.
  • Zahn, C. (2006, June). Forschung zur Rolle neuer Medien beim informellen Lernen im Museum - die Perspektive des Instituts für Wissensmedien. Workshop des Projekts "Lernen im Museum - Die Rolle neuer Medien für die Situierung von Exponaten, Tübingen, Deutschland.
  • Zahn, C. (2006, October). The mediating role of artifacts. CSCL-Workshop, Tuebingen, Germany.
  • Zahn, C. (2006). Forschung zur Rolle neuer Medien im Museum – psychologische Perspektiven und Methoden am IWM. In S. Schwan, H. Trischler, & M. Prenzel (Eds.), Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Bericht, Bd. 38 (S. 9-14). Berlin: Institut für Museumsforschung.
  • Zahn, C. (2007, Juli). Lernen im Museum : Die Rollen von Medien für die Re-Situierung von Exponaten - Reflexion der Projektperspektive. Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München.
  • Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007, September). Unterstützung informellen Lernens in naturwissenschaftlich-technischen Museumsausstellungen. Symposium auf der 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin.
  • Zahn, C., Schwan, S. & Reussner, E. (2007). Learning and digital media in museum exhibitions - Five considerations. Position paper presented at the international workshop "Learning in Museums: International Positions". Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany, 7th-9th November, 2007.