Medien für Informelles Lernen im Museum (MILIM)
Überblick Hintergrund Forschung Publikationen Personen Perspektiven Kontakt
Publikationen und Vorträge
Bauhoff, V., Huff, M., & Schwan, S. (2008, September). Bild-Bild Relationen bei multiplen dynamischen Repräsentationen in der Chemie.Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München, Deutschland.
Bodemer, D. (2006). Integration von Informationen in naturwissenschaftlich-technischen Museen: Strukturierung von Prozessen des Lernens, des sozialen Austauschs und der Aufmerksamkeitszuwendung. In S. Schwan, H. Trischler, & M. Prenzel (Eds.), Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung, Bd. 38, (S. 136-142). Berlin.
Bodemer, D. (2007, Mai). Implizite besucherorientierte Museumsführungen. Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München.
Bodemer, D., Bauer, S., & Kleinmann, P. (2007, September). Implizite besucherorientierte Museumsführungen. 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin.
Glaser, M., & Garsoffky, B. (2009, June). Re-enactments in archaeological documentaries and their influence on reception. Society for Cognitive Studies of the Moving Image 2009 Conference (SCSMI), Kopenhagen, Denmark.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, Februar). Fictional formats in archaeological television documentaries and transportation into past periods - a work in progress. Workshop: WMEBR - When media environments become real, Bern, Switzerland.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, Juli). Do reconstructions influence familiarity and dating of past periods? A preliminary study. XXIX International Congress of Psychology (ICP), Berlin.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2008, September). Rekonstruktionen archäologischer Objekte in Dokumentationen. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München, Deutschland.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009, Januar). Re-enactments in archäologischen Fernseh-Dokumentationen und ihr Einfluss auf den Rezeptionsprozess. Geschichtsjournalismus - zwischen Information und Inszenierung. Jahrestagung der Fachgruppe Kommunikationsgeschichte, Eichstätt, Deutschland.
Glaser, M., Garsoffky, B., & Schwan, S. (2009, April). Re-enactments in archaeological television documentaries and their influence on the reception process. Workshop: Narrative fact and fiction. Patterns of narrative construction in media stories and differential effects, Vienna, Austria.
Glaser, M., Weigand, S., & Schwan, S. (2009). Mediendidaktik. In M. Henninger, & H. Mandl (Eds.), Handbuch Medien- und Bildungsmanagement (pp. 190-205). Weinheim, Basel: Beltz.
Hauser, W., Noschka-Roos, A., Reussner, E., & Zahn, C. (2009). Design-based research on digital media in a museum environment. Visitor Studies, 12(2), 182-198.
Knipfer, K. (2006, März). The learning potential of an asynchronous discussion tool in informal learning settings. Doctoral Colloquium of the Centre for Research on Computer Supported Learning and Cognition, University of Sydney, Australia.
Knipfer, K. (2006, June). The learning potential of an asynchronous discussion tool in informal learning settings. ICLS' 2006 Doctoral Consortium, University of Indiana, Bloomington, USA.
Knipfer, K. (2006, October). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at the Museum: The Role of a Media Terminal to Support (Collaborative) Elaboration on Controversial Issues. Workshop: CSCL and Group Cognition, Tuebingen, Germany.
Knipfer, K. (2007). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at Science Museums: The Potential of a Discussion Terminal for Collaborative Elaboration on Controversial Issues. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 845-847). New Brunswick: International Society of the Learning Sciences, Inc.
Knipfer, K. (2007, Mai). Pro oder Kontra Nanotechnologie? Ein Meinungsterminal zur Unterstützung von Wissenserwerb und Meinungsbildung im Museum. Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München, Deutschland.
Knipfer, K. (2007, August). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at the Museum: The Role of a Media Terminal to Support (Collaborative) Elaboration on Controversial Issues. Earli´s 10th JURE conference, Budapest, Hungary.
Knipfer, K. (2007, November). Discussion Terminals as Scaffold for Critical Thinking and Reflective Judgment about Controversial Socio-Scientific Issues. Workshop "Learning in Museums: International Positions". Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany.
Knipfer, K. (2008, Juli). Learning Science at Museums: A Discussion Terminal as Scaffold for Critical Thinking and Opinion Formation about Nanotechnology. XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.
Knipfer, K., Mayr, E., & Hesse, F. W. (2006, March). The role of media for learning in museums. Workshop: ICT-supported informal learning in museums and cultural heritage sites: Building the research agenda, University of Sydney, Australia.
Knipfer, K., Mayr, E., Zahn, C., Schwan, S., & Hesse, F. W. (2009). Computer Support for Knowledge Communication in Science Exhibitions: Novel Perspectives from Research on Collaborative Learning. Educational Research Review, 4, 196-209.Knipfer, K. & Zahn, C. (2007, August). Knowledge Acquisition and Opinion Formation at the Museum: The Role of a Media Terminal to Support (Collaborative) Elaboration on Controversial Issues. The 12th Earli conference, Budapest, Hungary.
Knipfer, K., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2007). Demonstration of a Discussion Terminal for Knowledge Acquisition and Opinion Formation in Science Museums. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 376-378). New Brunswick, NJ: International Society of the Learning Sciences, Inc.
Kobbe, L., Zahn, C. & Hesse, F.W. (2007, September). School Field Trips to the Museum: Collaborative Media Design Tasks for Promoting Explorative Behavior and Cognitive Elaboration. Workshop "Learning in Museums: International Positions", Tuebingen, Germany.
Mayr, E. (2006, June). Impact of goal-orientation on collaborative learning in informal settings. ICLS' Doctoral Consortium, University of Indiana, Bloomington, USA.
Mayr, E. (2006, October). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. Autumn School 2006 Improving Computer-mediated Learning and Collaborative Work: Which are the promising Concepts. Muenster, Germany.
Mayr, E. (2006, Oktober). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. Workshop: CSCL and Group Cognition. Tuebingen, Germany.
Mayr, E. (2007, August). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. JURE 2007, Budapest, Hungary.
Mayr, E. (2007, November). Goal-awareness and Goal-adaptive Information Presentation to Support Collaborative Learning in Informal Settings. Workshop "Learning in Museums: International Positions". Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany.
Mayr, E. (2007). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. In M. E. Auer & A. Al-Zoubi (Eds.), 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer-Aided Learning. Kassel: Kassel University Press.
Mayr, E. (2007). Goal-awareness and goal-adaptive information presentation to support collaborative learning in informal settings. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 856-858). New Brunswick, NJ: International Society of the Learning Sciences, Inc.
Mayr, E., & Wessel, D. (2007). Potentials and challenges of mobile media in museums. In M. E. Auer, & A. Al-Zoubi (Eds.), 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer-Aided Learning. Kassel: Kassel University Press.
Mayr, E., Knipfer, K., & Hesse, F. W. (2006, March). Learning in museums: Methodological considerations. Workshop: ICT-supported informal learning in museums and cultural heritage sites: Building the research agenda, University of Sydney, Australia.
Mayr, E., Knipfer, K., & Wessel, D. (2009). In-sights into mobile learning: An exploration of mobile eye tracking methodology for learning in museums. In G. Vavoula, N. Pachler, & A. Kukulska-Hulme (Eds.), Researching mobile learning: Frameworks, tools and research designs (pp. 189-204). Oxford: Peter Lang.
Mayr, E., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007). Supporting information processing in museums with adaptive technology. In D. S. McNamara, & J. G. Trafton (Eds.), Proceedings of the 29th Annual Cognitive Science Society (pp. 1289-1294). Austin, TX: Cognitive Science Society.
Mayr, E., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2008, Juli). Supporting learning processes in museums with personalised labels. XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.
Reussner, E. (2007). Einsatz digitaler Medien in, für und durch Museen. Rückblick auf die Mai-Tagung "Museums and the Internet". Kultur und Management im Dialog, 8, 10-13.
Reussner, E. (2007). Wissensvermittlung im Museum – ein überholtes Konzept? Kultur und Management im Dialog, 5, 20-23.
Reussner, E. M. (2007). Learning in Museums: The Role of Digital Media. VSA (Visitor Studies Association) e-Newsletter Mai 07, 4-6.
Reussner, E. M. (2007, Juni). New Chances for Public Understanding and Engagement in Science in Museums Through New Media. Session Introduction. ECSITE - The European Annual Conference for Science Centres and Museums, Lisbon, Portugal.
Reussner, E. M. (2008, Oktober). Museum Professional Development in Germany - Challenges and Chances. Invited Talk. Institute of Museum Studies, Fu Jen Catholic University, Taipei, Taiwan.
Reussner, E. M., Schwan, S., & Zahn, C. (2007). New technologies for learning in museums? An interdisciplinary research project. In J. Trant, & D. Bearman (Eds.), Proceedings of the International Cultural Heritage Informatics Meeting (ICHIM07). Toronto, Canada: Archives & Museum Informatics
Reussner, E. M., Schwan, S., & Zahn, C. (2007, August). Learning Via Digital Media: An Interdisciplinary Research Project in Germany. ICOM/CECA'07 "Museums and Universal Heritage. Heritage Learning Matters", Vienna, Austria.
Reussner, E. M., Schwan, S., & Zahn, C. (2007, October). New Technologies for Learning in Museums - An Interdisciplinary Research Project. International Cultural Heritage Informatics Meeting, Toronto, Canada.
Schwan, S. (2005, April). Neue Medien und Lernen: Lernpsychologische und pädagogische Forschungsergebnisse. Workshop: Nutzer- oder wissenschaftsorientiert? Bildungsangebote von naturwissenschaftlich-technischen Museen im Netz. Deutsches Museum, München, Deutschland.
Schwan, S. (2005). Die Bedeutung der neuen Medien für den Wissenserwerb in naturwissenschaftlich-technischen Museen. In A. Noschka-Roos, W. Hauser, & E. Schepers (Eds.), Deutsches Museum. Mit Neuen Medien im Dialog mit den Besuchern? Grundlagen und Praxis am Beispiel des Zentrums Neue Technologien (S. 49-52). Berliner Schriften zur Museumskunde, Band 21. Berlin.
Schwan, S. (2006, Mai). Wissenserwerb im Museum: Besucher, Objekte und Medien im Wechselspiel. Studium Generale: Ein Museum der Universität. Positionen und Perspektiven, Tübingen, Deutschland.
Schwan, S. (2006, November). Im Museum lernen? Institutskolloquium des Institutes für Empirische Kulturwissenschaften., Universität Tübingen, Deutschland.
Schwan, S. (2006, Dezember). Informelles Lernen mit Medien im Museum. Forschungsseminar Neue Ergebnisse der Psychologie, Tübingen, Deutschland.
Schwan, S. (2006). Lernen im Museum: Die Rolle der digitalen Medien für Wissenserwerb und Wissenskommunikation. In S. Schwan, H. Trischler, & M. Prenzel (Eds.), Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung, Bd. 38, (S. 1-8). Berlin.
Schwan, S. (2007, September). Informelles Lernen in Museen und Ausstellungen - die Rolle der Neuen Medien. Forschungsreferat. 5.Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie. Dresden, Deutschland.
Schwan, S. (2008, November). Lernen und Wissenserwerb in Museen. "Bildung - Was sonst?! Aneignungsprozesse und Vermittlungsformen in Museen". Jahrestagung des Bundesverbandes Museumspädagogik, München, Deutschland
Schwan, S. (2009, February). Fostering learning in museums: The role of digital media. Seminar museology, museography and new public adresses. IRI/Centre Pompidou, Paris.
Schwan, S. (2009). Lernen und Wissenserwerb in Museen. In h. Kunz-Ott, S. Kudorfer & T. Weber (Hrsg.), Kulturelle Bildung im Museum. Aneignungsprozesse - Vermittlungsformen - Praxisbeispiele (pp. 33-43). Bielefeld: transcript Verlag.
Schwan, S., Trischler, H., & Prenzel, M. (Hrsg.). (2006). Lernen im Museum: Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumsforschung, Bd. 38. Berlin.
Schwan, S., Zahn, C., & Reussner, E. (2008, Oktober). Fostering "minds-on" interaction in museums: The role of digital media. (Interactive Session). 16th International Conference on Computers in Education (ICCE), Taipei, Taiwan.
Schwan, S., Zahn, C., Wessel, D., Huff, M., Herrmann, N., & Reussner, E. (2008). Lernen in Museen und Ausstellungen - die Rolle digitaler Medien. Unterrichtswissenschaft - Zeitschrift für Lernforschung. Thema: Lernen im Museum, 36 (2), 117-135.
Tibus, M., & Glaser, M. (2009). Informelles Lernen mit Massenmedien. In M. Brodowski, U. Devers-Kanoglu, B. Overwien, M. Rohs, S. Salinger, & M. Walser (Hrsg.), Informelles Lernen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung - Beiträge aus Theorie und Praxis (S. 227-236). Leverkusen: Budrich.
Töpper, J. (2007, June). Impact of Personalized Films in Exhibitions. ECSITE - The European Annual Conference for Science Centres and Museums, Lisbon, Portugal.
Töpper, J. (2007, Mai). Personalisierter Film und Betroffenheit der Besucher in der Ausstellung "Leben mit Ersatzteilen". Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München.
Töpper, J. (2009). Filmische Personalisierung von Ausstellungsinhalten. Einfluss narrativer Interviews auf den Wissenserwerb beim selbstgesteuerten Lernen im informellen Setting. Hamburg: Verlag Dr. Kovac. Töpper, J., & Schwan, S. (2008, September). Filmische Personalisierung von Ausstellungsinhalten und ihr Einfluss auf den Wissenserwerb. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München.
Töpper, J., & Schwan, S. (2008, September). Filmische Personalisierung von Ausstellungsinhalten und ihr Einfluss auf den Wissenserwerb. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München.
Töpper, J., Topper, M., & Tibus, M. (2006). Bericht zum Workshop "Lernen im Museum: Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten" im Deutschen Museum München, März 2006. Zeitschrift für Medienpsychologie, 18, 4, 177-178.
Wessel, D. (2007). The Role of Mobile Devices to Satisfy Situational Interest in Informal Settings. In M. E. Auer, & A. Al-Zoubi (Eds.), 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer-Aided Learning. Kassel: Kassel University Press.
Wessel, D., & Mayr, E. (2007). Potentials & challenges of mobile media in museums. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 1(1), 32-39.
Wessel, D., Mayr, E., & Knipfer, K. (2007). Re-viewing the museum visitors view. In G. N. Vavoula, A. Kukulska-Hulme, & N. Pachler (Eds.), Research methods in informal and mobile learning (pp. 17-23). London: WLE Centre.
Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2007, July). Integrating situational interest and interest trails with mobile learning in an informal setting. IADIS Conference, Lisbon, Portugal.
Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007, August). A mobile application to satisfy situational interest in informal settings. JURE Pre-Conference of EARLI, Budapest, Hungary.
Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007, September). Der Pädagogische Nutzen von situationalem Interesse und Interest Trails in informellen Settings. 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin.
Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2007, November). A Mobile Application to Satisfy Situational Interest and Support Memory in Informal Settings. Workshop: Learning in Museums: International Positions. Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany.
Wessel, D., Zahn, C., & Hesse, F.W. (2008, Juli). Supporting situational interest and knowledge exchange with mobile media. XXIX. International Congress of Psychology, Berlin.
Wessel, D., Zahn, C., Hesse, F.W. (2008, September). Unterstützung des Interesses von Besuchern während und nach dem Museumsbesuch mit mobilen Medien. Lernen im Museum: Die Rolle digitaler Medien. Rückblick und Bilanz - Ausblick und Perspektiven. Workshop im Deutschen Museum, München, Deutschland
Wessel, D., Zahn, C., Hesse, F.W. (2008, December). Supporting Visitors' Interest within and beyond the Museum with Mobile Media. Nordic Digital Excellence in Museums, Reykjavik, Iceland.
Zahn, C. (2006, June). Forschung zur Rolle neuer Medien beim informellen Lernen im Museum - die Perspektive des Instituts für Wissensmedien. Workshop des Projekts "Lernen im Museum - Die Rolle neuer Medien für die Situierung von Exponaten, Tübingen, Deutschland.
Zahn, C. (2006, October). The mediating role of artifacts. CSCL-Workshop, Tuebingen, Germany.
Zahn, C. (2006). Forschung zur Rolle neuer Medien im Museum – psychologische Perspektiven und Methoden am IWM. In S. Schwan, H. Trischler, & M. Prenzel (Eds.), Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten: Mitteilungen und Bericht, Bd. 38 (S. 9-14). Berlin: Institut für Museumsforschung.
Zahn, C. (2007, Juli). Lernen im Museum : Die Rollen von Medien für die Re-Situierung von Exponaten - Reflexion der Projektperspektive. Workshop Lernen im Museum. Deutsches Museum, München.
Zahn, C., & Hesse, F. W. (2007, September). Unterstützung informellen Lernens in naturwissenschaftlich-technischen Museumsausstellungen. Symposium auf der 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin.
Zahn, C., Schwan, S. & Reussner, E. (2007). Learning and digital media in museum exhibitions - Five considerations. Position paper presented at the international workshop "Learning in Museums: International Positions". Knowledge Media Research Center, Tuebingen, Germany, 7th-9th November, 2007.