mobile icon
Former member of staff [2019-03-01 - 2022-07-31]

Salome Wörner

Former Projects

Orchestration of Virtual Experiments in Science Education

Articles in refereed Journals

Flegr, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2023). When the whole is greater than the sum of its parts: Combining real and virtual experiments in science education. Computers & Education, 197, Article 104745. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104745 Open Access
 

Flegr, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2023). How to foster STEM learning during Covid-19 remote schooling: Combining virtual and video experiments. Learning and Instruction, 86, Article 101778. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101778 Open Access
 

Wörner, S., Becker, S., Küchemann, S., Scheiter, K., & Kuhn, J. (2022). Development and validation of the ray optics in converging lenses concept inventory. Physical Review Physics Education Research, 18(2), Article 020131. https://dx.doi.org/10.1103/physrevphyseducres.18.020131 Open Access
 

Wörner, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2022). The best of two worlds: A systematic review on combining real and virtual experiments in science education. Review of Educational Research, 92(6), 911-952. https://dx.doi.org/10.3102/00346543221079417 Open Access
 

Wörner, S., Fischer, C., Kuhn, J., Scheiter, K., & Neumann, I. (2021). Video analysis to examine Kepler’s laws of planetary motion. The Physics Teacher, 59(8), 660-661. https://dx.doi.org/10.1119/10.0006924 request document
 

Chapters in Edited Books

Mukhametov, S., Wörner, S., Hoyer, C., Becker, S., & Kuhn, J. (2023). Unterstützung von Experimenten zu Linsensystemen mit Simulationen, Augmented und Virtual Reality: Ein Praxisbericht. In M. Baum, K. Eilerts, G. Hornung, J. Roth, & T. Trefzger (Eds.), Die Zukunft des MINT-Lernens (Band 2: Digitale Tools und Methoden für das Lehren und Lernen, pp. 63-76). Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-66133-8_5
 

Wörner, S., Scheiter, K., & Kuhn, J. (2021). Das Beste aus beiden Welten: Simulationsexperimente als Ergänzung zu Realexperimenten. In J. Meßinger-Koppelt & J. Maxton-Küchenmeister (Eds.), Naturwissenschaften digital – Toolbox für den Unterricht (Band 2, pp. 48-51). Joachim Herz Stiftung Verlag. https://www.mint-digital.de/fileadmin/user_upload/210617_NW_Digital_Toolbox_Band_2_Webversion.pdf
 

Conference Contributions

Wörner, S. (2022, April 8). Kombination realer und virtueller Experimente im naturwissenschaftlichen Unterricht. 7. Tag der Wissenschaft „Bildung und Digitalisierung: Quo vadis?“ des LEAD Graduate School & Research Networks- Programm „Schule & Wissenschaft“. Eberhard Karls Universität Tübingen. Stuttgart. [Poster]
 

Wörner, S., & Scheiter, K. (2022, März 30). Forschendes Lernen im naturwissenschaftlichen Distanzunterricht mit virtuellen und Videoexperimenten. Jahrestagung Leibniz-Forschungsverbund Bildungspotenziale (LERN). Frankfurt am Main (virtuelle Konferenz). [Vortrag]
 

Omarchevska, Y., & Wörner, S. (2021, June 8-11). Science learning with virtual experiments. International Society of the Learning Sciences (ISLS) Annual Meeting 2021: Reflecting the past and embracing the future. Bochum. [Symposium Organisation]
 

Wörner, S. (2021, Juni 21). Das Beste aus beiden Welten: Simulationsexperimente als Ergänzung zu Realexperimenten. Fortbildung für Naturwissenschaftslehrkräfte mit Präsentation der Publikation “Naturwissenschaften digital: Toolbox für den Unterricht – Band 2”. Joachim Herz Stiftung, Hamburg. [Workshop Organisation]
 

Wörner, S. (2021, März 11). Orchestrierung realer und virtueller Experimente im naturwissenschaftlichen Unterricht: Im Offline-und im Online-Format. Determinanten und Effekte wissenschaftlicher, betrieblicher und individueller Weiterbildung. Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW). Hannover. [Vortrag]
 

Wörner, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2021, September 14-16). Helfen virtuelle und Videoexperimente im naturwissenschaftlichen Distanzunterricht beim Lernen? 18. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PaePsy) 2021. Pädagogische Hochschule Heidelberg. [Vortrag]
 

Wörner, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2021, June 8-11). Combining physical and virtual experiments in physics education. International Society of the Learning Sciences (ISLS) Annual Meeting 2021: Reflecting the past and embracing the future. Symposium 1, Science learning with virtual experiments. Bochum. [Talk]
 

Wörner, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2021, August 23-27). 20 years of combining physical and virtual experiments in science education: A systematic review. 19th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Gothenburg, Sweden. [Talk]
 

Wörner, S., Scheiter, K., & Kuhn, J. (2021, August 30-September 3). Virtual and video experiments during covid-19 homeschooling: Do they help or hinder learning? 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021). University of Minho, Braga, Portugal. [Talk]
 

Wörner, S., Kuhn, J., & Scheiter, K. (2020, August). Combining real and virtual experiments in physics education. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 6 & 7 (online conference). Tübingen, Germany. [Talk]
 

Organisation of Conferences

Nagel, V., Wörner, S., Hoch, E., Lachner, A., & Scheiter, K. (2020). Virtueller Workshop „Forschendes Lernen mit virtuellen Experimenten“. MINT Zukunft schaffen – Digitale MINT Wochen. Tübingen, 12.11.2020.
 

Software Development

Wörner, S. (2020). Converging Lens – Sammellinse. https://www.golabz.eu/lab/converging-lens-sammellinse
 

Salome Wörner
Salome Wörner