Member of Knowledge Construction Lab
Julia Thomas has been a research assistant and doctoral student at the IWM in the Knowledge Construction lab since January 2023. She investigates perceptions of scientific research processes in the context of the interdisciplinary „VideT“ project. In particular, she is investigating the question of which factors influence the fragility and credibility of scientific knowledge.
Julia Thomas studied sociology at Bielefeld University (B.A., 2020). She completed her Master's degree in Empirical Educational Research and Educational Psychology (M.Sc., 2023) at the University of Tübingen. During her Master's studies, she worked as a research assistant at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology in Tübingen.
Düsing, K., Van den Bogaert, V., Brandt, M., Bruckermann, T., Greving, H., Harms, U., Lewanzik, D., Schuhmann, A., Thomas, J., & Voigt, C. C. (2025, April 13). Naturwissenschaftliche Forschung in Videos erlebbar machen – ein Beispiel aus der Fledermausforschung. 16. Tagung des Bundesfachausschusses Fledermausschutz im NABU. NABU Landesverband Berlin (Zitadelle Spandau). [Vortrag]
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schuhmann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2024, September 20). Using videos to open the black box of scientific research processes. European Science Education Research Association (ESERA SIG2). Universität Graz, Austria. [Talk]
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2024, October 10). Bridging disciplinary and school science - Videos with authentic cases for addressing scientific reasoning competencies and epistemic beliefs. Newton-Room-visit and STEM Seminar. Nord Univerisität Bodø, Norway. [Talk]
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2024, July 1-5). Effects of explicitly communicating the research process using learning videos with authentic cases on scientific reasoning and epistemic beliefs. 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Université Claude Bernard Lyon 1, France. [Poster]
Thomas, J., & Kimmerle, J. (2024, Mai 14-15). Wissenschaftskommunikation im Fokus. Evaluierung des Forschungsprozesses im naturwissenschaftlichen Unterricht. Wissenschaftliche Jahrestagung LERN 2024 - Wie steht es um unser Bildungssystem? Krisen anerkennen, Lösungsansätze gestalten. Tübingen. https://www.leibniz-bildung.de/veranstaltung/lern-jahrestagung-2024-krisen/; [Poster]
Thomas, J., & Kimmerle, J. (2024, Dezember 11-12). Die Rolle von Vorläufigkeit und Glaubwürdigkeit in wissenschaftlichen Forschungsprozessen. Forum Wissenschaftskommunikation 2024 (Wissenschaft im Dialog). Berlin. [Vortrag]
Van den Bogaert, V., Düsing, K., Greving, H., Thomas, J., Bruckermann, T., Brandt, M., Lewanzik, D., & Schuhmann, A. (2024, September 11-12). Verknüpfung von Forschung und Praxis: Eintauchen in authentische Forschungsprozesse. Wisskomm Connected. Berlin. [Vortrag]
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2023, September 18-21). Effekte der expliziten Vermittlung des Forschungsprozesses auf wissenschaftliches Denken und Wissenschaftsverständnis. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO 2023. Ludwigsburg. [Poster]
Thomas, J., Greving, H., Bruckermann, T., Düsing, K., Van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schuhmann, A., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2023, September 18-21). Den Forschungsprozess vermitteln: Bewertung der Vorläufigkeit und Glaubwürdigkeit wissenschaftlicher Erkenntnisse anhand eines videobasierten Transferinstruments. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO 2023. Ludwigsburg. [Poster]
Julia Thomas
Schleichstraße 6