Page 88 - IWM_Jahresbericht_2019
P. 88
88
Beiträge in Herausgeberbänden van Ackeren, I., Aufenanger, S., Eickelmann, Backfisch, I., Lachner, A., Scheiter, K., &
B., Friedrich, S., Kammerl, R., Knopf, J., Stürmer, K. (2019, Februar). Förderliche
Gerjets, P., & Scheiter, K. (2019). Digitale Mayrberger, K., Scheika, H., Scheiter, K., & motivationale Faktoren für den effektiven
Medien in Unterrichtskontexten. In O. Köller, Schiefner-Rohs, M. (2019). Digitalisierung Einsatz von Tablets im Unterricht. 7. Jahresta-
M. Hasselhorn, F. W. Hesse, K. Maaz, in der Lehrerbildung – Herausforderungen, gung der Gesellschaft für Empirische Bildungs-
J. Schrader, H. Solga, C. K. Spieß, & K. Zimmer Entwicklungsfelder und Förderung von forschung (GEBF) 2019. Köln, Deutschland.
(Eds.), Das Bildungswesen in Deutschland. Gesamtkonzepten. DDS – Die Deutsche Schule, [Vortrag]
Bestand und Potenziale (pp. 865-894). Bad 111 (1), 103-119. Backfisch, I., Lachner, A., Stürmer, K., &
Heilbrunn: Klinkhardt. Scheiter, K. (2019, August). Modelling and
Gussmann, M., Merkt, M., & Schwan, S. supporting teachers’ technology-integration
(2019). Zur Wahrnehmung und Wirkung Konferenzbeiträge with a self-monitoring reflection tool. 18th
historischer Orte. Eine kognitionspsycholo- Biennial Conference of the European Associa-
gische Perspektive. In A. Drecoll, T. Schaar- Ang, N., Brucker, B., Dresler, T., Ehlis, A.-C., tion for Research on Learning and Instruction
schmidt, & I. Zündorf (Eds.), Authentizität & Gerjets, P. (2019, October). The inter- (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
als Kapital historischer Orte? (pp. 175-187). play of certainty and perspective in implicit Bahnmueller, J. (2019, August). Ties of math
Göttingen: Wallstein Verlag. spatial perspective-taking judgments. Retreat and language. Brazilian-German Winter School
of the LEAD (Learning, Educational Achieve-
Nebel, S., & Ninaus, M. (2019). Game-Based on Numerical Cognition. Belo Horizonte,
Assessment Revisited. Advances in Game- ment, and Life Course Development) Graduate Brazil. [Talk]
Based Learning. In D. Ifenthaler & Y. Kim School & Research Network. Altheim-Heilig- Bahnmueller, J., Galefki, S., Moeller, K.,
(Eds.), New Perspectives on Game-Based kreuztal, Germany. [Poster] Nuerk, H.-C., & Artemenko, C. (2019, June).
Assessment with Process Data and Physiolog- Ang, N., Dresler, T., Ehlis, A.-C., Rebuschat, Re-inverting inversion: Natural offloading in
ical Signals (pp. 141-161). Cham, Switzerland: P., & Gerjets, P. (2019, April). Embodied number transcoding? 2nd Conference of the
Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-3- learning of Chinese characters: What role Mathematical Cognition and Learning Society.
030-15569-8_8 does the human mirror neuron system Ottawa, Canada. [Poster]
play? Retreat of the LEAD (Learning, Educa-
Scheiter, K. (2019). Erfassung von Lern- Barrocas, R., & Moeller, K. (2019,
prozessen im digitalen Klassenraum. In T. tional Achievement, and Life Course Develop- November). Zahlen begreifen – Wie uns
Riecke-Baulecke (Ed.), Künstliche Intelligenz ment) Graduate School & Research Network. unsere Finger dabei helfen, Zahlen zu
(Handbuch Schulmanagement 169, pp. Blaubeuren, Germany. [Poster] verstehen. Eingeladener Vortrag an der
49-54). München: Oldenbourg. Appel, T., Sevcenko, N., Wortha, F., Tsarava, Pädagogischen Hochschule Thurgau. Thurgau,
K., Moeller, K., Ninaus, M., Kasneci, E., &
Schwan, S., & Noschka-Roos, A. (2019). Non- Schweiz. [Vortrag]
formale und informelle Bildungsangebote. Gerjets, P. (2019, October). Predicting cogni- Barrocas, R., Ninaus, M., Tsarava, K.,
In O. Köller, M. Hasselhorn, F. W. Hesse, K. tive load in an emergency simulation based Gawrilow, C., Lachmair, M., Roesch, S., &
Maaz, J. Schrader, H. Solga, C. K. Spieß, & K. on behavioral and physiological measures. Moeller, K. (2019, July). Digits grasp digits:
Zimmer (Eds.), Das Bildungswesen in Deutsch- 21st ACM International Conference on Multi- Numbers on your fingertips. 11th Inter-
land. Bestand und Potenziale (pp. 131-159). modal Interaction (ICMI). Suzhou, Jiangsu, national Conference on Education and New
Bad Heilbrunn: Klinkhardt. China. [Talk] Learning Technologies (EDULEARN19). Palma,
Backfisch I. (2019, Oktober). Digitale Medien Spain. [Talk]
im Unterricht. Möglichkeiten und Chancen.
Beiträge in Magazinen Eingeladener Vortrag beim medienpädagogi- Barrocas, R., Roesch, S., & Moeller, K.
schen Tag am Friedrich-Schiller Gymnasium (2019, June). Fingers come in handy: does
Blume, F., Göllner, R., Moeller, K., Dresler, Pfullingen. Pfullingen, Deutschland. [Vortrag] finger use support learning a pseudo-num-
ber-word sequence? 2nd Conference of the
T., Ehlis, A.-C., & Gawrilow, C. (2019). Backfisch, I. (2019, August). Quality of Tech- Mathematical Cognition and Learning Society.
Mythos oder Wahrheit: Wer vorne sitzt, lernt nology enhanced Teaching – the Teachers‘ Ottawa, Canada. [Poster]
besser – Wie bedeutsam ist der Sitzplatz für Role. Invited Talk in Teacher Education
das Lernen von Schülerinnen und Schülern Training of University of South-Eastern Norway. Braeuning, D., Lambert, K., Hirsch, S.,
mit Schwierigkeiten in der Aufmerksam- Drammen, Norway. [Talk] Schils, T., Borghans, L., Nagengast, B., &
keitssteuerung und Impulskontrolle? schul- Backfisch, I., & Lachner, A. (2019, August). Moeller, K. (2019, February). Diagnose von
management, 5/2019, 34-36. Support teachers with the challenges of Rechenschwäche bei Grundschulkindern –
Kammerer, Y. (2019). Textverständnis technology-integration. 18th Biennial Confer- Evaluation gängiger Kriterien und Vorge-
hensweisen. 7. Jahrestagung der Gesellschaft
beim Lesen digitaler und gedruckter Texte. ence of the European Association for Research für empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln,
Seminar, 3/2019, 64-72. on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Deutschland. [Vortrag]
Richter, J., Lachner, A., & Scheiter, K. (2019). Germany. [Symposium Organisation] Brömme, R., Brucker, B., Kammerer, Y.,
Lernen mit Simulationen im naturwissen- Backfisch, I., Lachner, A., Hische, C., Loose, Tibus, M., & Gerjets, P. (2019, September).
schaftlichen Unterricht – forschungsbasierte F., & Scheiter, K. (2019, August). Effects Can a training and self-paced reading in a
Entwicklung und Erprobung von digitali- of teachers’ professional competence on speed reading app reduce the detrimental
sierten Unterrichtskonzepten. Schulmanage- technology-enhanced teaching quality. 18th effects of RSVP reading? 11th Conference
ment, 50 (4), 25-27. Biennial Conference of the European Associa- of the Media Psychology Division. Chemnitz,
Scheiter, K. (2019). Erfassung von Lern- tion for Research on Learning and Instruction Germany. [Talk]
prozessen im digitalen Klassenraum. Neue (EARLI). Aachen, Germany. [Talk] Brucker, B., Marcus, N., de Koning, B., Ehlis,
Möglichkeiten durch den Einsatz Künstlicher Backfisch, I., Lachner, A., Hische, C., & A.-C., Ayres, P., & Gerjets, P. (2019, August).
Intelligenz. Schulmanagement, 50, 18-20. Scheiter, K. (2019, February). Does a Learning with dynamic and static visuali-
utility-value intervention foster preservice zations: Influence of observing hands and
teachers’ instructional reasoning for tech- spatial ability. 18th Biennial Conference of the
nology-enhanced teaching? REASON Winter European Association for Research on Learning
School. Munich, Germany. [Talk] and Instruction (EARLI). Aachen, Germany.
[Talk]