Page 88 - IWM_Jahresbericht_2019
P. 88

88



        Beiträge in Herausgeberbänden       van Ackeren, I., Aufenanger, S., Eickelmann,   Backfisch, I., Lachner, A., Scheiter, K., &
                                            B., Friedrich, S., Kammerl, R., Knopf, J.,   Stürmer, K. (2019, Februar). Förderliche
        Gerjets, P., & Scheiter, K. (2019). Digitale   Mayrberger, K., Scheika, H., Scheiter, K., &   motivationale Faktoren für den effektiven
        Medien in Unterrichtskontexten. In O. Köller,   Schiefner-Rohs, M. (2019). Digitalisierung   Einsatz von Tablets im Unterricht. 7. Jahresta-
        M. Hasselhorn, F. W. Hesse, K. Maaz,   in der Lehrerbildung – Herausforderungen,   gung der Gesellschaft für Empirische Bildungs-
        J. Schrader, H. Solga, C. K. Spieß, & K. Zimmer   Entwicklungsfelder und Förderung von   forschung (GEBF) 2019. Köln, Deutschland.
        (Eds.), Das Bildungswesen in Deutschland.   Gesamtkonzepten. DDS – Die Deutsche Schule,   [Vortrag]
        Bestand und Potenziale (pp. 865-894). Bad   111 (1), 103-119.           Backfisch, I., Lachner, A., Stürmer, K., &
        Heilbrunn: Klinkhardt.                                                  Scheiter, K. (2019, August). Modelling and
        Gussmann, M., Merkt, M., & Schwan, S.                                   supporting teachers’ technology-integration
        (2019). Zur Wahrnehmung und Wirkung   Konferenzbeiträge                 with a self-monitoring reflection tool. 18th
        historischer Orte. Eine kognitionspsycholo-                             Biennial Conference of the European Associa-
        gische Perspektive. In A. Drecoll, T. Schaar-  Ang, N., Brucker, B., Dresler, T., Ehlis, A.-C.,   tion for Research on Learning and Instruction
        schmidt, & I. Zündorf (Eds.), Authentizität   & Gerjets, P. (2019, October). The inter-  (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
        als Kapital historischer Orte? (pp. 175-187).   play of certainty and perspective in implicit   Bahnmueller, J. (2019, August). Ties of math
        Göttingen: Wallstein Verlag.        spatial perspective-taking judgments. Retreat   and language. Brazilian-German Winter School
                                            of the LEAD (Learning, Educational Achieve-
        Nebel, S., & Ninaus, M. (2019). Game-Based                              on Numerical Cognition. Belo Horizonte,
        Assessment Revisited. Advances in Game-  ment, and Life Course Development) Graduate   Brazil. [Talk]
        Based Learning. In D. Ifenthaler & Y. Kim   School & Research Network. Altheim-Heilig-  Bahnmueller, J., Galefki, S., Moeller, K.,
        (Eds.), New Perspectives on Game-Based   kreuztal, Germany. [Poster]    Nuerk, H.-C., & Artemenko, C. (2019, June).
        Assessment with Process Data and Physiolog-  Ang, N., Dresler, T., Ehlis, A.-C., Rebuschat,   Re-inverting inversion: Natural offloading in
        ical Signals (pp. 141-161). Cham, Switzerland:   P., & Gerjets, P. (2019, April). Embodied   number transcoding? 2nd Conference of the
        Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-3-  learning of Chinese characters: What role   Mathematical Cognition and Learning Society.
        030-15569-8_8                       does the human mirror neuron system   Ottawa, Canada. [Poster]
                                            play? Retreat of the LEAD (Learning, Educa-
        Scheiter, K. (2019). Erfassung von Lern-                                Barrocas, R., & Moeller, K. (2019,
        prozessen im digitalen Klassenraum. In T.   tional Achievement, and Life Course Develop-  November). Zahlen begreifen – Wie uns
        Riecke-Baulecke (Ed.), Künstliche Intelligenz   ment) Graduate School & Research Network.   unsere Finger dabei helfen, Zahlen zu
        (Handbuch Schulmanagement 169, pp.   Blaubeuren, Germany. [Poster]      verstehen. Eingeladener Vortrag an der
        49-54). München: Oldenbourg.        Appel, T., Sevcenko, N., Wortha, F., Tsarava,   Pädagogischen Hochschule Thurgau. Thurgau,
                                            K., Moeller, K., Ninaus, M., Kasneci, E., &
        Schwan, S., & Noschka-Roos, A. (2019). Non-                             Schweiz. [Vortrag]
        formale und informelle Bildungsangebote.   Gerjets, P. (2019, October). Predicting cogni-  Barrocas, R., Ninaus, M., Tsarava, K.,
        In O. Köller, M. Hasselhorn, F. W. Hesse, K.   tive load in an emergency simulation based   Gawrilow, C., Lachmair, M., Roesch, S., &
        Maaz, J. Schrader, H. Solga, C. K. Spieß, & K.   on behavioral and physiological measures.   Moeller, K. (2019, July). Digits grasp digits:
        Zimmer (Eds.), Das Bildungswesen in Deutsch-  21st ACM International Conference on Multi-  Numbers on your fingertips. 11th Inter-
        land. Bestand und Potenziale (pp. 131-159).   modal Interaction (ICMI). Suzhou, Jiangsu,   national Conference on Education and New
        Bad Heilbrunn: Klinkhardt.          China. [Talk]                       Learning Technologies (EDULEARN19). Palma,
                                            Backfisch I. (2019, Oktober). Digitale Medien   Spain. [Talk]
                                            im Unterricht. Möglichkeiten und Chancen.
        Beiträge in Magazinen               Eingeladener Vortrag beim medienpädagogi-  Barrocas, R., Roesch, S., & Moeller, K.
                                            schen Tag am Friedrich-Schiller Gymnasium   (2019, June). Fingers come in handy: does
        Blume, F., Göllner, R., Moeller, K., Dresler,   Pfullingen. Pfullingen, Deutschland. [Vortrag]  finger use support learning a pseudo-num-
                                                                                ber-word sequence? 2nd Conference of the
        T., Ehlis, A.-C., & Gawrilow, C. (2019).   Backfisch, I. (2019, August). Quality of Tech-  Mathematical Cognition and Learning Society.
        Mythos oder Wahrheit: Wer vorne sitzt, lernt   nology enhanced Teaching – the Teachers‘   Ottawa, Canada. [Poster]
        besser – Wie bedeutsam ist der Sitzplatz für   Role. Invited Talk in Teacher Education
        das Lernen von Schülerinnen und Schülern   Training of University of South-Eastern Norway.   Braeuning, D., Lambert, K., Hirsch, S.,
        mit Schwierigkeiten in der Aufmerksam-  Drammen, Norway. [Talk]         Schils, T., Borghans, L., Nagengast, B., &
        keitssteuerung und Impulskontrolle? schul-  Backfisch, I., & Lachner, A. (2019, August).   Moeller, K. (2019, February). Diagnose von
        management, 5/2019, 34-36.          Support teachers with the challenges of   Rechenschwäche bei Grundschulkindern –
        Kammerer, Y. (2019). Textverständnis   technology-integration. 18th Biennial Confer-  Evaluation gängiger Kriterien und Vorge-
                                                                                hensweisen. 7. Jahrestagung der Gesellschaft
        beim Lesen digitaler und gedruckter Texte.   ence of the European Association for Research   für empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln,
        Seminar, 3/2019, 64-72.             on Learning and Instruction (EARLI). Aachen,   Deutschland. [Vortrag]
        Richter, J., Lachner, A., & Scheiter, K. (2019).   Germany. [Symposium Organisation]  Brömme, R., Brucker, B., Kammerer, Y.,
        Lernen mit Simulationen im naturwissen-  Backfisch, I., Lachner, A., Hische, C., Loose,   Tibus, M., & Gerjets, P. (2019, September).
        schaftlichen Unterricht – forschungsbasierte   F., & Scheiter, K. (2019, August). Effects   Can a training and self-paced reading in a
        Entwicklung und Erprobung von digitali-  of teachers’ professional competence on   speed reading app reduce the detrimental
        sierten Unterrichtskonzepten. Schulmanage-  technology-enhanced teaching quality. 18th   effects of RSVP reading? 11th Conference
        ment, 50 (4), 25-27.                Biennial Conference of the European Associa-  of the Media Psychology Division. Chemnitz,
        Scheiter, K. (2019). Erfassung von Lern-  tion for Research on Learning and Instruction   Germany. [Talk]
        prozessen im digitalen Klassenraum. Neue   (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]  Brucker, B., Marcus, N., de Koning, B., Ehlis,
        Möglichkeiten durch den Einsatz Künstlicher   Backfisch, I., Lachner, A., Hische, C., &   A.-C., Ayres, P., & Gerjets, P. (2019, August).
        Intelligenz. Schulmanagement, 50, 18-20.  Scheiter, K. (2019, February). Does a   Learning with dynamic and static visuali-
                                            utility-value intervention foster preservice   zations: Influence of observing hands and
                                            teachers’ instructional reasoning for tech-  spatial ability. 18th Biennial Conference of the
                                            nology-enhanced teaching? REASON Winter   European Association for Research on Learning
                                            School. Munich, Germany. [Talk]     and Instruction (EARLI). Aachen, Germany.
                                                                                [Talk]
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93