Page 89 - IWM_Jahresbericht_2019
P. 89
PUBLIKATIONEN | FB INDIVIDUELLE NUTZUNG VON WISSENSMEDIEN 89
Cervera-Torres, S., Ruiz Fernández, S., Lach- Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019, Jacob, L., Lachner, A., & Scheiter, K. (2019,
mair, M., Riekert, M., & Gerjets, P. (2019, August). Reducing reliance on misinforma- September). Lernen durch Erklären: Die
April). Altering emotions near the hand: tion through psychoeducation and an error Schwierigkeit des Lernmaterials moderiert
Approach-Avoidance swipe interactions marking task. 18th Biennial Conference of the den Effekt des mündlichen und schriftli-
modulate emotional images judgments. 61. European Association for Research on Learning chen Erklärens. Gemeinsame Tagung der
Tagung experimentell arbeitender Psychologen and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. Fachgruppen Pädagogische Psychologie und
(TeaP). London, UK. [Poster] [Talk] Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesell-
schaft für Psychologie (PaePsy) 2019. Leipzig,
Cheng, X., Futterer, T., Stürmer, K., Fauth, Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019,
B., & Scheiter, K. (2019, August). Does July). Reducing reliance on misinformation Deutschland. [Vortrag]
ICT matter for student learning activities through psychoeducation in combination Kammerer, Y. (2019, April). Die Stavanger-
in mathematics instruction? 18th Biennial with an error-marking task. Annual Meeting Erklärung von E-READ und Forschung zu
Conference of the European Association for of the Society for Text & Discourse (ST&D;). New Informationssuche und Informationsbewer-
Research on Learning and Instruction (EARLI). York, USA. [Talk] tung im WWW. Eingeladener Vortrag auf der
Aachen, Germany. [Poster] Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019, Bibliotheksleiterkonferenz 2019. Karlsruhe,
Coles, N. A., March, D. S., Marmolejo Ramos, September). Reduktion des Fehlinformati- Deutschland. [Vortrag]
F., Strack, F., Ellsworth, P., Gaertner, L., onseffekts durch eine kombinierte Interven- Kammerer, Y., Pardi, G., von Hoyer, J., &
Aczel, B., Banaruee, H., Basnight-Brown, D., tion aus Psychoedukation und dem Anstrei- Holtz, P. (2019, August). Predicting knowl-
Butcher, N., Cavallet, M., Dagaev, N., Eaves, chen von Fehlern. Tagung der Fachgruppen edge gain during multimodal Web search
D., Foroni, F., Gorbunova, E., Gygax, P., Entwicklungspsychologie und Pädagogische by means of query and navigation logs. 18th
Hajdu, N., IJzerman, H., Hinojosa Poveda, Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Deutschland. Biennial Conference of the European Associa-
J. A., Ikeda, A., Kathin-Zadeh, O., Larsen, J. T., [Vortrag] tion for Research on Learning and Instruction
Nagy, T., Özdoğru, A. A., Parzuchowski, M., Grinschgl, S., Meyerhoff, H. S., & Papen- (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
Rodriguez-Medina, D. A., Ruiz-Fernandez, meier, F. (2019, October). Offloading Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz
S., Som, B., Suarez, I., Trujillo, N., Trujillo, S., working memory: Determinants and conse- Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets,
van der Zee, T., Villalba-García, C., Willis, M., quences. WissenschaftsCampus Tübingen P. (2019, August). Digital drawing in the Art
Yamada, Y., Tullio Liuzza, M., & Marozzi, M. (WCT) Autumn School. Bad Teinach, Germany. Museum: Can digital portrait drawing help to
(2019, September). The many smiles colla- [Talk] enhance socio-emotional skills of adoles-
boration: A multi-lab adversarial test of the cents? 18th Biennial Conference of the Euro-
facial feedback hypothesis. Metascience 2019 Grinschgl, S., Papenmeier, F., & Meyer- pean Association for Research on Learning and
Symposium: The Emerging Field of Research hoff, H. S. (2019, July). Benefits and risks Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
on the Scientific Process. Stanford, CA, USA. of offloading working memory processes.
[Poster] A-Dok. Mannheim, Germany. [Talk] Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz-
Dietrich, H., & Moeller, K. (2019, March). Grinschgl, S., Papenmeier, F., & Meyerhoff, Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets,
P. (2019, November). Körper, Digitalisierung,
Development of a brief verbal test of basic H. S. (2019, September). Offloading working Kulturelle Bildung. Was wir von kultu-
numeracy. Wissenschaftliche Jahrestagung memory improves performance but impairs reller Bildung lernen können, um Bildung
LERN 2019. Nürnberg, Germany. [Talk] long-term memory. European Society for zu fördern. Eingeladener Vortrag auf der
Cognitive Psychology (ESCoP). Tenerife, Spain.
Gerjets, P., & Schwan, S. (2019, Oktober). [Talk] Netzwerktagung „Wieviel Körper braucht die
Der Nutzen instruktionspsychologischer Kulturelle Bildung?“. Merseburg, Deutschland.
Modelle und Methoden für die digitale Hammer, M., Stürmer, K., Scheiter, K., & [Vortrag]
Vermittlung im Museum. Eingeladener Fauth B. (2019, August). How do student Kastner, L., Umbach, N., Nommensen, S.,
Vortrag auf der Jahrestagung des Landesver- learning prerequisites affect perceptions of Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., & Gerjets,
bands Museumspädagogik Baden-Württemberg supportive climate in ICT instruction? 18th P. (2019, Oktober). Kulturelle Bildung im
e. V. Karlsruhe, Deutschland. [Vortrag] Biennial Conference of the European Associa- Museum gestalten: Kursprogramm zu Förde-
tion for Research on Learning and Instruction
Godbersen, H., & Ruiz Fernández, S. (2019, (EARLI). Aachen, Germany. [Talk] rung sozial-emotionaler Fähigkeiten bei
Juli). Die Werte der Medien und unser Medi- Jugendlichen. Bundesministerium für Bildung
enkonsum. 1. Stuttgarter Wissenschaftsfestival. Hoch, E., Sassenberg, K., & Scheiter, K. und Forschung „Förderung von Forschungs-
Stuttgart, Deutschland. [Vortrag] (2019, September). Welche Rolle spielen vorhaben zur Kulturellen Bildung“. Berlin,
Selbstregulationsstrategien für die Innovati- Deutschland. [Poster]
Goldberg, P., Sümer, Ö., Stürmer, K., onsbereitschaft von Lehrpersonen? Gemein-
Göllner R., Wagner, W., Gerjets, P., Kasneci, same Tagung der Fachgruppen Pädagogische Kastner, L., Umbach, N., Nommensen, S.,
E., & Trautwein, U. (2019, Februar). Psychologie und Entwicklungspsychologie der Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., & Gerjets,
Aufmerksam oder nicht? Die kontinuierliche Deutschen Gesellschaft für Psychologie (paEpsy) P. (2019, Oktober). Projekt DigiSelbst –
Erfassung von beobachtbarem Aufmerksam- 2019. Leipzig, Deutschland. [Vortrag] Zeichnen digitaler Porträts im Kunstmu-
keits-Verhalten in Instruktionssituationen. seum: Transfereffekte kultureller Bildung
Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Hoch, E., Schmidgall, S., Sassenberg, K., auf sozial-emotionale Fähigkeiten. Bundesmi-
Bildungsforschung (GEBF). Aachen, Deutsch- & Scheiter, K. (2019, August). The role of nisterium für Bildung und Forschung „Förde-
land. [Poster] selfregulatory preferences in teachers’ will- rung von Forschungsvorhaben zur Kulturellen
ingness to innovate. 18th Biennial Conference Bildung“. Berlin, Deutschland. [Vortrag]
Goldberg, P., Sümer, Ö., Stürmer, K., of the European Association for Research on
Wagner, W., Göllner R., Gerjets, P., Kasneci, Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Kiili, K., Koskinen, A., & Ninaus, M. (2019,
E., & Trautwein, U. (2019, April). Attentive or Germany. [Talk] April). Intrinsic integration in rational
not? Towards a machine learning approach number games – A systematic literature
to assessing students’ visible engagement Jacob, L., Lachner, A., & Scheiter, K. (2019, review. 3rd International GamiFIN Conference.
in classroom instruction. Retreat of the LEAD August). Is generating oral explanations Levi, Finland. [Talk]
(Learning, Educational Achievement, and Life more effective than writing explanations? Klein, E. (2019, March). Where numbers
Course Development) Graduate School & Text difficulty matters. 18th Biennial Confer- meet words – Partially joint cognitive brain
Research Network. Blaubeuren, Germany. ence of the European Association for Research architecture and processes for number
[Poster] on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, and language. Invited talk at Université Paris
Germany. [Talk]
Descartes, Sorbonne. Paris, France. [Talk]