Page 89 - IWM_Jahresbericht_2019
P. 89

PUBLIKATIONEN | FB INDIVIDUELLE NUTZUNG VON WISSENSMEDIEN      89



        Cervera-Torres, S., Ruiz Fernández, S., Lach-  Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019,   Jacob, L., Lachner, A., & Scheiter, K. (2019,
        mair, M., Riekert, M., & Gerjets, P. (2019,   August). Reducing reliance on misinforma-  September). Lernen durch Erklären: Die
        April). Altering emotions near the hand:   tion through psychoeducation and an error   Schwierigkeit des Lernmaterials moderiert
        Approach-Avoidance swipe interactions   marking task. 18th Biennial Conference of the   den Effekt des mündlichen und schriftli-
        modulate emotional images judgments. 61.   European Association for Research on Learning   chen Erklärens. Gemeinsame Tagung der
        Tagung experimentell arbeitender Psychologen   and Instruction (EARLI). Aachen, Germany.   Fachgruppen Pädagogische Psychologie und
        (TeaP). London, UK. [Poster]        [Talk]                              Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesell-
                                                                                schaft für Psychologie (PaePsy) 2019. Leipzig,
        Cheng, X., Futterer, T., Stürmer, K., Fauth,   Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019,
        B., & Scheiter, K. (2019, August). Does   July). Reducing reliance on misinformation   Deutschland. [Vortrag]
        ICT matter for student learning activities   through psychoeducation in combination   Kammerer, Y. (2019, April). Die Stavanger-
        in mathematics instruction? 18th Biennial   with an error-marking task. Annual Meeting   Erklärung von E-READ und Forschung zu
        Conference of the European Association for   of the Society for Text & Discourse (ST&D;). New   Informationssuche und Informationsbewer-
        Research on Learning and Instruction (EARLI).   York, USA. [Talk]       tung im WWW. Eingeladener Vortrag auf der
        Aachen, Germany. [Poster]           Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019,   Bibliotheksleiterkonferenz 2019. Karlsruhe,
        Coles, N. A., March, D. S., Marmolejo Ramos,   September). Reduktion des Fehlinformati-  Deutschland. [Vortrag]
        F., Strack, F., Ellsworth, P., Gaertner, L.,   onseffekts durch eine kombinierte Interven-  Kammerer, Y., Pardi, G., von Hoyer, J., &
        Aczel, B., Banaruee, H., Basnight-Brown, D.,   tion aus Psychoedukation und dem Anstrei-  Holtz, P. (2019, August). Predicting knowl-
        Butcher, N., Cavallet, M., Dagaev, N., Eaves,   chen von Fehlern. Tagung der Fachgruppen   edge gain during multimodal Web search
        D., Foroni, F., Gorbunova, E., Gygax, P.,   Entwicklungspsychologie und Pädagogische   by means of query and navigation logs. 18th
        Hajdu, N., IJzerman, H., Hinojosa Poveda,   Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Deutschland.   Biennial Conference of the European Associa-
        J. A., Ikeda, A., Kathin-Zadeh, O., Larsen, J. T.,   [Vortrag]          tion for Research on Learning and Instruction
        Nagy, T., Özdoğru, A. A., Parzuchowski, M.,   Grinschgl, S., Meyerhoff, H. S., & Papen-  (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
        Rodriguez-Medina, D. A., Ruiz-Fernandez,   meier, F. (2019, October). Offloading   Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz
        S., Som, B., Suarez, I., Trujillo, N., Trujillo, S.,   working memory: Determinants and conse-  Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets,
        van der Zee, T., Villalba-García, C., Willis, M.,   quences. WissenschaftsCampus Tübingen   P. (2019, August). Digital drawing in the Art
        Yamada, Y., Tullio Liuzza, M., & Marozzi, M.   (WCT) Autumn School. Bad Teinach, Germany.   Museum: Can digital portrait drawing help to
        (2019, September). The many smiles colla-  [Talk]                       enhance socio-emotional skills of adoles-
        boration: A multi-lab adversarial test of the                           cents? 18th Biennial Conference of the Euro-
        facial feedback hypothesis. Metascience 2019   Grinschgl, S., Papenmeier, F., & Meyer-  pean Association for Research on Learning and
        Symposium: The Emerging Field of Research   hoff, H. S. (2019, July). Benefits and risks   Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
        on the Scientific Process. Stanford, CA, USA.   of offloading working memory processes.
        [Poster]                            A-Dok. Mannheim, Germany. [Talk]    Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz-
        Dietrich, H., & Moeller, K. (2019, March).   Grinschgl, S., Papenmeier, F., & Meyerhoff,   Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets,
                                                                                P. (2019, November). Körper, Digitalisierung,
        Development of a brief verbal test of basic   H. S. (2019, September). Offloading working   Kulturelle Bildung. Was wir von kultu-
        numeracy. Wissenschaftliche Jahrestagung   memory improves performance but impairs   reller Bildung lernen können, um Bildung
        LERN 2019. Nürnberg, Germany. [Talk]  long-term memory. European Society for   zu fördern. Eingeladener Vortrag auf der
                                            Cognitive Psychology (ESCoP). Tenerife, Spain.
        Gerjets, P., & Schwan, S. (2019, Oktober).   [Talk]                     Netzwerktagung „Wieviel Körper braucht die
        Der Nutzen instruktionspsychologischer                                  Kulturelle Bildung?“. Merseburg, Deutschland.
        Modelle und Methoden für die digitale   Hammer, M., Stürmer, K., Scheiter, K., &   [Vortrag]
        Vermittlung im Museum. Eingeladener   Fauth B. (2019, August). How do student   Kastner, L., Umbach, N., Nommensen, S.,
        Vortrag auf der Jahrestagung des Landesver-  learning prerequisites affect perceptions of   Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., & Gerjets,
        bands Museumspädagogik Baden-Württemberg   supportive climate in ICT instruction? 18th   P. (2019, Oktober). Kulturelle Bildung im
        e. V. Karlsruhe, Deutschland. [Vortrag]  Biennial Conference of the European Associa-  Museum gestalten: Kursprogramm zu Förde-
                                            tion for Research on Learning and Instruction
        Godbersen, H., & Ruiz Fernández, S. (2019,   (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]  rung sozial-emotionaler Fähigkeiten bei
        Juli). Die Werte der Medien und unser Medi-                             Jugendlichen. Bundesministerium für Bildung
        enkonsum. 1. Stuttgarter Wissenschaftsfestival.   Hoch, E., Sassenberg, K., & Scheiter, K.   und Forschung „Förderung von Forschungs-
        Stuttgart, Deutschland. [Vortrag]   (2019, September). Welche Rolle spielen   vorhaben zur Kulturellen Bildung“. Berlin,
                                            Selbstregulationsstrategien für die Innovati-  Deutschland. [Poster]
        Goldberg, P., Sümer, Ö., Stürmer, K.,   onsbereitschaft von Lehrpersonen? Gemein-
        Göllner R., Wagner, W., Gerjets, P., Kasneci,   same Tagung der Fachgruppen Pädagogische   Kastner, L., Umbach, N., Nommensen, S.,
        E., & Trautwein, U. (2019, Februar).   Psychologie und Entwicklungspsychologie der   Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., & Gerjets,
        Aufmerksam oder nicht? Die kontinuierliche   Deutschen Gesellschaft für Psychologie (paEpsy)   P. (2019, Oktober). Projekt DigiSelbst –
        Erfassung von beobachtbarem Aufmerksam-  2019. Leipzig, Deutschland. [Vortrag]  Zeichnen digitaler Porträts im Kunstmu-
        keits-Verhalten in Instruktionssituationen.                             seum: Transfereffekte kultureller Bildung
        Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische   Hoch, E., Schmidgall, S., Sassenberg, K.,   auf sozial-emotionale Fähigkeiten. Bundesmi-
        Bildungsforschung (GEBF). Aachen, Deutsch-  & Scheiter, K. (2019, August). The role of   nisterium für Bildung und Forschung „Förde-
        land. [Poster]                      selfregulatory preferences in teachers’ will-  rung von Forschungsvorhaben zur Kulturellen
                                            ingness to innovate. 18th Biennial Conference   Bildung“. Berlin, Deutschland. [Vortrag]
        Goldberg, P., Sümer, Ö., Stürmer, K.,   of the European Association for Research on
        Wagner, W., Göllner R., Gerjets, P., Kasneci,   Learning and Instruction (EARLI). Aachen,   Kiili, K., Koskinen, A., & Ninaus, M. (2019,
        E., & Trautwein, U. (2019, April). Attentive or   Germany. [Talk]       April). Intrinsic integration in rational
        not? Towards a machine learning approach                                number games – A systematic literature
        to assessing students’ visible engagement   Jacob, L., Lachner, A., & Scheiter, K. (2019,   review. 3rd International GamiFIN Conference.
        in classroom instruction. Retreat of the LEAD   August). Is generating oral explanations   Levi, Finland. [Talk]
        (Learning, Educational Achievement, and Life   more effective than writing explanations?   Klein, E. (2019, March). Where numbers
        Course Development) Graduate School &   Text difficulty matters. 18th Biennial Confer-  meet words – Partially joint cognitive brain
        Research Network. Blaubeuren, Germany.   ence of the European Association for Research   architecture and processes for number
        [Poster]                            on Learning and Instruction (EARLI). Aachen,   and language. Invited talk at Université Paris
                                            Germany. [Talk]
                                                                                Descartes, Sorbonne. Paris, France. [Talk]
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94