Member of the e-teaching-Transfer Lab
Kathrin Nieder-Steinheuer has been a research associate at the IWM since 2020. There she is involved in research and transfer activities on the use of digital media in education. Her current work focuses on transfer concepts that support STEM teachers in using innovative digital technologies in a way that is beneficial for learning in different classroom scenarios. Within the framework of the MINT (STEM) Competence Centre, funded by German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), Kathrin Nieder-Steinheuer is involved in the preparation of good practice examples, current research findings, and didactic materials for STEM education. Previously, she investigated successful implementations of hybrid learning spaces at universities and designed formats on the information and qualification portal e-teaching.org to transfer those research results into the practice of university teaching.
Kathrin Nieder-Steinheuer studied Communication Studies, German Philology as well as Modern and Contemporary History at the University of Münster (Magister Artium 2007). Her doctoral thesis in Communication Science on "Religiotainment – A Constructivist Grounded Theory of Christian Religion in Fictional Television Format" (2016) resulted from her work in the Excellence Cluster "Religion and Politics in the Cultures of Premodernity and Modernity" – also at the University of Münster. Digital and hybrid learning environments have been the focus of her work since 2017 – first as a researcher at the Stuttgart Media University and subsequently as the development coordinator of a study orientation platform at the University of Tübingen.
Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Kohls, C. (2022). Nachhaltigkeit durch Transfer − ein Entwurfsmuster-Repositorium zur Gestaltung hybrider Lernräume. In B. Standl (Ed.), Digitale Lehre nachhaltig gestalten, Proceedings zur 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e.V. (Medien in der Wissenschaft; 80, pp. 227-228). Waxmann.
Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2021). Design patterns for synchronous hybrid university courses for multiple sites. Proceedings of the 26th European Conference on Pattern Languages of Programs (EuroPLoP'21) (Article 17). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA:. https://dx.doi.org/10.1145/3489449.3489989
Nieder-Steinheuer, K. (2016). Religiotainment. Eine konstruktivistische Grounded Theory christlicher Religion im fiktionalen Fernsehformat. Wiesbaden: Springer VS.
Brich, I. R., Irle, G., Gebhardt, M., Nieder-Steinheuer, K., & Schilling, T. (2024, Juni 21). Frag den Zukunftsraum! Eure Fragen an die Zukunft der digitalen Schulbildung. 2. KI-Fachtag. Tübingen. [Poster]
Gebhardt, M., Nieder-Steinheuer, K., & Schilling, T. (2024, September 30-Oktober 2). IWM-Schulportal: schule-mal-digital.de. Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung. Universität Potsdam. https://lernen.digital/veranstaltungen/tagung-digitale-transformation-fuer-schule-und-lehrkraeftebildung-gestalten/ [Poster]
Irle, G., Gebhardt, M., Nieder-Steinheuer, K., Brich, I. R., Schilling, T., Busch, P., & Karnebogen, M. (2024, November 6). Organisation des Community Calls "Schule der Zukunft: Welche Rolle könnten Augmented und Virtual Reality spielen?". Kompetenzverbund lernen:digital. https://www.schule-mal-digital.de/alle-beitraege/event-aufzeichnungen/online-event-schule-der-zukunft-welche-rolle-koennten-augmented-und-virtual-reality-spielen; https://lernen.digital/veranstaltungen/schule-der-zukunft-welche-rolle-koennten-augmented-und-virtual-reality-spielen/ [Symposium Organisation]
Matschke, C., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., & Thillosen, A. (2024, September 16-19). Wirken praxisnahe Darstellungen vom Einsatz digitaler Medien in der Hochschullehre motivierend auf Dozierende? Der Einfluss der Text-Abstraktion auf Interesse und Anwendungsmotivation. 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) / 15. Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP). Universität Wien, Austria. [Poster]
Kohls, C., Szczyrba, B., Seidel, M., Friede, L.-M., Dubbert, D., Thillosen, A., Nieder-Steinheuer, K., & Kehrer, M. (2023, März 14-17). Wirkfaktoren und Good Practice bei der Gestaltung hybrider Lernräume (HybridLR). Dialogforum „Didaktische Konzepte“ auf der BMBF-Bildungsforschungstagung 2023. Berlin. [Vortrag]
Pardi, G., Brucker, B., Ziegs, T., Nieder-Steinheuer, K., Brich, I., Halfmann, M., & Gerjets, P. (2023, Juli 24). MINT-ProNeD-Workshop „Willkommen im Future Innovation Hub – Einblicke in Technologien der Zukunft im MINT-Unterricht“. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. [Workshop Organisation]
Dubbert, D., Friede, L.-M., Kehrer, M., Seidel, M., Kohls, C., & Nieder-Steinheuer, K. (2022, September 1). Projekt HybridLR. 3. EdTech Research Forum. Universität Duisburg-Essen. [Vortrag]
Kehrer, M., Kohls, C., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Friede, L.-M. (2022, November 3-4). Hybride Lernräume in der Hochschullehre gestalten. TURN Conference. Kiel. [Poster]
Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Kohls, C. (2022, September 12-14). Nachhaltigkeit durch Transfer - Ein Entwurfsmuster-Repositorium zur Gestaltung hybrider Lernräume. 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e. V. (GMW). Karlsruhe. [Poster]
Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., & Thillosen, A. (2022, September 6-9). Hybride Lernräume in der Hochschullehre – Ein Repositorium für den Wissenstransfer. 50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd). Universität Paderborn. [Poster]
Kohls, C., Kehrer, M., Dubbert, D., & Nieder-Steinheuer, K. (2022, September 12-14). Hybride Lernräume für Hochschulen planen und gestalten - Ein Workshop zur Transformation bestehender Räume. 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e. V. (GMW). Karlsruhe. [Workshop Organisation]
Dubbert, D., Friede, L.-M., Kehrer, M., Kohls, C., Nieder-Steinheuer, K., Seidel, M. F., Szczyrba, B., & Thillosen, A. (2021, September 30-Oktober 1). Wirkfaktoren und Good Practice bei der Gestaltung hybrider Lernräume (HybridLR). EdTech Research Forum 2021. [Poster]
Dubbert, D., Friede, L.-M., Kehrer, M., Kohls, C., Nieder-Steinheuer, K., Seidel, M. F., & Thillosen, A. (2021, August 3). Hybride Lernräume – Forschung und Praxis. Metavorhaben „Digitalisierung im Bildungsbereich”. BILDUNGSDIALOG.DIGITAL: Insight Bildungsforschung, „Interaktionen zwischen und Zusammenarbeit von Forschung und Praxis“. Organisation: DIPF, IWM, DIE und Universität Duisburg-Essen. [Vortrag]
Irle, G., Capparozza, M., John, N., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2021, Januar 19). e-teaching.org goes Lehrerbildung: Internetangebote zur Digitalisierung in der Lehrerbildung empfehlen und kennenlernen. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen. [Workshop Organisation]
Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2021, July 7-9). Design patterns for synchronous hybrid university courses for multiple sites. European Conference on Pattern Languages of Programs 2021 (EuroPLoP 2021). [Talk]
Nieder-Steinheuer, K., & Kehrer, M. (2021, Oktober 13). Gestaltung hybrider Lernräume in der Hochschullehre. Hybride Lehre und Lernräume. Informations- und Austauschveranstaltung des Virtuellen Campus Rheinland-Pfalz (VCRP). [Vortrag]
Seidel, M., Kehrer, M., Dubbert, D., Friede, L.-M., Kohls, C., & Nieder-Steinheuer, K. (2021, November 2-4). Lernräume in der Hochschullehre gestalten. University:Future Festival 2021. [Workshop Organisation]
Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2022). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „Hybride Lernräume“. https://www.e-teaching.org/themenspecial-hybride-lernraeume
Nieder-Steinheuer, K., Schilling, T., & Gebhardt, M. (2024). Lernen und Unterrichten mit Augmented und Virtual Reality. https://www.schule-mal-digital.de/themenschwerpunkte/copy2_of_vr-ar-technologien-im-unterricht
Kohls, C., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Wilk, D. C. (2023). Hybride Lernräume gestalten. Entwurfsmuster für den Hochschulkontext. e-teaching.org. https://www.e-teaching.org/praxis/gestaltung-hybrider-lernraeume-hybridlr/hybride-lernraeume-gestalten_2023.pdf
Thillosen, A., Schmidt, M., Mbak, E. S., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., & John, N. (2021). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „Das Selbststudium mit digitalen Medien unterstützen”. https://www.e-teaching.org/digiselbststudium
Matschke, C., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., & Thillosen, A. (2024). Datensätze für: Pattern-Studie HybridLR. https://dx.doi.org/10.23668/psycharchives.14186
Dr. Kathrin Nieder-Steinheuer
Schleichstraße 6