Nora Wickelmaier has worked at the IWM since January 2018. She is responsible for statistical consulting and supports PhDs and Postdocs in their statistical data analyses and storing and documenting research data. Additionally, she teaches and organizes seminars on statistical topics. In her former projects, she did research on nonlinear structural equation models and their uses in Education Science and the mathematical modeling of lightness perception.
Nora Wickelmaier graduated from the University of Tübingen with a diploma in psychology in 2008. From 2008 to 2014, she worked as a Ph.D. student at the research group for Research Methods and Mathematical Psychology at the University of Tübingen.
Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Cervera Torres, S., Ruiz Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets, P. (2021). Designing visual-arts education programs for transfer effects: Development and experimental evaluation of (digital) drawing courses in the art museum designed to promote adolescents’ socio-emotional skills. Frontiers in Psychology, 11, Article 4031. https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.603984 [Data]
Open Access
Brandt, H., Umbach, N., Kelava, A., & Bollen, K. A. (2020). Comparing estimators for latent interaction models under structural and distributional misspecifications. Psychological Methods, 25(3), 321-345. https://dx.doi.org/10.1037/met0000231
Flunger, B., Mayer, A., & Umbach, N. (2019). Beneficial for some or for everyone? Exploring the effects of an autonomy-supportive intervention in the real-life classroom. Journal of Educational Psychology, 111(2), 210-234. https://dx.doi.org/10.1037/edu0000284
Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets, P. (2020). Kulturelle Bildung im Kunstmuseum evidenzbasiert gestalten: Entwicklung und Evaluation (digitaler) Kunstkurse zur Förderung sozial-emotionaler Fähigkeiten von Jugendlichen. In S. Timm, J. Costa, C. Kühn, & A. Scheunpflug (Eds.), Kulturelle Bildung. Theroretische Perspektiven, methodologische Herausforderungen und empirische Befunde (pp. 231-246). Münster: Waxmann.
Wickelmaier, N. (2024, Juli 19). Forschungsdatenmanagement am Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübinger FDM Tage 2024. Tübingen. https://uni-tuebingen.de/forschung/forschungsinfrastruktur/forschungsdatenmanagement-fdm/tuebinger-fdm-tage-2024/ [Vortrag]
Wickelmaier, F., & Wickelmaier, N. (2023, July 25). Power analysis and sample size calculation. Invited talk at the Colloquium Summer Term 2023. Department of Computer Science, University of Tübingen. [Talk]
Wickelmaier, N. (2023, Februar 2). Open Data: Gute Angewohnheiten für effektives Forschungsdatenmanagement. Eingeladener Vortrag beim Workshop für die Winter School der Tübinger Open Science Initiative (TOSI). [Vortrag]
Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz-Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets, P. (2019, November). Körper, Digitalisierung, Kulturelle Bildung. Was wir von kultureller Bildung lernen können, um Bildung zu fördern. Eingeladener Vortrag auf der Netzwerktagung "Wieviel Körper braucht die Kulturelle Bildung?". Merseburg, Deutschland. [Vortrag]
Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets, P. (2019, August). Digital drawing in the Art Museum: Can digital portrait drawing help to enhance socio-emotional skills of adolescents? 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
Kastner, L., Umbach, N., Nommensen, S., Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., & Gerjets, P. (2019, Oktober). Projekt DigiSelbst – Zeichnen digitaler Porträts im Kunstmuseum: Transfereffekte kultureller Bildung auf sozial-emotionale Fähigkeiten. Bundesministerium für Bildung und Forschung "Förderung von Forschungsvorhaben zur Kulturellen Bildung". Berlin, Deutschland. [Vortrag]
Kastner, L., Umbach, N., Nommensen, S., Jusyte, A., Ruiz Fernández, S., & Gerjets, P. (2019, Oktober). Kulturelle Bildung im Museum gestalten: Kursprogramm zu Förderung sozial-emotionaler Fähigkeiten bei Jugendlichen. Bundesministerium für Bildung und Forschung "Förderung von Forschungsvorhaben zur Kulturellen Bildung". Berlin, Deutschland. [Poster]
Umbach, N. (2018, August). Forschungsdatenmanagement am Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM) in Tübingen. Eingeladener Vortrag beim Leibniz-Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID). Trier. [Vortrag]
Kupke, S., Oestermeier, U., Rosing, K., & Wickelmaier, N. (2024). Forschungsinformationssystem CRIS.
Kupke, S., & Wickelmaier, N. (2024). Forschungsdatenmanagement. Metadatenverwaltung von Studien- und Forschungsdaten.
Kupke, S., Oestermeier, U., Wickelmaier, N., & Rosing, K. (2023). Current Research Information System - Ein Sharepoint-basiertes Forschungsinformationssystem. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Kupke, S., & Wickelmaier, N. (2023). IWM Tübingen Forschungsdatenmanagement. Metadatenverwaltung von Studien- und Forschungsdaten. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Becker, L., Hagenlocher, U., Kupke, S., Langenbacher, K., Liebe, M., Oestermeier, U., & Wickelmaier, N. (2021). Einführung des neuen IWM Intranets auf der Basis von SharePoint. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien. https://iwmonline.sharepoint.com/sites/intranet
Oestermeier, U., Langenbacher, K., Umbach, N., Becker, L., Kupke, S., & Liebe, M. (2020). IWM Intranet - Spezifikation und Umsetzung des neuen Intranets des Leibniz-Instituts für Wissensmedien. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Kastner, L., Umbach, N., Jusyte, A., Cervera-Torres, S., Ruiz Fernández, S., Nommensen, S., & Gerjets, P. (2021). Designing visual-arts education programs for transfer effects: Development and experimental evaluation of (digital) drawing courses in the art museum designed to promote adolescents’ socio-emotional skills. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.603984/full#supplementary-material [Publication]
Dr. Nora Wickelmaier
formerly: Dr. Nora Umbach
Schleichstraße 6