mobile icon
Project


LEARNING IN MUSEUMS: THE ROLE OF MEDIA FOR THE RECONTEXTUALISATION OF OBJECTS


Working group
Realistic depictions Lab
Duration
01/2006–12/2008
Funding
Funded by the Leibniz Association as part of the "Pact for Research and Innovation"
Project description
Mobiler Eyetracker

Museums play an important role as informal environments for life-long learning. In executing their educational function museums use a number of different media for interpretation in exhibitions, ranging from classical text panels via dioramas to interactive, "hands-on" exhibits and so-called "new media". In this three-year interdisciplinary research project, running from January 2006 to December 2008, we seeked to explore and better understand the educational potential of different new technologies in science and technology exhibitions with regard to knowledge acquisition, the development of interests and the formation of opinions on the part of museum visitors. The research was funded as part of the "Pact for Research and Innovation". Project partners were Deutsches Museum, Munich and the Leibniz Institute for Science Education, Kiel.
The project was realized by an internal cooperation of the labs Knowledge Aquisition with Cybermedia and Knowledge Exchange, lead by Prof. Dr. Stephan Schwan and Dr. Carmen Zahn.

Cooperations
  • Deutsches Museum München
  • Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften, Kiel
Publications
  • Reussner, E. M., Schwan, S., Zahn, C. (2007). New technologies for learning in museums? An interdisciplinary research project. In J. Trant, D. Bearman (Eds.), Proceedings of the International Cultural Heritage Informatics Meeting (ICHIM07). Toronto, Canada: Archives Museum Informatics.
  • Schwan, S., Trischler, H., Prenzel, M. (Hrsg.). (2006). Lernen im Museum: Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten. Mitteilungen und Berichte, Bd. 38. Berlin: Institut für Museumsforschung.
  • Schwan, Stephan (2006). Lernen im Museum: Die Rolle der digitalen Medien für Wissenserwerb und Wissenskommunikation. In: S. Schwan, H. Trischler, M. Prenzel (Hrsg.), Lernen im Museum: Die Rolle von Medien für die Resituierung von Exponaten. Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumskunde, Nr. 38(S. 1-8). Institut für Museumskunde, Berlin.
  • Schwan, S., Zahn, C., Wessel, D., Huff, M., Herrmann, N. Reussner, E. (in press). Lernen in Museen und Ausstellungen - die Rolle digitaler Medien. Unterrichtswissenschaft.
  • Zahn, C. (2006). Forschung zur Rolle neuer Medien im Museum - psychologische Perspektiven am IWM, Tübingen. In: S. Schwan, H. Trischler, M. Prenzel (Hrsg.), Lernen im Museum: Die Rolle von Medien. Mitteilungen und Berichte aus dem Institut für Museumskunde, Nr. 38 (S. 11-16). Institut für Museumskunde, Berlin.