Member of the Media Technology Department and the e-teaching-Transfer Lab
Tjark Müller has been working as a software developer at the Media Development department since October 2021 and develops interactive data visualizations, interfaces for multi-touch tables and experiments with the in-house study environment "IWMStudy". He has also been working in the e-teaching-Transfer lab since March 2024. There he deals with the AI-supported creation of metadata and the support of the portal "schule-mal-digital".
From 2017 to 2019, he worked as a research assistant in the Knowledge Exchange lab in the "Ideas to Market" project. From 2022 to 2024, he supported the Multimodal Interaction lab in the "Persecution and Administration" project.
Tjark Müller studied psychology at the University of Innsbruck (diploma 2014). After graduating, he worked as a research assistant at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf in medical didactics research and developed an educational game on forensic medicine topics. He completed his doctorate with the title "Trapped in the Upside-Down: Mental Normalization of Data Visualizations" at the University of Tübingen in 2023.
Ideas to Market - A tool-based approach to transform research results into business options
Anders, S., Steen, A., Müller, T., Krause, W., Sanwald, A., Raupach, T., Ondruschka, B., & Krebs, O. (2023). Adventure Legal Medicine: A free online serious game for supplementary use in undergraduate medical education. International Journal of Legal Medicine, 137(2), 545-549. https://dx.doi.org/10.1007/s00414-023-02946-x
Open Access
Müller, T., Hesse, F. W., & Meyerhoff, H. S. (2021). Two people, one graph: the effect of rotated viewpoints on accessibility of data visualizations. Cognitive Research: Principles and Implications, 6(1), Article 31. https://dx.doi.org/10.1186/s41235-021-00297-y
Open Access
Müller, T. (2019, November). Stuck in the upside down – mental rotation of data visualizations. Human-Centered Computing Lab (HCC). FU Berlin, Gemany. [Talk]
Müller, T. (2019, June). The Up- and Downsides of mental rotation of data visualisations. Overcoming learning biases and environmental nudging for learning. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, Germany. [Talk]
Müller, T., Hesse, F. W., & Meyerhoff, H. S. (2019, October). Facilitating access to written information from multiple viewpoints. Herbsttreffen der experimentellen kognitiven Psychologie (HExKoP). Hildesheim, Germany. [Poster]
Bause, I. M., Brich, I. R., Müller, T., Probst, L.-M., Rahn, J., Schweitzer, J., & Wesslein, A.-K. (2018, October). Turn the tables: An exploratory field study in higher education. Fachtagung IWM #LearnMap zum Thema “Lernprozess im Fokus: Forschung zu digitalen Medien in der Hochschullehre”. Tübingen. [Poster]
Müller, T. (2018, July). "Why Pictures? - the picture superiority effect". Human-Centered Computing Lab. FU Berlin. [Talk]
Müller, T., & Rahn, J. (2019). Towards Design Patterns for Multi-Touch Tables as Decision-Making Tools. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Hagenlocher, U., Klemke, A., & Müller, T. (2023). IWM-Study Sachsenhausen04. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Klemke, A., Hagenlocher, U., & Müller, T. (2023). IWM-Study Sachsenhausen03. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Klemke, A., & Müller, T. (2023). Versuchsumgebung: IWM-Study Mind04. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Klemke, A., & Müller, T. (2023). Versuchsumgebung: IWM-Study Video01. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., & Klemke, A. (2023). Versuchsumgebung: IWM-Study Video02. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., Mock, P., Kupke, S., & Oestermeier, U. (2023). Multitouch-Poster-Browser. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., Pado, S., Müller, J., & Gerjets, P. (2023). wrAIting Adjective Clustering: Strukturelles und semantisches Clustering von Adjektiven. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., Peiffer-Siebert, L., Kupke, S., Gerjets, P., & Oestermeier, U. (2023). Räumliche und personelle Struktur der IKL: Eine Visualisierung der Organisation der Inspektion der Konzentrationslager. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., Peiffer-Siebert, L., Kupke, S., Gerjets, P., & Oestermeier, U. (2023). Verfolgung und Verwaltung: Eine Multitouch-App zu Verwaltungsverbrechen in der NS-Zeit. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Oestermeier, U., Müller, T., Mock, P., & Kupke, S. (2023). Wespen-Tisch: Eine Multitouch-App für eine Sonderausstellung über Wespen im Naturkundemuseum Stuttgart. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Klemke, A., & Müller, T. (2022). Versuchsumgebung: IWM-Study Sachsenhausen01 - 02. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., Kupke, S., & Oestermeier, U. (2022). Karte NS-Verbrechen: Eine interaktive, räumliche und zeitliche Darstellung der Tatorte im Nationalsozialismus. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Müller, T., Peiffer-Siebert, L., Kupke, S., Gerjets, P., & Oestermeier, U. (2022). Verfolgung und Verwaltung: Eine Multi-Touch-Tisch-Applikation zur Präsentation von Informationstafeln zu Verwaltungsverbrechen in der NS-Zeit. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Kupke, S., Rahn, J., Müller, T., & Oestermeier, U. (2019). Ideas to Market 3.0: Entwicklung eines toolgestützten Vorgehensmodells zur interdisziplinären und branchenübergreifenden Generierung von Verwertungsoptionen. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Kupke, S., Rahn, J., Müller, T., & Oestermeier, U. (2018). Ideas to Market: Eine Multitouch-Applikation zur kollaborativen Untersuchung von Verwertungsoptionen wissenschaftlicher Erfindungen. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Kupke, S., Rahn, J., Müller, T., & Oestermeier, U. (2017). Cities: Eine Multitouch-Applikation zur Durchführung einer Studie zur Benutzerfreundlichkeit und -erfahrung von komplexen digitalen Informationen. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Kupke, S., Rahn, J., Müller, T., & Oestermeier, U. (2017). Ideas to Market: Eine Multitouch-Applikation zur kollaborativen Untersuchung von Verwertungsoptionen wissenschaftlicher Erfindungen. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
Dr. Tjark Müller
Schleichstraße 6