• Presse
  • Kontakt
  • deutsch | english
Wissenschaftlicher Bereich
Assoziierte
Wissenschaftler
Portal e-teaching
Medientechnik
Hilfskräfte und
Praktikanten
Verwaltung und
Hausdienst
Ehemalige
Direktorat und
Sekretariate
Alle
auswählen
Dr. Tanja Dackermann
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Dr. Tanja Dackermann

Mitglied der Nachwuchsgruppe Neuro-kognitive Plastizität

Tanja Dackermann ist seit August 2014 wissenschaftliche Mitarbeiterin am IWM in der Nachwuchsgruppe Neuro-kognitive Plastizität (Leitung: Prof. Dr. Korbinian Möller). Im Fokus ihrer Forschung steht die Numerische Kognition. Damit verbundene Themen, die sie untersucht, sind neben den Grundlagen numerischer Entwicklung bei Kindern die Entwicklung und Umsetzung verkörperlichter und mediengestützter Trainingsprogramme, die Kindern dabei helfen sollen, basisnumerische Kompetenzen auszubilden. Darüber hinaus ist sie an der Diagnostik leistungsbezogener Variablen, unter anderem zur Rechenschwäche-Diagnostik, interessiert.

Tanja Dackermann studierte Psychologie (Diplom) an der Justus Liebig Universität Gießen und an der Eberhard Karls Universität Tübingen. Von 2011 bis 2014 war sie Stipendiatin des kooperativen Promotionskollegs "Effektive Lehr-Lernarrangements: Empirische Evaluation und Intervention in der pädagogischen Praxis" der Universität Tübingen und der Pädagogischen Hochschule Ludwigsburg, das vom Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst in Baden-Württemberg gefördert wurde. Im Rahmen ihrer Promotion beschäftigte sie sich mit der räumlichen Repräsentation von Zahlengröße, deren Entwicklung und mögliche Förderung durch verkörperlichte numerische Trainings bei Kindern im Grundschulalter.



Artikel in referierten Zeitschriften

Van 'T Noordende, J., Volman, M. J. M., Leseman, P. P. M., Moeller, K., Dackermann, T., & Kroesbergen, E. (in press). The Use of Local and Global Ordering Strategies in Number Line Estimation in Early Childhood. Frontiers in Psychology.
 

Dackermann, T., Kroemer, L., Nuerk, H.-C., Moeller, K., & Huber, S. (2018). Influences of presentation format and task instruction on children's number line estimation. Cognitive Development, 47, 53-62.  https://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2018.03.001
 

Dackermann, T., Fischer, U., Nuerk, H.-C., Cress, U., & Moeller, K. (2017). Applying embodied cognition: from useful interventions and their theoretical underpinnings to practical applications. ZDM Mathematics Education, 49, 545-557.  https://dx.doi.org/10.1007/s11858-017-0850-z Volltext anfordern
 

Huber, S., Bloechle, J., Dackermann, T., Scholl, A., Sassenberg, K., & Moeller, K. (2017). Magnitude estimation is influenced by social power. Journal of Numerical Cognition, 3(2), 147-163.  https://dx.doi.org/10.5964/jnc.v3i2.52 Open Access
 

Dackermann, T., Fischer, U., Cress, U., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2016). Bewegtes Lernen numerischer Kompetenzen. Themenheft: Psychologie und Wissensmedien. Psychologische Rundschau, 67(2), 102-109.  https://dx.doi.org/10.1026/0033-3042/a000302
 

Dackermann, T., Fischer, U., Huber, S., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2016). Training the equidistant principle of number line spacing. Cognitive Processing, 17, 243-258.  https://dx.doi.org/10.1007/s10339-016-0763-8
 

Dietrich, J. F., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Fischer, U. (2016). Place-value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology, 34, 502-517.  https://dx.doi.org/10.1111/bjdp.12146
 

Dackermann, T., Huber, S., Bahnmueller, J., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2015). An integration of competing accounts on children’s number line estimation. Frontiers in Psychology, 6.  https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00884 Open Access
 

Link, T., Huber, S., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2014). Unbounding the mental number line - new evidence on children’s spatial representation of numbers. Frontiers in Psychology, 4:1021.  https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2013.01021 Open Access
 

Link, T., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2014). On the relation between the mental number line and arithmetic competencies. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 67(8), 1597-1613.  https://dx.doi.org/10.1080/17470218.2014.892517
 

Link, T., Schwarz, E. J., Huber, S., Fischer, U., Nuerk, H. C., Cress, U., & Moeller, K. (2014). Mathe mit der Matte - Verkörperlichtes Training basisnumerischer Kompetenzen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 257-277.  https://dx.doi.org/10.1007/s11618-014-0533-2 Volltext anfordern
Corrigendum: https://dx.doi.org/10.1007/s11618-015-0657-z
 

Link, T., Moeller, K., Huber, S., Fischer, U., & Nuerk, H.-C. (2013). Walk the number line – An embodied training of numerical concepts. Trends in Neuroscience and Education, 2(2), 74-84.  https://dx.doi.org/10.1016/j.tine.2013.06.005
Corrigendum: https://dx.doi.org/10.1016/j.tine.2015.11.003
 

Moeller, K., Fischer, U., Link, T. S., Wasner, M., Huber, S., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2012). Learning and development of embodied numerosity. Cognitive Processing, 13, 271-274.  https://dx.doi.org/10.1007/s10339-012-0457-9 Volltext anfordern
 

Tagungsbände

Pontual Falcão, T., Dackermann, T., Schüler, M., Ulrich, C., Klemke, A., & Moeller, K. (2018). Tangible Tens: Evaluating a Training of Basic Numerical Competencies with an Interactive Tabletop. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (paper 551). New York: ACM:.  https://dx.doi.org/10.1145/3173574.3174125
 

Buchbeiträge

Fischer, U., Klein, E., Dackermann, T., & Moeller, K. (2017). The Physiology of Numerical Learning – From Neural Correlates to Embodied Trainings. In S. Schwan & U. Cress (Eds.), The Psychology of Digital Learning (pp. 21-40). Heidelberg: Springer.
 

Fischer, U., Link, T., Cress, U., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2015). Math with the dance mat: On the benefits of embodied numerical training approaches. In V. Lee (Ed.), Learning Technologies and the Body: Integration and Implementation in Formal and Informal Learning Environments (pp. 149-163). New York, NY: Routledge.
 

Magazinbeiträge

Fischer, U., Link, T., Nuerk, H.-C., Cress, U., & Moeller, K. (2014). Neue Medien, neue Möglichkeiten: Wie Lernsoftware mathematisches Wissen vermittelt. In-Mind, 3.  http://de.in-mind.org/article/neue-medien-neue-moeglichkeiten-wie-lernsoftware-mathematisches-wissen-vermittelt
 

Fischer, U., Link, T., Nürk, H.-C., Cress, U., & Moeller, K. (2014). Neue Medien, neue Möglichkeiten: Wie Lernsoftware mathematisches Wissen vermittelt. InMind, 3.  http://de.in-mind.org/article/neue-medien-neue-moeglichkeiten-wie-lernsoftware-mathematisches-wissen-vermittelt
 

Konferenzbeiträge

Ninaus, M., Kiili, K., Lambert, K., Dackermann, T., & Moeller, K. (2018, April). Spiel-basierte Intervention zur Verbesserung des Verständnisses von Brüchen. Leibniz-Forschungsverbund Bildungspotenziale (LERN) 2018 - Digitalisierung und Bildung: Potenziale und Herausforderungen aus der Perspektive der Bildungsforschung. Tübingen. [Poster]
 

Gallagher-Mitchell, T., Romero-Rivas, C., Rodriguez-Cuadrado, S., & Dackermann, T. (2017, September). Age, cross-linguistic, and modality effects on children's number line estimation. ESCOP 2017 - 20th Conference of the European Society for Cognitive Psychology. Potsdam. [Poster]
 

Bloechle, J., Huber, S., Dackermann, T., Scholl, A., Sassenberg, K., & Moeller, K. (2016, September). Manipulated Social power influences magnitude estimation. Workshop on Domain-General and Domain-Specific Foundations of Numerical and Arithmetic Processing. Tübingen. [Poster]
 

Dackermann, T., Moeller, K., & Kuhn, J. T. (2016, August). Differential influences of arithmetic abilities on number line estimation performance in children with and without mathematical learning difficulties. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 15. Leuven, Belgium. [Talk]
 

Roesch, S., Moeller, K., Pontual Falcão, T., Dackermann, T., & Scheich, H. (2016, January). Finger dexterity and finger gnosis: Unique predictors of preschoolers numerical abilities. 34th European Workshop on Cognitive Neuropsychology. Bressanone, Italy. [Poster]
 

Schwenk, C., Dackermann, T., Moeller, K., & Kuhn, J.-T. (2016, September). Differential influences of domain-general and domain-specific abilities on number line estimation in children with and without MLD. Workshop on Domain-General and Domain-Specific Foundations of Numerical and Arithmetic Processing. Tübingen. [Poster]
 

Bahnmueller, J., Bloechle, J., Huber, S., Dackermann, T., Roesch, S., Moeller, K., & Klein, E. (2015, June). Time matters – Temporal dynamics of number magnitude processing and arithmetic fact retrieval. 21st Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping. Honolulu, HI, USA. [Poster]
 

Bahnmueller, J., Dackermann, T., Dietrich, J. F., Mock, J., Huber, S., & Moeller, K. (2015, January). The bounded number line task - A reliable measure? 33th European Workshop on Cognitive Neuropsychology. Bressanone, Italy. [Talk]
 

Dackermann, T., Fischer, U., Müller, J. M., Nuerk, H.-C., & Schneider, M. (2015, October). Optimizing embodied number line trainings: Preparing preschoolers for number relations. Second meeting of the Scientific Research Community WO.008.14N – Providing Support for Student Learning: Cornerstone findings, implications and recommendations from Cognitive Psychology for the Teaching of STEM. Leuven, Belgium. [Talk]
 

Dackermann, T., Huber, S., Moeller, K., & Nuerk, H.-C. (2015, August). Influences of presentation format and task instruction on children’s number line estimation. 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Limassol, Cyprus. [Talk]
 

Fischer, U., Dackermann, T., Moeller, K., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2015, January). Turning around children’s number line – associations between number line direction and number magnitude. 33th European Workshop on Cognitive Neuropsychology. Bressanone, Italy. [Talk]
 

Link, T., Moeller, K., & Nuerk, H.-C. (2014, March). Embodied Trainings – räumlich-körperliche Bewegung zur Verbesserung basisnumerischer Repräsentationen. 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Frankfurt am Main. [Vortrag]
 

Link, T., Huber, S., Moeller, K., & Nuerk, H.-C. (2013, August). An embodied training of number line equidistance. ESCOP 2013 – Eighteenth Meeting of the European Society for Cognitive Psychology. Budapest, Hungary. [Poster]
 

Link, T., Huber, S., Moeller, K., & Nuerk, H.-C. (2013, October). Training the equidistance relation of the mental number line. Workshop Development of Numerical Processing and Language – From Neurocognitive Foundations to Educational Applications. Tübingen. [Poster]
 

Link, T., Huber, S., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2013, January). Unbounding the mental number line - New evidence on children’s spatial representation of numbers. 31st European Workshop on Cognitive Neuropsychology. Bressanone, Italy. [Poster]
 

Link, T., Huber, S., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2013, February). Children's mental number line - New evidence from an unbounded estimation task. Interactions between space, time and number: 20 years of research. Paris, France. [Poster]
 

Moeller, K., Huber, S., Link, T., Fischer, U., Nuerk, H.-C., & Cress, U. (2013, März). Mathe mit der Matte – Verkörperlichtes Lernen numerischer Kompetenzen. Erste Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Kiel. [Vortrag]
 

Link, T. (2012, December). Aufgabenspezifische Bewegung zur Unterstützung der Zahlenverarbeitung - ein theoriegeleitetes Interventionsprojekt. Externes Kolloquium des TansferZentrum für Neurowissenschaften und Lernen. Ulm. [Vortrag]
 

Link, T., Moeller, K., Huber, S., Fischer, U., & Nuerk, H.-C. (2012, April). Embodied training of the mental number line. 54. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Mannheim. [Talk]
 

Nuerk, H.-C., Fischer, U., Link, T., Huber, S., Moeller, K., & Cress, U. (2012, September). Learning and development of embodied numerosity. 5th International Conference on Spatial Cognition. Rome, Italy. [Talk]
 

Konferenzorganisation

Bahnmueller, J., Fischer, U., Häußinger, F., Huber, S., Link, T., Milicevic, V., Nuerk, H.-C., Schneider, S., Soltanlou, M., Wasner, M., Woitscheck, C., Yogarajah, B., & Dresler, T. (2013). Development of Numerical Processing and Language - From Neurocognitive Foundations to Educational Applications. Tübingen, 7.-8.10.2013.
 

Kontakt

Dr. Tanja Dackermann

Dr. Tanja Dackermann

siehe auch: Dr. Tanja Link

Schleichstraße 6
72076 Tübingen
Zimmer 6.627
Tel.: +49 7071 979-265
Fax: +49 7071 979-124