Mitglied der Arbeitsgruppe Multimodale Interaktion
Steffen Gottschling ist seit November 2016 wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am IWM in der Arbeitsgruppe Multimodale Interaktion von Prof. Dr. Gerjets. In seiner Dissertation beschäftigt er sich im Rahmen des Leibniz-Forschungsverbunds Nanosicherheit damit, wie Laien und Experten mit kontroversen Wissenschaftsinformationen umgehen. Zu den Schwerpunkten seiner Forschung gehören dabei das Verstehen multipler Dokumente, Epistemic Beliefs sowie die Wahrnehmung und Bewertung von Quelleninformationen.
Steffen Gottschling studierte Psychologie an der Universität Tübingen (M.Sc. 2016) mit den Schwerpunkten Wirtschaftspsychologie sowie Wissens-, Kommunikations- und Medienpsychologie. Während seines Studiums arbeitete er als wissenschaftliche Hilfskraft am Fachbereich Forschungsmethoden und Mathematische Psychologie der Universität Tübingen und am IWM. Außerdem war er im Rahmen eines Forschungspraktikums von Oktober 2014 bis März 2015 am IWM angestellt.
Rezeption des wissenschaftlichen und öffentlichen Diskurses zum Thema Nanosicherheit im Internet
Kammerer, Y., Gottschling, S., & Bråten, I. (in press). The Role of Internet-Specific Justification Beliefs in Source Evaluation and Corroboration During Web Search on an Unsettled Socio-Scientific Issue. Journal of Educational Computing Research. https://dx.doi.org/10.1177/0735633120952731
Gottschling, S., Kammerer, Y., Thomm, E., & Gerjets, P. (2020). How laypersons consider differences in sources’ trustworthiness and expertise in their regulation and resolution of scientific conflicts. International Journal of Science Education, Part B, 10(4), 335-354. https://dx.doi.org/10.1080/21548455.2020.1849856
Open Access
Gottschling, S., Kammerer, Y., & Gerjets, P. (2019). Readers’ Processing and Use of Source Information as a Function of Its Usefulness to Explain Conflicting Scientific Claims. Discourse Processes, 56(5-6), 429-446. https://dx.doi.org/10.1080/0163853x.2019.1610305
Volltext anfordern
Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2020, July). Eyes on the Source! – The Role of Differences in Source Trustworthiness on Lay Persons’ Attention to Source Information during the Resolution of Scientific Conflicts. Annual Meeting of the Society for Text & Discourse (ST&D) (online conference). [Talk]
Gottschling, S., Kammerer, Y., & Gerjets, P. (2020, October). Differences in experts and laypersons’ sourcing when reading about a scientific conflict in nanosafety an eye tracking study. Nanosafety 2020 (online conference). [Poster]
Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019, August). Reducing reliance on misinformation through psychoeducation and an error marking task. 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019, July). Reducing reliance on misinformation through psychoeducation in combination with an error-marking task. Annual Meeting of the Society for Text & Discourse (ST&D). New York, USA. [Talk]
Gottschling, S., & Kammerer, Y. (2019, September). Reduktion des Fehlinformationseffekts durch eine kombinierte Intervention aus Psychoedukation und dem Anstreichen von Fehlern. Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Deutschland. [Vortrag]
Gottschling, S., Kammerer, Y., & Gerjets, P. (2018, November). Readers’ processing and use of source information as a function of its usefulness to explain conflicting scientific claims. Workshop on Multiple Documents Literacy. Bochum. [Talk]
Gottschling, S., Kammerer, Y., & Gerjets, P. (2018, July). Readers’ Attention to and Use of Source Information as a Function of its Usefulness to Explain Conflicting Scientific Claims. Annual Meeting of the Society for Text & Discourse (ST&D). Brighton, UK. [Talk]
Gottschling, S., Kammerer, Y., Thomm, E., & Gerjets, P. (2018, August). ‘Down to the source!’ ‒ Lay peoples’ use of source information in the evaluation of conflicting scientific claims. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG 2): Comprehension of Text and Graphics. Freiburg. [Poster]
Gottschling, S., Kammerer, Y., Thomm, E., & Gerjets, P. (2018, June). How Source Information Influences Lay People's Interpretation of a Scientific Conflict. International Summer School “Trust in mediated communication”. Münster. [Poster]
Brömme, R., Gottschling, S., Brucker, B., & Gerjets, P. (2017, March). Upside down: hand proximity fosters attentional processing but not cognitive control in a visuospatial task-switching paradigm. 59. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP). Dresden. [Talk]
Gerjets, P., & Gottschling, S. (2017, März). Kontroverse Wissenschaft: Wie beurteilen Laien Informationen im Internet? Workshop Nanosicherheit 2.0 (Leibniz-Forschungsverbund Nanosicherheit), INM – Leibniz Institut für Neue Materialen. Saarbrücken. [Vortrag]
Gottschling, S., Kammerer, Y., Thomm, E., & Gerjets, P. (2017, September). Der Einfluss von Quelleninformationen und persönlichen Einstellungen auf die Interpretation eines wissenschaftlichen Konflikts. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Münster. [Poster]
Steffen Gottschling
Schleichstraße 6