mobile icon
Ehemaliges IWM-Mitglied [01.05.1975 - 28.02.2009]

Dr. Sigmar Tergan

Abgeschlossene Projekte

Informations- und Wissensvisualisierung beim ressourcenbasierten Lernen

Synergien zwischen Wissens- und Informationsvisualisierungen

Artikel in referierten Zeitschriften

Engelmann, T., Tergan, S.-O., & Hesse, F. W. (2010). Evoking knowledge and information awareness for enhancing computer-supported collaborative problem solving. The Journal of Experimental Education, 78, 1-20.
 

Tergan, S.-O., Gräber, W., & Neumann, A. (2006). Mapping and managing knowledge and information in resource-based learning. Innovations in Education and Teaching International, 43 (4), 327-336. https://dx.doi.org/10.1080/14703290600973737
 

Tergan, S.-O., Keller, T., & Burkhard, R. (2006). Integrating Knowledge and Information: Digital Concept Maps as a Bridging Technology. Information Visualization, 5 (3), 167-174. https://dx.doi.org/10.1057/palgrave.ivs.9500132
 

Gräber, W., Gräber, K., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2005). Parnerschaft Industrie-Schule (ParIS): Selbständiges Bearbeiten authentischer Fragestellungen im Chemieunterricht. Unterricht Chemie, 16 (87), 12-17.
 

Gräber, W., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2005). Informationen sammeln, strukturieren und auswerten - Selbständiges ressourcenbasiertes Lernen im Projekt ParIS mit Unterstützung von Mindmapping. Computer + Unterricht, 15 (57), 14-16.
 

Gräber, W., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2005). Selbstständiges ressourcenbasiertes Lernen mit Unterstützung von Mindmapping. Computer + Unterricht, 57, 14-16. Volltext anfordern
 

Gräber, W., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2005). Mindmanager Smart. Computer + Unterricht, 57, 43. Volltext anfordern
 

Tergan, S.-O. (2003). [Rezension des Buches Writing hypertext and learning, Conceptual and empirical approaches]. Unterrichtswissenschaft, 31 (3), 273-285. Volltext anfordern
 

Tergan, S.-O. (2003). Lernen und Wissensmanagement mit Hypermedien. Unterrichtswissenschaft, 31 (4), 334-358. Volltext anfordern
 

Lechner, M., & Tergan, S.-O. (2001). Informationslokalisation und -selektion als Prozesse des Wissensmanagements: Das Projekt HyperDisc. Zeitschrift für Medienpsychologie, 13 (3), 110-124. https://dx.doi.org/10.1026//1617-6383.13.3.110 Volltext anfordern
 

Tergan, S.-O. (2001). Qualitätsbeurteilung von Bildungssoftware mittels Kriterienkatalogen. Problemaufriss und Perspektiven, Unterrichtswissenschaft, 29, 319-341. Volltext anfordern
 

Tergan, S.-O., & Lechner, M. (2000). HyperDisc. A hypermedia information system for supporting advanced studying. Design rationale, application, and some research results. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia (9), 207-222. Volltext anfordern
 

Tergan, S.-O. (1997). Conceptual and methodological shortcomings in hypertext/hypermedia design and research. Journal of Educational Computing Research, 16 (3), 209-235. https://dx.doi.org/10.2190/2R2J-NXB9-0MD3-T603
 

Tergan, S.-O. (1997). Misleading theoretical assumptions in hypertext/hypermedia research. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 6 (3/4), 395-412.
 

Themenhefte und Themenschwerpunkte

Tergan, S. -O., Keller, T., & Burkhard, R. (Eds.). (2006). Integrating knowledge and information: digital concept maps as a bridging technology.. Information Visualization, 5(3).
 

Tagungsbände

Tergan, S.-O., Engelmann, T., & Hesse, F. W. (2008). Digital concept maps as powerful interfaces for enhancing information search. An experimental study on the effects of semantic cueing. In A. J. Cañas, J. D. Novak, P. Reiska, & M. K. Åhlberg (Eds.), Proceedings of the 3rd International Conference on Concept Mapping (Vol. 1, pp. 351-358). Pensacola, FL: ihmc; Tallinn, Estonia: Tallinn University; Helsinki, Finland: University of Helsinki.
 

Engelmann, T., & Tergan, S.-O. (2007). An innovative approach for fostering computer-supported collaboration. In C. Chinn, G. Erkens, & S. Puntambekar (Eds.), Proceedings of the 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference (pp. 187-189). New Brunswick: International Society of the Learning Sciences, Inc.
 

Engelmann, T., & Tergan, S.-O. (2007). "Knowledge and information awareness" for enhancing computer-supported collaborative problem solving by spatially distributed group members. In S. Vosniadou, D. Kayser, & A. Protopapas (Eds.), Proceedings of EuroCogSci 07 - The European Cognitive Science Conference (pp. 71-76). Hove, East Sussex: Lawrence Erlbaum Associates.
 

Graeber, W., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2006). Digital Mindmapping as a Supportive Visual-Spatial Strategy in a Resource-based Learning Scenario. In U. S. M. Suan Yoong et al. (Ed.), XII IOSTE Symposium (pp. 712-714). Penang, Malaysia: University Sains Malaysia.
 

Keller, T., Tergan, S.-O., & Coffey, J. (2006). Concept maps used as a "knowledge and information awareness" tool for supporting collaborative problem solving in distributed groups. In A. J. Cañas, & J. D. Novak (Eds.), Concept Maps: Theories, Methodology, Technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping (pp. 128-135). San José: Sección de Impresión SIEDIN.
 

Tergan, S.-O., Keller, T., Gräber, W., & Neumann, A. (2006). Concept map-based visualization of knowledge and information for fostering resource-based learning. In Association for the Advancement of Computing in Education (Ed.), Proceedings of the Society for Information Technology & Teacher Education Conference (pp. 2425-2429). Cheasapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education.
 

Keller, T., & Tergan, S.-O. (2005). Toward synergistic approaches to knowledge and information visualization. In K. Tochtermann & H. Maurer (Eds.), Proceedings of the 5th International Conference on Knowledge Management (I-KNOW "05): Special Track on Knowledge and Information Visualization (pp. 510-517). New York: Springer.
 

Neumann, A., Gräber, W., Tiemann, S., & Tergan, S.-O. (2005). Selbstgesteuertes Lernen im Rahmen des Projektes ParIS. In A. Pitton (Ed.), Relevanz fachdidaktischer Forschungsergebnisse für die Lehrerbildung. Proceedings der Jahrestagung der GDCP in Heidelberg 2004 (pp. 366-368). Münster: Lit Verlag.
 

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2005). Digital concept mapping in learning contexts: Integrating knowledge, arguments and information resources. In E. Banissi (Ed.), Proceedings of 9th International Conference on Information Visualisation (pp. 371-377). Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society.
 

Tergan, S.-O. (2004). Concept maps for managing individual knowledge. In P. Gerjets, P. A. Kirschner, J. Elen & R. Joiner (Eds.), Instructional design for effective and enjoyable computer-supported learning. Proceedings of the first joint meeting of the EARLI SIGs "Instructional Design" and "Learning and Instruction with Computers" (pp. 229-238). [CD-ROM]. Tübingen: Knowledge Media Research Center.
 

Tergan, S.-O. (2003). Was macht Lernen erfolgreich? Die Sicht der Wissenschaft. In U. Beck, & W. Sommer (Eds.), LEARNTEC 2003, Europäischer Kongress und Fachmesse für Bildungs- und Informationstechnologie. Tagungsband, Band 2 (pp. 423-425). Karlsruhe: Karlsruher Messe- und Kongress-GmbH.
 

Tergan, S.-O. (2003). Managing knowledge with computer-based mapping tools. In D. Lassner, & C. Mc Naught (Eds.), Proceedings of the ED-Media 2003 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication (pp. 2514-2517). Honolulu, HI: University of Honolulu.
 

Tergan, S.-O., & Schenkel, P. (2003). Assessing the instructional power of e-learning applications: A learner-centred checklist approach. In D. Lassner, & C. Mc Naught (Eds.), Proceedings of the ED-Media 2003 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication (pp. 604-609). Honolulu, HI: University of Honolulu.
 

Tergan, S.-O. (2001). Learning and individual knowledge management with hypermedia. Proceedings of the 26th International Conference on Improving University Teaching and Learning. Lerner Centered Universities for the New Millennium (pp. 423-428). Johannesburg, South Africa: Rand Afrikaans University.
 

Bücher

Tergan, S.-O., & Keller, T. (Eds.). (2005). Knowledge and information visualization - Searching for synergies. Heidelberg: Springer.
 

Meister, D., Tergan, S. -O., & Zentel, P. (Eds.). (2004). Evaluation von E-Learning: Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven. Münster: Waxmann.
 

Tergan, S. -O., & Schenkel, P. (Eds.). (2004). Was macht E-Learning erfolgreich? Grundlagen und Instrumente der Qualitätsbeurteilung. Berlin: Springer.
 

Schenkel, P., Tergan, S. -O. & Lottmann, A. (Eds.). (2000). Qualitätsbeurteilung multimedialer Lern- und Informationssysteme: Evaluationsmethoden auf dem Prüfstand. Nürnberg: BW Bildung und Wissen.
 

Buchbeiträge

Tergan, S.-O. (2008). Lernen mit Hypermedien. In J. Zumbach, & H. Mandl (Eds.), Pädagogische Psychologie in Theorie und Praxis: Ein fallbasiertes Lehrbuch (pp. 49-60). Göttingen: Hogrefe.
 

Keller, T., & Tergan, S.-O. (2005). Visualizing knowledge and information: An introduction. In S.-O. Tergan & T. Keller (Eds.), Knowledge and information visualization - Searching for synergies (pp. 1-23). Heidelberg: Springer.
 

Neumann, A., Gräber, W., & Tergan, S.-O. (2005). ParIS - Visualizing ideas and information in a resource-based learning scenario. In S. -O. Tergan, & T. Keller (Eds.), Knowledge and information visualization. Searching for synergies (pp. 244-269). Heidelberg: Springer.
 

Schenkel, P., Fischer, A., & Tergan, S.-O. (2005). Stakeholder im Evaluationsnetz. In K. Wilbers (Ed.), Stolpersteine beim Cooperate E-Learning (pp. 135-143). München: Oldenburg.
 

Tergan, S.-O. (2005). The use of digital concept maps as cognitive tools for managing knowledge and knowledge resources. In T. Barkowsky, C. Freksa, M. Hegarty, & R. Lowe (Eds.), Reasoning with mental and external diagrams: Computational modelling and spatial assistance. Papers from the 2005 AAAI Spring Symposium. Technical Report SS-05-06 (pp. 73-76). Menlo Park, CA: AAAI press.
 

Tergan, S.-O. (2005). Digital concept maps for managing knowledge and information. In S.-O. Tergan, & T. Keller (Eds.), Knowledge and information visualization. Searching for synergies (pp. 173-191). Heidelberg: Springer.
 

Tergan, S.-O. (2005). Individuelles Wissens- und Informationsmanagement. In H. Mandl, & (Eds.), Handbuch Lernstrategien (pp. 307-324). Göttingen: Hogrefe.
 

Meister, D. M., Tergan, S.-O., & Zentel, P. (2004). Evaluation von E-Learning - Eine Einführung. In D. M. Meister, S. -O. Tergan & P. Zentel (Eds.), Evaluation von E-Learning. Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven (pp. 7-19). Münster: Waxmann.
 

Schenkel, P., Fischer, A., & Tergan, S.-O. (2004). Das Evaluationsnetz zur Evaluation von E-Learning. In S. -O. Tergan & P. Schenkel (Eds.), Was macht E-Learning erfolgreich? Grundlagen und Instrumente der Qualitätsbeurteilung (pp. 131-138). Heidelberg: Springer.
 

Schenkel, P., & Tergan, S.-O. (2004). Qualität von E-Learning - Eine Einführung. In S. -O. Tergan & P. Schenkel (Eds.), Was macht E-Learning erfolgreich? Grundlagen und Instrumente der Qualitätsbeurteilung (pp. 3-13). Heidelberg: Springer.
 

Tergan, S.-O. (2004). Realistische Qualitätsevaluation von E-Learning. In D. Meister, S.-O. Tergan, & P. Zentel (Eds.), Evaluation von E-Learning. Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven (pp. 131-154). Münster: Waxmann.
 

Tergan, S.-O. (2004). Wissensmanagement und Online-Lernen. In D. M. Meister (Ed.), Online-Lernen und Weiterbildung Wiesbaden: SV Verlag für Sozialwissenschaften.
 

Tergan, S.-O. (2004). Was macht Lernen erfolgreich? Die Sicht der Wissenschaft. In S. -O. Tergan & P. Schenkel (Eds.), Was macht E-Learning erfolgreich? Grundlagen und Instrumente der Qualitätsbeurteilung (pp. 15-28). Heidelberg: Springer.
 

Tergan, S.-O. (2004). Concept mapping zwischen Tradition und Innovation. In D. Meister, S. -O. Tergan, & P. Zentel (Eds.), Evaluation von E-Learning. Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven (pp. 188-193). Münster: Waxmann.
 

Tergan, S.-O. (2004). Wissensmanagement mit Concept Maps. In G. Reinmann & H. Mandl (Eds.), Psychologie des Wissensmanagements. Perspektiven, Ansätze, Methoden (pp. 259-266). Göttingen: Hogrefe.
 

Tergan, S.-O., Fischer, A., & Schenkel, P. (2004). Qualitätsevaluation von E-Learning mit dem Evaluationsnetz. In D. Meister, S. -O. Tergan, & P. Zentel (Eds.), Evaluation von E-Learning. Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven (pp. 223-233). Münster: Waxmann.
 

Tergan, S.-O., & Schenkel, P. (2004). Ein Instrument zur Beurteilung des Lernpotenzials von E-Learning Anwendungen. In S. -O. Tergan & P. Schenkel (Eds.), Was macht E-Learning erfolgreich? Grundlagen und Instrumente der Qualitätsbeurteilung (pp. 167-177). Berlin: Springer.
 

Tergan, S.-O., & Schenkel, P. (2004). Was macht Lernen erfolgreich? Evaluation des Lernpotenzials von E-Learning. In A. Hohenstein & K. Wilbers (Eds.), Handbuch E-Learning (Kap 4.
 

Tergan, S.-O., Knäuper, B., & Ballstaedt, S.-P. (2003). Sprachproduktion im psychodiagnostischen Kontext. In T. Herrmann & J. Grabowski (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie - Sprachproduktion (pp. 847-875). Göttingen: Hogrefe.
 

Tergan, S.-O., & Zentel, P. (2003). Lernplattformen und die Zukunft des E-Learning. In K. Bett & J. Wedekind (Eds.), Lernplattformen in der Praxis (pp. 223-240). Münster: Waxmann.
 

Tergan, S.-O. (2002). Lernen mit Multimedia-, Hypertext- und Hypermedia-Systemen. Zur Funktion von Visualisierungen. In H. D. Huber, B. Lockemann, & M. Scheibel (Eds.), Bild/Medien/Wissen Visuelle Kompetenz im Medienzeitalter (S.
 

Tergan, S.-O. (2002). Hypertext und Hypermedia: Konzeption, Lernmöglichkeiten, Lernprobleme und Perspektiven. In L. J. Issing & P. Klimsa (Eds.), Information und Lernen mit Multimedia (pp. 99-112). Weinheim: Beltz PVU.
 

Friedrich, H. F., Hron, A., Tergan, S.-O., & Jechle, T. (2001). Unterstützung kooperativen Schreibens in virtuellen Lernumgebungen. In P. Handler (Ed.), E-Text: Strategien und Kompetenzen (pp. 157-168). Frankfurt/M.: Peter Lang.
 

Schenkel, P., Tergan, S.-O., & Lottmann, A. (2000). Einführung und Überblick. In P. Schenkel, S. -O. Tergan, & A. Lottmann (Eds.), Qualitätsbeurteilung multimedialer Lern- und Informationssysteme. Evaluationsmethoden auf dem Prüfstand (pp. 11-18). Nürnberg: BW Bildung und Wissen.
 

Tergan, S.-O. (2000). Vergleichende Bewertung von Methoden zur Beurteilung der Qualität von Lern- und Informationssystemen. Fazit eines Methodenvergleichs. In P. Schenkel, S. -O. Tergan, & A. Lottmann (Eds.), Qualitätsbeurteilung multimedialer Lern- und Informationssysteme. Evaluationsmethoden auf dem Prüfstand (pp. 329-347). Nürnberg: BW Bildung und Wissen.
 

Tergan, S.-O. (2000). 10 + 1 Fragen zur Evaluation von Bildungssoftware. In P. Schenkel, S. -O. Tergan, & A. Lottmann (Eds.), Qualitätsbeurteilung multimedialer Lern- und Informationssysteme. Evaluationsmethoden auf dem Prüfstand (pp. 137-163). Nürnberg: BW Bildung und Wissen.
 

Tergan, S.-O. (2000). Grundlagen der Evaluation: Ein Überblick. In P. Schenkel, S. -O. Tergan, & A. Lottmann (Eds.), Qualitätsbeurteilung multimedialer Lern- und Informationssysteme. Evaluationsmethoden auf dem Prüfstand (pp. 22-51). Nürnberg: BW Bildung und Wissen.
 

Magazinbeiträge

Tergan, S.-O. (2005). Selbstgesteuert Wissen managen mit digitalen Concept Maps. Personalführung, 6, 112-126.
 

Tergan, S.-O. (2001). Der Einsatz von Hypermedien beim Lernen und Management von Wissen. Personalführung, 7, 30-37.
 

Tergan, S.-O. (2001). Qualitätsevaluation von Lernsoftware. Personalführung, 2, 50-62. http://iwmintern.iwm-kmrc.de/iwm#ref=folder4
 

Konferenzbeiträge

Tergan, S.-O., Engelmann, T., & Hesse, F. W. (2008, September). Digital concept maps as powerful interfaces for enhancing information search. An experimental study on the effects of semantic cueing. 3rd International Conference on Concept Mapping. Helsinki, Finland. [Talk]
 

Engelmann, T., & Tergan, S.-O. (2007, August). Concept-map based knowledge and information visualization for fostering computer-supported collaboration. 12th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI 2007). Budapest, Hungary. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Engelmann, T. (2007, August). Digital concept maps for the integrative visualization and communication of knowledge and information in online educational and workplace scenarios. Symposium at the 12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI 2007). Budapest, Hungary. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Engelmann, T. (2007, August). Digital concept maps for the visualization and communication of knowledge and information in online educational counselling scenarios. 12th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI 2007). Budapest, Hungary. [Talk]
 

Engelmann, T., & Tergan, S.-O. (2007, July). An innovative approach for fostering computer-supported collaboration. 7th Computer Supported Collaborative Learning Conference. New Jersey, USA. [Talk]
 

Engelmann, T., & Tergan, S.-O. (2007, Mai). "Knowledge and information awareness" for enhancing computer-supported collaborative problem solving by spatially distributed group members. The European Cognitive Science Conference (EuroCogSci 07). Delphi, Greece. [Talk]
 

Engelmann, T., Tergan, S.-O., & Hesse, F. W. (2007, January). "Knowledge and information awareness" for fostering computer-supported collaborative problem solving of spatially distributed group members. The CSCL Alpine Rendez-Vous: Mutual Modeling Workshop. Villars, Switzerland. [Talk]
 

Keller, T., & Tergan, S.-O. (2006, September). KIA- Ein "Knowledge and Information Awareness"-Tool zur Unterstützung netzbasierter kooperativer Problemlösung. 45ter Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Nürnberg. [Vortrag]
 

Keller, T., Tergan, S.-O., & Coffey, J. (2006, September). Concept maps used as a "knowledge and information awareness" tool for supporting collaborative problem solving in distributed groups. Second International Conference on Concept Mapping. San José, Costa Rica. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2006, September). Digitale Concept Maps als kognitive Werkzeuge für die integrierte Visualisierung von Wissen und Informationen beim webbasierten Lernen. 45ter Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Nürnberg. [Vortrag]
 

Keller, T., Tergan, S.-O., & Hesse, F. W. (2006, June). KIA - A knowledge and information awareness tool for supporting computer-supported collaborative problem solving. Distributed Learning and Collaboration (DLAC): Workshop on Theory, Research, & Practice. Shanghai & Hangzhou, China. [Talk]
 

Gräber, W., Neumann, A., Tergan, S.-O., & Lindner, M. (2006, April). "Digital Mind Mapping to Support Students Resource Based Learning". NARST 2006 Annual Meeting. San Francisco, USA. [Talk]
 

Tergan, S.-O., Keller, T., Gräber, W., & Neumann, A. (2006, March). Concept map-based visualization of knowledge and information for fostering resource-based learning. 17th International Conference of the Society for Information Technology and Teacher Education. Orlando, USA. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2005, August). Visualizing structures of knowledge and information: Searching for synergies for fostering resource-based learning, 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, Cyprus. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2005, July). Digital concept mapping in learning contexts: Integrating knowledge, arguments and information resources. 9th International Conference on Information Visualisation. London, GB. [Talk]
 

Keller, T., & Tergan, S.-O. (2005, June). Toward synergistic approaches to knowledge and information visualization. 5th International Conference on Knowledge Management (I-KNOW "05): Special Track on Knowledge and Information Visualization. Graz, Austria. [Talk]
 

Gräber, W., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2005, April). ParIS: Cognitive Apprenticeship and Digital Mindmapping. Fostering Scientific Literacy through a Situated Learning approach. National Association for Science Teaching (NARST). Dallas, TX, USA. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2005, April). The use of digital concept maps as cognitive tools for managing knowledge and knowledge resources. AAAI Symposium. Stanford University, Palo Alto, CA, USA. [Poster]
 

Tergan, S.-O. (2005, March). The use of digital concept maps as cognitive tools for managing knowledge and knowledge resources. AAAI Spring Symposium. Stanford University, Palo Alto, CA, USA. [Talk]
 

Fischer, A., Schenkel, P., & Tergan, S.-O. (2004, Oktober). Ein Netzwerk zur Evaluation von E-Learning-Angeboten. Fachgespräch Evaluationsnetz. Competence Center Digitale Medien an der FH Brandenburg, Potsdam. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2004, Oktober). Was macht Lernen erfolgreich? Die Sicht der Wissenschaft. Fachgespräch Evaluationsnetz. Competence Center Digitale Medien an der FH Brandenburg, Potsdam. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2004, Oktober). Wissen managen mit Concept Maps. Symposium "Concept Mapping Verfahren im Unterricht und in der didaktischen Forschung". Pädagogische Hochschule Ludwigsburg. [Vortrag]
 

Neumann, A., Gräber, W., Tergan, S.-O., Tiemann, S., & Bolte, C. (2004, September). Untersuchung zum selbstgesteuerten Lernen im Rahmen des Projekts ParIS. GDCP-Jahrestagung 2004. Heidelberg. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2004, July). Concept Maps for Managing Individual Knowledge. First joint meeting of the EARLI SIGs "Instructional Design" and "Learning and Instruction with Computers". Tübingen. [Talk]
 

Gräber, W., Neumann, A., & Tergan, S.-O. (2004, May). Mind Mapping for fostering self-regulated resource-based learning in science classes. International Workshop on Visual Artifacts for the Organization of Information and Knowledge. Knowledge Media Research Center, Tübingen. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2004, Januar). Wissen managen mit Mapping Tools. Kolloquium des Leibniz-Instituts für die Pädagogik der Naturwissenschaften (IPN). Kiel. [Vortrag]
 

Gräber, W., & Tergan, S.-O. (2003, August). Knowledge mapping for fostering self-regulated studying in chemistry classes. Tenth Biennial EARLI Conference. Padova, Italy. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2003, August). The effects of domain expertise and task requirements on the organization, representation and localization of mapped knowledge. Tenth Biennial EARLI Conference. Padova, Italy. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2003, August). Assessing the instructional power of e-learning applications. Tenth Biennial EARLI Conference. Padova, Italy. [Poster]
 

Tergan, S.-O., & Haller, H. (2003, August). Organization, representation and localization of knowledge with mapping tools. Tenth Biennial EARLI Conference. Padova, Italy. [Talk]
 

Tergan, S.-O., Reinmann-Rothmeier, G., & Graeber, W. (2003, August). A framework for research on mapping tools as means for managing individual knowledge. Tenth Biennial EARLI Conference. Padova, Italy. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2003, June). Managing knowledge with computer-based mapping tools. ED-MEDIA World Conference on Educational Hypermedia and Telecommunications. University of Hawaii, Honolulu, HI, USA. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Schenkel, P. (2003, June). Managing knowledge with computer-based mapping tools. ED-MEDIA World Conference on Educational Hypermedia and Telecommunications. University of Hawaii, Honolulu, HI, USA. [Talk]
 

Tergan, S.-O., & Schenkel, P. (2003, June). Assessing the instructional power of e-Learning applications. ED-MEDIA World Conference on Educational Hypermedia and Telecommunications. University of Hawaii, Honolulu, HI, USA. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2003, Februar). Was macht Lernen erfolgreich: Die Sicht der Wissenschaft. Learntec 2003 - Workshop „Qualitätsbeurteilung und Evaluation von E-Learning“. Karlsruhe. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2003, März). Evaluation von E-Learning mit dem Evaluationsnetz. kevih-Workshop"Evaluation von E-Learning". Tübingen. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2003, März). Realistische Evaluation des Lernpotenzials von E-Learning Angeboten. kevih-Workshop"Evaluation von E-Learning". Tübingen. [Vortrag]
 

Schenkel, P., Fischer, A., & Tergan, S.-O. (2002, Dezember). Evaluation von E-Learning. Doktorandenseminar zur Evaluation von E-Learning-Projekten. Universität St. Gallen, Schweiz. [Talk]
 

Schenkel, P., Fischer, A., & Tergan, S.-O. (2002, Oktober). Evaluation von E-Learning. 4. BIBB-Fachkongress. Berlin. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2002, April). Wissensmanagement mit Hypermedien. Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften (IPN). Kiel. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2002, April). Lernen mit Hypermedien. Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften (IPN). Kiel. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2001, Oktober). Lernen mit Multimedia-, Hypertext- und Hypermedia-Systemen. Zur Funktion von Visualisierungen. Arbeitstagung Visuelle Kommunikation im Medienzeitalter. Stuttgart. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2001, September). Anspruch und Wirklichkeit der Qualitätsbeurteilung multimedialer Bildungssoftware mit Kriterienkatalogen. 2. Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie. Landau. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2001, September). Lernen und Wissensmanagement mit Hypermedien. 2. Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie. Landau. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2001, September). Learning and individual knowledge management with hypermedia. 9th European Conference on Learning and Instruction. Fribourg, Switzerland. [Talk]
 

Tergan, S.-O. (2001, September). Lernen und Wissensmanagement mit Hypermedien: Zwei Perspektiven für die Qualitätsbeurteilung. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation der DGPs. Frankfurt. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2000, Mai). Lernen und Wissensmanagement mit hypermedialen Informationssystemen. Media Design Center (MDC). Universität Dresden. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2000, May). Toward overcoming shortcomings in hypermedia design and research. ACM Hypertext 2000. San Antonio, TX, USA. [Talk]
 

Friedrich, H. F., Hron, A., Tergan, S.-O., & Jechle, T. (2000, April). Unterstützung kooperativen Schreibens im virtuellen Seminar. 4. PROWITEC-Tagung: Textproduzieren in elektronischen Medien. Wien, Österreich. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2000, Februar). Erwerb und Umstrukturierung konzeptuellen Wissens mit Hilfe von Computer-Simulationen? 1. Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie in der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Köln. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O., & Hesse, F. W. (2000, Februar). HyperDisc. Unterstützung der Lokalisation und Selektion von Informationen in einem hypermedialen System. 1. Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie in der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Köln. [Vortrag]
 

Tergan, S.-O. (2000, März). Individuelles Wissensmanagement bei hypermedialen Lern- und Informationssystemen. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Bremen. [Vortrag]
 

Konferenzorganisation

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2005). Concept Maps as cognitive tools for the visualization of knowledge and knowledge resources. Symposium at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, 22.-27.08.2005.
 

Gerjets, P., Bodemer, D., Keller, T., Linek, S., Scheiter, K., Schorr, T., Schuh, J., Tergan, S.-O., & Zahn, C. (2004). Special Interest Meeting of EARLI SIG 6 and SIG 7. Tübingen, 07.-09.07.2004.
 

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2004). International Workshop on Visual Artifacts for the Organization of Information and Knowledge: Searching for Synergies for Enhancing Learning. Tübingen, 13.-14.05.2004.
 

Meister, D. M., Tergan, S.-O., & Zentel, P. (2003). Workshop: Evaluation von E-Learning - Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven. Tübingen, 11.-12.03.2003.
 

Tergan, S.-O. (2003). Organisation des EARLI-Symposiums "Managing Knowledge with Computerised Mapping Tools" auf der Tenth European Conference for Research in Learning and Instruction. Padua, 27.08.2003.
 

Web Dokumente

Tergan, S.-O. (2005). Concept Maps & E-Learning. http://www.e-teaching.org/didaktik/gestaltung/visualisierung/abstrakt/Concept_Maps.pdf
 

Tergan, S.-O., & Keller, T. (2004). International Workshop on Visual Artifacts for the Organization of Information and Knowledge. http://www. kmrc. de/workshops/visual_artifacts/?go=right
 

Dr. Sigmar Tergan
Dr. Sigmar Tergan