mobile icon
Ehemaliges IWM-Mitglied [01.08.2017 - 31.08.2021]

Manuel Knoos

Abgeschlossene Projekte

Der Einfluss gesprochener Texte auf die kognitive Verarbeitung komplexer bildlicher Darstellungen

Die Auswirkung von Diskrepanzen zwischen einem Historienbild und historischer Evidenz auf die kognitive Verarbeitung

Lesespuren: Leserpsychologie und Textverstehensforschung

Artikel in referierten Zeitschriften

Glaser, M., Knoos, M., & Schwan, S. (2023). How verbal cues help to see and understand art. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 17(3), 278-293. https://dx.doi.org/10.1037/aca0000372 Volltext anfordern
 

Glaser, M., Knoos, M., & Schwan, S. (2022). Localizing, describing, interpreting: Effects of different audio text structures on attributing meaning to digital pictures. Instructional Science, 50(5), 729-748. https://dx.doi.org/10.1007/s11251-022-09593-6 Open Access
 

Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2021). Aesthetic experience of representational art: Liking is affected by audio-information naming and explaining inaccuracies of historical paintings. Frontiers in Psychology, 12, Article 3009. https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.613391 Open Access
 

Glaser, M., Knoos, M., & Schwan, S. (2020). The Closer, the better? Processing relations between picture elements in historical paintings. Journal of Eye Movement Research, 13(2), Article 11. https://dx.doi.org/10.16910/jemr.13.2.11 Open Access
 

Konferenzbeiträge

Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2021, June 23-26). Audio-texts naming discrepancies between historical paintings and “real” historic events: Effects on conflict regulation, transportation, and evaluation of the paintings. 17th Conference of the International Society for the Empirical Study of Literature (IGEL). [Talk]
 

Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2019, September). Comprehending Inaccuracies in Historical Paintings: Effects of Naming Discrepancies on Transportation, Trust and Learning. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Germany. [Talk]
 

Knoos, M., Glaser, M., & Schwan, S. (2019, August). Verbal Cueing: Enhancing Attention on and the Learning of Low-Salient Pictorial Elements. 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]
 

Bardach, L., Knoos, M., & Lüftenegger, M. (2018, Februar). Grit: Prädiktor von Erfolg im Studium? Der Zusammenhang zwischen Grit und Studiennoten vs. subjektiv wahrgenommenem Studienerfolg. 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung. Basel, Schweiz. [Vortrag]
 

Manuel Knoos
Manuel Knoos