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Dr. Peter Holtz
Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Dr. Peter Holtz

Mitglied der Arbeitsgruppe Wissenskonstruktion.

Peter Holtz ist seit Dezember 2015 wissenschaftlicher Mitarbeiter im EU-Projekt "AFEL – Analytics for Everyday Learning" in der AG Wissenskonstruktion des IWM. Im Rahmen des Projekts beschäftigt er sich mit sozio-kognitiven Modellen des medial vermittelten Alltagslernens und sucht nach Möglichkeiten, in Zusammenarbeit mit Kolleginnen und Kollegen aus dem Bereich der IT die hierzu gewonnen Erkenntnisse für die Gestaltung internetbasierter Plattformen für kollaboratives Lernen nutzbar zu machen. Eine wichtige Rolle spielen hier psycho-linguistische Modelle der Komplexität von Texten und Big-Data-basierte Modelle der Kontroversialität bestimmter Themen. Außerdem wird der Frage nachgegangen, inwieweit und unter welchen Umständen eine zu große Homogenität hinsichtlich Meinungen, Einstellungen und Wissensbeständen der Konstruktion von Wissen auf Collaborative Learning Websites wie Wikipedia abträglich ist.


Nach seinem Studium der Psychologie an der Universität Erlangen-Nürnberg und seiner Dissertation ebenda war Peter Holtz von 2006-2011 Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Post-Doc) an der Abteilung für Sozial- und Wirtschaftspsychologie der Johannes Kepler Universität Linz (Österreich). Es folgten 2011-2015 weitere berufliche Stationen als Forschungskoordinator am Zentrum für Lehrerbildung der FSU Jena, als Fellow an der Jacobs University Bremen, als Koordinator des Methodenzentrums der Bremen International Graduate School of Social Sciences (BIGSSS) und als Head of Psychology der Firma Symanto Research in Nürnberg. Peter Holtz war als ausführender Wissenschaftler an verschiedenen geförderten Forschungsprojekten beteiligt. Gemeinsam mit Wolfgang Wagner und Anderen erhielt er 2011 den Misumi Award der Asian Association of Social Psychology (AASP).

 

Curriculum Vitae    Google Scholar    Research Gate   

Projekte

AFEL – Analytics for Everyday Learning

Artikel in referierten Zeitschriften

Holtz, P., & Odağ, Ö. (in press). Popper was not a positivist: Why critical rationalism could be an epistemology for qualitative as well as quantitative social scientific research. Qualitative Research in Psychology.
 

Putra, I. E., Holtz, P., & Rufaidah, A. (in press). Who is to blame, the victims or the perpetrators? A study to understand a series of violence targeting the accused heretic group Ahmadiyya. Psychology of Religion and Spirituality.
 

Holtz, P. Fetahu, B., & Kimmerle, J. (2018). Effects of contributor experience on the quality of health-related Wikipedia articles. Journal of Medical Internet Research, 20:e171.  https://dx.doi.org/10.2196/jmir.9683 Open Access
 

Holtz, P., Deutschmann, E., & Dobewall, H. (2017). Cross-Cultural Psychology and the Trend towards Academic Capitalism: Linguistic Changes in CCR and JCCP Articles, 1970-2014. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48, 1410-1431.  https://dx.doi.org/10.1177/0022022117724902
 

Holtz, P., & Gnambs, T. (2017). The improvement of student teachers’ instructional quality during a 15 week field experience: a latent multimethod change analysis. Higher Education, 74, 669-685.  https://dx.doi.org/10.1007/s10734-016-0071-3
 

Holtz, P., & Monnerjahn, P. (2017). Falsificationism is not just ‘potential’ falsifiability, but requires ‘actual’ falsification: Social psychology, critical rationalism, and progress in science. Journal for the Theory of Social Behaviour, 47, 348-362.  https://dx.doi.org/10.1111/jtsb.12134
 

Uluğ, M., Odağ, Ö., Cohrs, C., & Holtz, P. (2017). Understanding the Kurdish conflict through the eyes of Kurds and Turks: New conflict reflections from lay people in Turkey. International Journal of Conflict Management, 28, 483-508.  https://dx.doi.org/10.1108/IJCMA-05-2016-0035
 

Yenikent, S., Holtz, P., & Kimmerle, J. (2017). The impact of topic characteristics and threat on willingness to engage with Wikipedia articles: Insights from laboratory experiments. Frontiers in Psychology, 8:1960.  https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01960 Open Access
 

Holtz, P. (2016). How Popper’s ‘Three Worlds Theory’ resembles Moscovici’s ‘Social Representations Theory’ but why Moscovici’s ‘Social Psychology of Science’ still differs from Popper’s ‘Critical Approach’. Papers on Social Representations, 25, 13.1-13.24.  https://dx.doi.org/10.1111/jtsb.12134 Volltext anfordern
 

Holtz, P., Wagner, W., & Sartawi, M. (2015). Discrimination and immigrant identity work: Fundamentalist and secular Muslims facing the Swiss Minaret Ban. Journal of the Social Sciences, 43, 9-29.
 

Appel, M., Stiglbauer, B., Holtz, P., & Batinic, B. (2014). Internet use and verbal aggression: The moderating role of parents and peers. Computers in Human Behavior, 33, 235-241.
 

Holtz, P., Dahinden, J., & Wagner, W. (2013). German Muslims and the integration debate: Negotiating identities in face of discrimination. Integrative Psychological and Behavioral Sciences, 47, 231-248.  https://dx.doi.org/10.1007/s12124-012-9227-6
 

Lütgert, W., Holtz, P., Kleinespel, K., & Ahrens, F. (2013). Didaktikum oder Brücke zum Vorbereitungsdienst? – Anmerkungen zum Jenaer und Paderborner Praxissemester. zdg (zeitschrift für didaktik der gesellschaftswissenschaften), 2, 196-208.
 

Moloney, G., Holtz, P., & Wagner, W. (2013). Editorial political cartoons in Australia: Social representations and the visual depiction of essentialism. Integrative Psychological and Behavioral Science, 47, 284-298.
 

Appel, M., Stiglbauer, B., Holtz, P., & Batinic, B. (2012). Parents as a resource: Communication quality affects the relationship between adolescents’ internet use and loneliness. Journal of Adolescence, 35, 1641-1648.
 

Holtz, P., Kronberger, N., & Wagner, W. (2012). Analyzing internet forums: A practical guide. Journal of Media Psychology, 24, 55-66.
 

Kronberger, N., Holtz, P., & Wagner, W. (2012). Consequences of media information uptake and deliberation: Focus groups' symbolic coping with synthetic biology. Public Understanding of Science, 21, 174-187.  https://dx.doi.org/10.1177/0963662511400331
 

Holtz, P. (2011). Teaching Cyberethics: Value orientations as predictors of the acquisition of moral competence in a course on the social consequences of information technology. International Journal of Cyberethics in Education, 1, 22-34.
 

Holtz, P., & Appel, M. (2011). Internet use and video gaming predict problem behavior in early adolescence. Journal of Adolescence, 34, 49-58.  https://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.02.004
 

Wagner, W., Kronberger, N., Nagata, M., Sen, R., Holtz, P., & Flores Palacios, F. (2010). An essentialist theory of "Hybrids": From animal kinds to ethnic categories and race. Asian Journal of Social Psychology, 13, 232-246.
 

Holtz, P. (2009). What's your music? Subjective theories of music creating artists. Musicae Scientiae, 13, 207-230.  https://dx.doi.org/10.1177/102986490901300202
 

Holtz, P., & Wagner, W. (2009). Essentialism and attribution of monstrosity in racist discourse: Right-wing Internet postings about Africans and Jews. Journal of Community and Applied Social Psychology, 19, 411-425.  https://dx.doi.org/10.1002/casp.v19:6
 

Kronberger, N., Holtz, P., Strasser, E., Kerbe, W., & Wagner, W. (2009). From the lab via the media to the broader public. Systems and Synthetic Biology, 3, 19-26.
 

Wagner, W., Holtz, P., & Kashima, Y. (2009). Constructing and deconstructing essence in social groups: Identity projects, sterotyping, and racism. Journal for the Theory of Social Behaviour, 39, 363-383.  https://dx.doi.org/10.1111/jtsb.2009.39.issue-3
 

Tagungsbände

Gadiraju, U., Yu, R., Dietze, S., & Holtz, P. (2018). Analyzing knowledge gain of users in informational search sessions on the web. In C. Shah & N. J. Belkin (Eds.), Proceedings of the 2018 Conference on Human Information Interaction & Retrieval CHIIIR (pp. 2-11). New Brunswick, NJ: ACM.
 

D'Aquin, M., Adamou, A., Dietze, S., Fetahu, B., Gadiraju, U., Hasani-Mavriqi, I., Holtz, P., Kimmerle, J., Kowald, D., Lex, E., Lopez.Sola, S., Maturana, R., Sabol, V., Troullinou, P., & Veas, E. (2017). AFEL: Towards Measuring Online Activities Contributions to Self-directed Learning. Proceedings of the 7th Workshop on Awareness and Reflection in Technology Enhanced Learning (ARTEL) in conjunction with the 12th European Conference on Technology Enhanced Learning: Adaptive and Adaptable Learning (EC-TEL 2017).  http://www.teleurope.eu/pg/file/read/400534/afel-towards-measuring-online-activities-contributions-to-selfdirected-learning
 

Buchbeiträge

Holtz, P., Kimmerle, J., & Cress, U. (in press). Lernen in Sozialen Medien [Learning in social media]. In H. G. Niegemann & A. Weinberger (Eds.), Handbuch Bildungstechnologie. Berlin: Springer.
 

Wagner, W., Raudsepp, M., Holtz, P., & Sen, R. (2017). Essence politics: Identity work and stereotyping in inter-group relations. In C. Howarth & E. Andreouli (Eds.), The Social Psychology of Everyday Politics (pp. 49-64). London: Routledge.
 

Holtz, P. (2014b). Jenseits von Selbstauskünften: Kompetenzentwicklung von Studierenden im Praxissemester aus Sicht von Schülern, Mentoren und Praktikanten unter Nutzung des EMU-Instrumentariums. In K. Kleinespel (Ed.), Ein Praxissemester in der Lehrerbildung: Konzepte, Befunde und Entwicklungsprozesse im Jenaer Modell der Lehrerbildung (pp. 137-154). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
 

Holtz, P. (2014a). „Es heißt ja auch Praxissemester und nicht Theoriesemester“: Quantitative und qualitative Befunde zum Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis im Jenaer Praxissemester.In A. K. Kleinespel (Ed.), Ein Praxissemester in der Lehrerbildung: Konzepte, Befunde und Entwicklungsprozesse im Jenaer Modell der Lehrerbildung (pp. 97-118). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
 

Holtz, P., & Wagner, W. (2012). Muslimische Lebenswelten im Kontext: Muslimische Internetforen und Fokusgruppen mit jungen Muslimen. In W. Frindte, K. Böhnke, H. Kreikenbom, & W. Wagner (Eds.), Muslimische Lebenswelten im Kontext: Muslimische Internetforen und Fokusgruppen mit jungen Muslimen. Berlin: Bundesministerium des Innern – Schriften zur inneren Sicherheit.
 

Wagner, W., Holtz, P., & Kashima, Y. (2012). Dynamika społeczna psychologicznego esencjalizmu: tozsamosc społezna a stereotypizacja [constructing and deconstructing essence in social groups: identity projects, sterotyping, and racism]. In M. Drogosz, M. Bilewicz, & M. Kofta (Eds.), Poza stereotypy: Dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu grup społecznych [Beyond Stereotypes: Dehumanization and Essentialism in Group Perception]. Warszaw: WNS.
 

Wagner, W., Holtz, P., Kashima, Y., & J. A. Bermudez (2012). La política del esencialismo psicológico: construcción y deconstrucción de la representación social y de la identidad [essence politics: the construction and deconstruction of essence in representing identity]. In J. Juarez, S. Arciga, & J. Mendozwa Garcia (Eds.), Memoria colectiva. Procesos psicosociales (pp. 230-261). Mexico City: UAM-Porrua.
 

Holtz, P., & Wagner, W. (2011). Dehumanization, infrahumanization, and naturalization. In D. J. Christie (Ed.), The Encyclopedia of Peace Psychology (pp. Vol. I, pp. 317-321). New York: Wiley-Blackwell.
 

Magazinbeiträge

Holtz, P. (2013). Vorbereitung auf den Berufseinstieg aus wissenschaftlicher Sicht SchulVerwaltung spezial, 5, 12-14.
 

Konferenzbeiträge

Holtz, P., & Odağ, Ö. (2018, January). Popper was not a positivist: Why critical rationalism could be an epistemology for qualitative as well as quantitative social scientific research. Invited talk at the 1st Workshop of the DFG-Network Mixed Methods and Multimethod Research MMMR. Hamburg. [Talk]
 

Buttliere, B., Buder, J., & Holtz, P. (2017, September). Evidence of a negativity bias in Psychological Science. 10th Conference of the DGPs Media Psychology Division. Landau. [Poster]
 

D'Aquin, M., Adamou, A., Dietze, S., Fetahu, B., Gadiraju, U., Hasani-Mavriqi, I., Holtz, P., Kimmerle, J., Kowald, D., Lex, E., Lopez Sola, S., Maturana, R., Sabol, V., Troullinou, P., & Veas, E. (2017, September). AFEL: Towards measuring online activities contributions to self-directed learning. 7th Workshop on Awareness and Reflection in Technology Enhanced Learning. Tallinn, Estonia. [Talk]
 

Holtz, P. (2017, Oktober). Big Data studies on echo chamber effects. Invited talk at the Workshop Agent-based modeling of information spread online, echo chambers and cyberbalkanization. Jacobs Universität Bremen. [Talk]
 

Holtz, P., Deutschmann, E., & Dobewall, H. (2017, September). Scientific articles as media products: Linguistic changes in research articles from the field of cross-cultural psychology (1970-2014) indicate a trend towards academic capitalism. 10th Conference of the DGPs Media Psychology Division. Landau. [Talk]
 

Lorenz, J., Geschke, D., & Holtz, P. (2017, October). Workshop Agent-based modeling of information spread online, echo chambers and cyberbalkanization. Jacobs Universität Bremen. [Workshop Organisation]
 

Yenikent, S., Kimmerle, J., Holtz, P. (2017, September). Effects of perceived topic characteristics and mortality salience on willingness to contribute to Wikipedia. 10th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society. Landau. [Poster]
 

Holtz, P. (2016, September). Weit verbreitete Missverständnisse bezüglich Karl Poppers Wissenschaftsphilosophie in (Sozial-) Psychologischen Arbeiten und deren Implikationen für die gegenwärtige Krise. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Leipzig. [Vortrag]
 

Holtz, P. (2015, June). Falsificationism is not the same as Falsifiability! Social Psychology and Critical Rationalism. 15th Biennial Conference of the International Society for Theoretical Psychology. Coventry, UK. [Talk]
 

Holtz, P (2014, Juni). Kompetenzgewinne im Jenaer Praxissemester aus Sicht von Studierenden, MentorInnen und SchülerInnen. Eingeladener Vortrag an der Universität Oldenburg. [Vortrag]
 

Holtz, P. (2014, Juni). Digitale Spuren des Hasses: Gewalt legitimierende Diskurse in einem deutschen Neo-Nazi-Internetforum in den Jahren 2006-2008. 27. Jahrestagung des "Forums Friedenspsychologie". Jena. [Vortrag]
 

Web Dokumente

Holtz, P., Kimmerle, J., Yenikent, S., & Stark, P. (2017). Learning Analytics Glossary .  https://laglossary.github.io
 

Holtz, P. (2012). Die Muslim-Studie? Völlig missverstanden. .  http://www.spiegel.de/politik/deutschland/integrationsdebatte-die-muslim-studie-voellig-missverstanden-a-819018.html
 

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Dr. Peter Holtz

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