Scientist

Jessica Kathmann

Jessica Kathmann

Portrait of Jessica Kathmann

Jessica Kathmann is a psychologist (M.Sc.) and has been a PhD candidate in the Multimodal Interaction Lab on curiosity processes in learning with digital games in the project “Kafka or Not?” since 2024. To this end, she is designing a multi-touch table game for German lessons at upper secondary level. Ultimately, the game should be playable by collaborating with others and should be able to incorporate content from other subjects in the future.

Previously, she worked on the BMBF meta project "Digitalisation in The Fields of Education" (Digi-EBF) on the digital skills of prospective teachers. She also supported the expansion of the e-teaching.org portal. At times, she was also involved in the Institute's public relations work and managed the Institute's social media channels.

Main reserach topics:

  • Learning with digital games
  • Curiosity and motivation processes

Jessica Kathmann

Schleichstr. 6

72072 Tübingen

Room 6.541

+49 7071 979-241j.kathmann@iwm-tuebingen.de

Lab membership

Projects

Projects with a current term and projects that have taken place in the last 5 years are shown.

Publications

 

Articles (peer-reviewed) | Books and book chapters | Other publications

Articles (peer-reviewed)

  • Kathmann, J., Gerjets, P., & Brucker, B. (2025). Kafka or not? Concept for an AI-supported multi-touch tabletop game for literature classes. In J. L. Plass, & X. Ochoa (Eds.). Serious Games. 10th Joint International Conference, JCSG 2024, New York City, NY, USA, November 7–8, 2024, proceedings (1 ed., Vol. 15259, pp. 375-383). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-74138-8

    Open Access

Books and book chapters

  • Kathmann, J. (2024). Ressource oder Realitätsflucht? Gaming unter Kindern und Jugendlichen in Zeiten von Unsicherheit und Krisen. In C. Seidenfus, U. Hagehülsmann, R. Balling (Hrsg.). Stabilität auf schwankendem Boden - Reifer Umgang mit den Unsicherheiten unserer Zeit (S. 129-140). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-43059-7_11

    Open Access


  • Al-Baghdadi, S., Gundermann, A., Wilmers, A., Kathmann, J., Anda, C., & Achenbach, M. (2024). Transferformate im Metavorhaben Digitalisierung im Bildungsbereich. In A. Wilmers (Hrsg.). Bildung im digitalen Wandel. Forschungssynthesen im Metavorhaben Digi-EBF. Methode, Auswertung, Perspektiven (1. Aufl., Bd. 5, S. 211-231). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999126.10

    Open Access


  • Capparozza, M., & Kathmann, J. (2023). Innovative Technologien für effektives Classroom Management? Ein Critical Review über Virtual Reality, Mixed Reality und 360°-Videos in der Aus- und Fortbildung von Lehrkräften. In A. Wilmers, M. Achenbach, & C. Keller (Eds.). Bildung im digitalen Wandel: Die Bedeutung digitaler Medien für soziales Lernen und Teilhabe (4, pp. 107-133). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830998464.04

    View book chapter


  • Capparozza, M., & Kathmann, J. (2022). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis: Ein Critical Review. In A. Wilmers, C. Keller, & M. Achenbach (Eds.). Bildung im digitalen Wandel. Lehren und Lernen mit digitalen Medien (pp. 103-128). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830996224.04

    Open Access

Other publications

Presentations und Conferences

Talks

  • Kathmann, J. (2025, January 16). Praxisvortrag Medienpsychologie. Lehrveranstaltung "Anwendungsfelder der Medien- und Wirtschaftspsychologie". Hochschule der Medien, Stuttgart. [Invited Talk]
  • Kathmann, J. (2025, June 5). Praxisvortrag Medienpsychologie. Lehrveranstaltung "Anwendungsfelder der Medien- und Wirtschaftspsychologie". Hochschule der Medien, Stuttgart. [Invited Talk]
  • Kathmann, J., & Strobel, B. (2024, August 7-8). 5 Strategien für interessantere Serious Games - Erkenntnisse aus der Psychologie. German Dev Days 2024. Frankfurt am Main. [Invited Talk]
  • Kathmann, J. (2024, November 1-2). Kafka or not? Concept for an AI-supported multi-touch tabletop game for literature classes. Digital Kafka Symposium. Georgetown University, Washington, D.C, USA. [Talk]
  • Kathmann, J. (2024, June 13). Praxisvortrag Medienpsychologie. Lehrveranstaltung "Anwendungsfelder der Medien- und Wirtschaftspsychologie". Hochschule der Medien (HdM) Stuttgart. [Invited Talk]

Poster presentations

  • Kathmann, J., Gerjets, P., & Brucker, B. (2025, July 11). Lernmotivation spielerisch fördern: Konzept für ein breit einsetzbares Spielgerüst mit KI-gestützter Materialgenerierung. 3. KI-Fachtag. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. [Poster presentation]
  • Kathmann, J., Gerjets, P., & Brucker, B. (2024, November 7-8). Kafka or not? Concept for an AI-supported multi-touch tabletop game for literature classes. Joint Conference on Serious Games 2024. New York University, New York City, NY, USA. [Poster presentation]
  • Capparozza, M., Kathmann, J., & Irle, G. (2023, August 31). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis. EdTech Research Forum: Gestaltende Bildungsforschung. Universität Duisburg-Essen, Essen. [Poster Presentation]
  • Capparozza, M., Kathmann, J., & Irle, G. (2023, Februar 28-März 2). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis. Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz. 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Universität Duisburg-Essen, Essen. [Poster Presentation]

Other conference contributions

  • Hoberg, N. G., & Kathmann, J. (2025, May 19-21). Denk mal an was Cooles! Mit Spiel zum Spaß in der Denkmalpflege. Wege in die Denkmalpflege. Jahrestagung der Vereinigung der Denkmalfachämter in den Ländern, München. [Workshop]
  • Kathmann, J., Hoberg, N. G., & Strobel, B. (2025, July 9-10). Gestaltung motivierender Spielerlebnisse: Von der psychologischen Theorie in die Spielentwicklungspraxis. German Dev Days, Frankfurt am Main. [Workshop]
  • Begovic, H., Kathmann, J., Hebel, M., Bargiel, D., & Brandenburg, M. (2024, August 22). Invited participation in a panel on Press play for engagement – was leisten Games in Bildung und Forschung? gamescom congress. Köln. https://bizcommunity.gamescom.global/widget/event/gamescom-congress-2024/planning/UGxhbm5pbmdfMjA1ODk1OQ== [Panel]

    View conference contribution

Event organisation

  • Backfisch, I., Irle, G., Wagner, S., Capparozza, M., John, N., Franke, U., Kathmann, J., Lachner, A., & Thillosen, A. (2022). Gemeinsam in die digitale Transformation! – Dialogforum für Schulpraxis und Wissenschaft. 10.11.2022. [Conference Organisation]
  • Kathmann, J., Irle, G., John, N., & Thillosen, A. (2022). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „Qualität in der Hochschullehre mit digitalen Medien: definieren – messen – weiterentwickeln”. https://www.e-teaching.org/themenspecial-qualitaet [Conference Organisation]

    View website

Teaching

  • Hoberg, N. G., Kathmann, J., & Strobel, B. (Summer semester 2025). Game Psychology 1. Seminar (Bachelor). Hochschule Neu-Ulm.
  • Kathmann, J. (Summer semester 2025). Psychologie für Game Developer. Seminar (Bachelor). Hochschule Offenburg.
  • Hoberg, N. G., Kathmann, J., & Strobel, B. (Summer semester 2025). Sozialpsychologie. Seminar (Bachelor). Hochschule Neu-Ulm.
  • Kathmann, J., Hoberg, N. G., & Strobel, B. (Summer semester 2024). Allgemeine Psychologie. Lecture (Bachelor). Hochschule Neu-Ulm.
  • Hoberg, N. G., Kathmann, J., & Strobel, B. (Winter semester 2024/25). Psycho- und Soziologie für Game Developer. Seminar (Bachelor). SRH Hochschule Heidelberg.
  • Kathmann, J. (Winter semester 2024/25). Psychologie für Game Developer. Seminar (Bachelor). Hochschule Offenburg.
  • Hoberg, N. G., Kathmann, J., & Strobel, B. (Winter semester 2024/25). Sozialpsychologie. Seminar (Bachelor). Hochschule Neu-Ulm.

CV