Scientist

Mareike Kehrer

Mareike Kehrer

Portrait of Mareike Kehrer

Mareike Kehrer has been a research assistant at IWM since 2017, working on the information and qualification portal e-teaching.org regarding the use of digital media in university teaching. In addition to the development of editorial content, she is also responsible for the conceptual development of the portal.

Main research topics:

  • Formats of Knowledge Transfer in Higher Education Research and Practice
  • Writing sprints as a format for collaborative content development
  • Design of hybrid learning spaces, as well as the representation of corresponding design patterns and examples of good practices

Mareike Kehrer

Schleichstr. 6

72072 Tübingen

Room 8.401

+49 7071 979-352m.kehrer@iwm-tuebingen.de

Lab membership

Project

Projects with a current term and projects that have taken place in the last 5 years are shown.

Publications

 

Articles (peer-reviewed) | Books and book chapters | Other publications

Articles (peer-reviewed)

  • Kohls, C., Dubbert, D., & Kehrer, M. (2024). The dynamic campus – flexible learning spaces for hybrid education. Proceedings of the 28th European Conference on Pattern Languages of Programs (EuroPLoP '23), Article 28. https://doi.org/10.1145/3628034.3628062

    Open Access


  • Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Kohls, C. (2022). Nachhaltigkeit durch Transfer − ein Entwurfsmuster-Repositorium zur Gestaltung hybrider Lernräume. In B. Standl (Ed.). Digitale Lehre nachhaltig gestalten, Proceedings zur 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e.V (Medien in der Wissenschaft; 80, pp. 227-228). Waxmann.
  • Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2021). Design patterns for synchronous hybrid university courses for multiple sites. Proceedings of the 26th European Conference on Pattern Languages of Programs (EuroPLoP'21) (pp. Article 17, 1-7). https://doi.org/10.1145/3489449.3489989

    View article


  • Kehrer, M. (2018). Erfolgsfaktoren und Hindernisse bei der Umsetzung innovativer Digitalisierungsprojekte – Eine Interviewstudie an Hochschulen in Baden-Württemberg. In B. Getto, P. Hintze, & M. Kerres (Eds.). Digitalisierung und Hochschulentwicklung. Proceedings zur 26. Tagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e.V. mit elearn.nrw (pp. 235-243). Waxmann.

Books and book chapters

  • Thillosen, A., & Kehrer, M. (2023). Hochschulbildung seit Corona – ein (erneutes) Plädoyer für Vernetzung, Zusammenarbeit und Diskurs. In U. Dittler & C. Kreidl (Eds.). Wie Corona die Hochschullehre verändert: Erfahrungen und Gedanken aus der Krise zum zukünftigen Einsatz von eLearning (pp. 55-76). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40163-4_4

    Open Access


  • Kehrer, M., & Thillosen, A. (2021). Hochschulbildung nach Corona – ein Plädoyer für Vernetzung, Zusammenarbeit und Diskurs. In U. Dittler & C. Kreidl (Eds.). Wie Corona die Hochschullehre verändert: Erfahrungen und Gedanken aus der Krise (pp. 51-70). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32609-8_4

    View book chapter


  • Germ, M., Schuppach, J., Henninger, M., & Kehrer, M. (2021). Teamentwicklung und -bildung in der Medizin. In P. Gausmann, M. Henninger, & J. Koppenberg (Eds.). Patientensicherheitsmanagement (2., überarbeitete und ergänzte Auflage, pp. 195-202). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110706451

    View book chapter


  • Kehrer, M., Klingenhäger, S., Henninger, M., & Germ, M. (2021). Training kommunikativer Fähigkeiten. In P. Gausmann, M. Henninger, & J. Koppenberg (Eds.). Patientensicherheitsmanagement (2., überarbeitete und ergänzte Auflage, pp. 189-194). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110706451

    View book chapter


  • Germ, M., Schuppach, J., Henninger, M., & Kehrer, M. (2015). Teamentwicklung und -bildung in der Medizin (action teams). In P. Gausmann, M. Henninger, & J. Koppenberg (Eds.). Patientensicherheitsmanagement (pp. 111-117). De Gruyter.
  • Kehrer, M., Klingenhäger, S., Henninger, M., & Germ, M. (2015). Training kommunikativer Fähigkeiten. In P. Gausmann, M. Henninger, & J. Koppenberg (Eds.). Patientensicherheitsmanagement (pp. 106-110). De Gruyter.

Other publications

Presentations und Conferences

Talks

  • Kehrer, M. (2024, February 7). Hybride Lernräume für Lehre und Studium. Projektwerkstatt „Hybride TU – Optionen moderner Lehre“. Technische Universität Berlin. [Invited Talk]
  • Kehrer, M. (2023, November 6). Hybride Lernräume gestalten. Eingeladener Vortrag in der Online-Sitzung der Fachgruppe „Neue Medien und Mobiles Lernen“. Bündnis Lebenslanges Lernen des Ministeriums für Kultus, Jugend und Sport Baden-Württemberg. [Talk]
  • Kohls, C., Dubbert, D., & Kehrer, M. (2023, July 5-9). The dynamic campus – flexible learning spaces for hybrid education. European Conference on Pattern Languages of Programs 2023 (EuroPLoP 2023). Kloster Irsee. [Talk]
  • Kohls, C., Szczyrba, B., Seidel, M. F., Friede, L.-M., Dubbert, D., Thillosen, A., Nieder-Steinheuer, K., & Kehrer, M. (2023, März 14-17). Wirkfaktoren und Good Practice bei der Gestaltung hybrider Lernräume (HybridLR). Dialogforum „Didaktische Konzepte“ auf der BMBF-Bildungsforschungstagung 2023. Berlin. [Talk]
  • Noller, J., & Kehrer, M. (2022, July 6-10). Challenges and requirements in hybrid written exams settings. 25th European Conference on Pattern Languages of Programs 2022 (EuroPLoP). Kloster Irsee. [Talk]
  • Kehrer, M., & Kohls, C. (2022, Mai 31-Juni 2). Die Zukunft des Campus mit hybriden Lernräumen gestalten. LEARNTEC. Karlsruhe. [Talk]
  • Dubbert, D., Friede, L.-M., Kehrer, M., Seidel, M. F., Kohls, C., & Nieder-Steinheuer, K. (2022, September 1). Projekt HybridLR. 3. EdTech Research Forum. Universität Duisburg-Essen. [Talk]
  • Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2021, July 7-9). Design patterns for synchronous hybrid university courses for multiple sites. European Conference on Pattern Languages of Programs 2021 (EuroPLoP 2021). [Talk]
  • Nieder-Steinheuer, K., & Kehrer, M. (2021, Oktober 13). Gestaltung hybrider Lernräume in der Hochschullehre. Hybride Lehre und Lernräume. Informations- und Austauschveranstaltung des Virtuellen Campus Rheinland-Pfalz (VCRP). [Talk]
  • Dubbert, D., Friede, L.-M., Kehrer, M., Kohls, C., Nieder-Steinheuer, K., Seidel, M. F., & Thillosen, A. (2021, August 3). Hybride Lernräume – Forschung und Praxis. Metavorhaben „Digitalisierung im Bildungsbereich”. BILDUNGSDIALOG.DIGITAL: Insight Bildungsforschung, „Interaktionen zwischen und Zusammenarbeit von Forschung und Praxis“. Organisation: DIPF, IWM, DIE und Universität Duisburg-Essen. [Talk]
  • Kehrer, M., & Kohls, C. (2021, Juni 21-24). Physische und digitale Lernräume verbinden - wie geht "hybride Lehre"? LEARNTEC 2021. Karlsruhe (Konferenz abgesagt). https://www.learntec.de/de/messe-planen/fuer-presse/pressemitteilungen/learntec-2021-findet-nicht-statt.html [Talk]

    View talk


  • Thillosen, A., & Kehrer, M. (2021, November 10). „Gute Hochschullehre“ (nach Corona). Eingeladener Vortrag auf dem 9. Tag der Lehre und des Lernens, Hochschule Merseburg. [Talk]
  • Capparozza, M., Irle, G., John, N., Kehrer, M., Mbak, E. S., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2020, Oktober). e-teaching.org – das Portal für den fundierten Einsatz digitaler Medien in der Hochschullehre. Virtueller Messestand auf dem University: Future Festival, Hochschulforum Digitalisierung (HFD) (online Konferenz). [Talk]
  • Kehrer, M. (2018, September). Erfolgsfaktoren und Hindernisse bei der Umsetzung innovativer Digitalisierungsprojekte – Eine Interviewstudie an Hochschulen in Baden-Württemberg. 26. Tagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e.V. mit elearn.nrw. Universität Duisburg-Essen, Campus Essen. [Talk]
  • Kehrer, M. (2018, September). Smart Teaching Baden-Württemberg. Wissenschaftliches Begleit- und Forschungsprojekt zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching – Better Learning". Von der Digitalen Innovation in die Lehrpraxis, Konferenz des HND BW und des Förderprogramms Digital Innovations for Smart Teaching – Better Learning. Hochschule Karlsruhe - Technik und Wirtschaft. [Talk]
  • Hellermann, M., & Kehrer, M. (2017, September). Smart Slam: Digital Innovations. Zukunft Digitale Lehre BW. Offenburg. [Talk]

Poster presentations

  • Matschke, C., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., & Thillosen, A. (2024, September 16-19). Wirken praxisnahe Darstellungen vom Einsatz digitaler Medien in der Hochschullehre motivierend auf Dozierende? Der Einfluss der Text-Abstraktion auf Interesse und Anwendungsmotivation. 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) / 15. Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP). Universität Wien, Austria. [Poster presentation]
  • Noller, J., Kehrer, M., Thillosen, A., & Cress, U. (2022, März 30). Gestaltung hybrider Lernräume in der Hochschullehre – Das Projekt HybridLR. Jahrestagung Leibniz-Forschungsverbund Bildungspotenziale (LERN). Frankfurt am Main (virtuelle Konferenz). [Poster Presentation]
  • Kehrer, M., Kohls, C., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Friede, L.-M. (2022, November 3-4). Hybride Lernräume in der Hochschullehre gestalten. TURN Conference. Kiel. [Poster Presentation]
  • Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., & Thillosen, A. (2022, September 6-9). Hybride Lernräume in der Hochschullehre – Ein Repositorium für den Wissenstransfer. 50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd). Universität Paderborn. [Poster Presentation]
  • Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Dubbert, D., & Kohls, C. (2022, September 12-14). Nachhaltigkeit durch Transfer - Ein Entwurfsmuster-Repositorium zur Gestaltung hybrider Lernräume. 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e. V. (GMW). Karlsruhe. [Poster Presentation]
  • Dubbert, D., Friede, L.-M., Kehrer, M., Kohls, C., Nieder-Steinheuer, K., Seidel, M. F., Szczyrba, B., & Thillosen, A. (2021, September 30-Oktober 1). Wirkfaktoren und Good Practice bei der Gestaltung hybrider Lernräume (HybridLR). EdTech Research Forum 2021. [Poster Presentation]
  • Kehrer, M., Hellermann, M., Thillosen, A., & Cress, U. (2018, April). Erfolgsfaktoren und Hindernisse bei der Umsetzung innovativer Digitalisierungsprojekte an Hochschulen in Baden-Württemberg. Wissenschaftliche Fachtagung LERN 2018 "Digitalisierung und Bildung: Potenziale und Herausforderungen aus der Perspektive der Bildungsforschung". Tübingen. [Poster Presentation]
  • Kehrer, M., Hellermann, M., Thillosen, A., & Cress, U. (2018, September). Smart Teaching Baden-Württemberg. Wissenschaftliches Begleit- und Forschungsprojekt zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching – Better Learning". Von der Digitalen Innovation in die Lehrpraxis, Konferenz des HND BW und des Förderprogramms Digital Innovations for Smart Teaching – Better Learning. Hochschule Karlsruhe - Technik und Wirtschaft. [Poster Presentation]

Other conference contributions

Event organisation

  • Kehrer, M., & John, N. (2024, November 19-21). e-teaching.org-Workshop „Schreiben mit KI – gemeinsam ausprobieren, anwenden und diskutieren“. Herrenberg. [Workshop Organisation]
  • John, N., Kehrer, M., Mbak, E. S., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2023). 20 Jahre e-teaching.org – Content (weiter)entwickeln, für die Community und mit der Community. Jubiläumstagung. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. Juni. https://www.e-teaching.org/jubilaeumstagung2023 [Conference Organisation]

    View website


  • Kehrer, M., John, N., & Thillosen, A. (2023, Juni 16). Content(-Schreib-)Workshop. Workshop zum Jubiläum „20 Jahre e-teaching.org”. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. [Workshop Organisation]
  • John, N., & Kehrer, M. (2023, November 21-24). Organisation des e-teaching.org-Content-Sprints „Prüfungen“. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen. [Workshop Organisation]
  • Thillosen, A., John, N., & Kehrer, M. (2023). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „20 Jahre e-teaching.org“. https://www.e-teaching.org/jubilaeum2023 [Conference Organisation]

    View website


  • Thillosen, A., John, N., & Kehrer, M. (2022, Mai 31-Juni 2). Eingeladene Moderation und Mitausrichter des Messeforums „university@LEARNTEC”. LEARNTEC. Karlsruhe. [Workshop Organisation]
  • Kohls, C., Kehrer, M., Dubbert, D., & Nieder-Steinheuer, K. (2022, September 12-14). Hybride Lernräume für Hochschulen planen und gestalten - Ein Workshop zur Transformation bestehender Räume. 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e. V. (GMW). Karlsruhe. [Workshop Organisation]
  • Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2022). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „Hybride Lernräume“. https://www.e-teaching.org/themenspecial-hybride-lernraeume [Conference Organisation]

    View website


  • Seidel, M. F., Kehrer, M., Dubbert, D., Friede, L.-M., Kohls, C., & Nieder-Steinheuer, K. (2021, November 2-4). Lernräume in der Hochschullehre gestalten. University:Future Festival 2021. [Workshop Organisation]
  • Irle, G., Capparozza, M., John, N., Kehrer, M., Nieder-Steinheuer, K., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2021, Januar 19). e-teaching.org goes Lehrerbildung: Internetangebote zur Digitalisierung in der Lehrerbildung empfehlen und kennenlernen. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen. [Workshop Organisation]
  • Kehrer, M., Reichert, J., & Thillosen, A. (2019). Digitalisierungspraktiken und Hochschulbildung – sind wir auf dem richtigen Weg? Fachtagung, Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. 27.-28.06.2019. [Conference Organisation]
  • Kehrer, M., & Hellermann, M. (2018, März). Nachhaltige Einführung von E-Learning-Technologien in Bildungseinrichtungen – Praxis- und Projekterfahrungen. Workshop zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". Infrastrukturen für digitale Lehre. Mannheim. [Workshop Organisation]
  • Kehrer, M., & Hellermann, M. (2018, Mai). Nachhaltigkeit innovativer Digitalisierungsprojekte an Hochschulen. Workshop-Tag zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. [Workshop Organisation]
  • Hellermann, M., Kaiser, M., Kehrer, M., Mandausch, M., Manegold, C., Thillosen, A., & Henning, P. (2018). Von der Digitalen Innovation in die Lehrpraxis. Konferenz des Hochschulnetzwerks Digitalisierung der Lehre Baden-Württemberg (HND BW) und des Förderprogramms Digital Innovations for Smart Teaching – Better Learning. Hochschule Karlsruhe - Technik und Wirtschaft. 27.-28.09.2018. [Conference Organisation]
  • Hellermann, M., & Kehrer, M. (2018, Januar). Workflow bei der Produktion von OER. Workshop zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". LEARNTEC 2018. Karlsruhe. [Workshop Organisation]
  • Kehrer, M., & Hellermann, M. (2017, September). Digital Innovations for Future: Mobile Learning/ Mobile Teaching. Zukunft Digitale Lehre BW. Offenburg. [Workshop Organisation]
  • Kehrer, M., & Hellermann, M. (2017). Synergien aktivieren, Nachhaltigkeit gestalten. Workshop zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. 25.07.2017. [Conference Organisation]
  • Hellermann, M., & Kehrer, M. (2017). Workshop-Tag Datenschutz. Workshops zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. 30.11.2017. [Conference Organisation]

CV