Konferenzorganisation
- Arntz, M., Bertschek, I., Cress, U., Kleinsorge, T., & Sonnentag, S. (2017). Interdisciplinary conference on flexible work in the digital age. Zentrum für europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) Mannheim, 23.-24.03.2017.
- Artemenko, C., Bahnmueller, J., Bieck, S. M., Cipora, K., Daroczy, G., Dresler, T., Mihułowicz, U., Moeller, K., Nagengast, B., Nuerk, H. C., Schroeder, P. A., Soltanlou, M., & Trautwein, U. (2018). Integrating Educational and Cognitive Perspectives on Mathematics. Universität Tübingen, Tübingen., 26.-28.9.2018.
- Backfisch, I., Irle, G., Wagner, S., Capparozza, M., John, N., Franke, U., Kathmann, J., Lachner, A., & Thillosen, A. (2022). Gemeinsam in die digitale Transformation! – Dialogforum für Schulpraxis und Wissenschaft., 10.11.2022.
- Bahnmueller, J., Ciapora, K., Daroczy, G., Dresler, T., Mihulowicz, U., Milicevic, V., Patro, K., Schroeder, P. A., Soltanlou, M., & Vagvögli, R. (2016). Domain-General and Domain-Specific Foundations of Numerical and Arithmetic Processing. Tübingen, 28.-30.10.2016.
- Bahnmueller, J., Ditrich, L., & Scharinger, C. (2019). Cognitive Conflicts in the Wild. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 02.-03.04.2019.
- Bahnmueller, J., Fischer, U., Häußinger, F., Huber, S., Link, T., Milicevic, V., Nuerk, H.-C., Schneider, S., Soltanlou, M., Wasner, M., Woitscheck, C., Yogarajah, B., & Dresler, T. (2013). Development of Numerical Processing and Language - From Neurocognitive Foundations to Educational Applications. Tübingen, 7.-8.10.2013.
- Bauer, D., Schwan, S., & Hampp, C. (2011). Science learning in informal settings. The set-up of fragile, critical science issues and its effects on recipients. Workshop im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogrammes „Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender wissenschaftlicher Evidenz“. Tübingen, 10.-11.03.2011.
- Becker, D., Winter, K., & Sassenberg, K. (2019). EASP: Small Group Meeting: Cognitive Conflict. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, Germany, 04.-06.06.2019.
- Benzin, A., Cress, U., & Thillosen, A. (2018). Jahrestagung LERN 2018: Digitalisierung und Bildung: Potenziale und Herausforderungen aus der Perspektive der Bildungsforschung. Leibniz-Forschungsverbund, Tübingen, 26.-27.04.2018.
- Bertschek, I., Bonin, H., Cress, U., & Kleinsorge, T. (2016). Ubiquitous working: Challenges and prospects of the interconnected
working environment. Interdisciplinary Conference. Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung / ZEW. Mannheim, 20.-21.05.2016.
- Bett, K., Knobloch, M., Rinn, U., & Wedekind, J. (2000). Organisation und Koordination des Gemeinschaftsstandes "Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg" auf dem MultiMedia Market. Stuttgart, 09.12.2000.
- Bett, K., Meister, D. M., Rinn, U., Wedekind, J., & Zentel, P. (2001). Workshop: Referenzmodelle netzbasierten Lehrens und Lernens - virtuelle Komponenten der Präsenzlehre. Tübingen, 05.-06.12.2001.
- Bett, K., Meister, D. M., Rinn, U., Wedekind, J., & Zentel, P. (2002). Workshop: Lernplattformen in der Praxis. Tübingen, 15.-16.05.2002.
- Bett, K., Meister, D. M., Rinn, U., Wedekind, J., & Zentel, P. (2002). Organisation und Koordination des Messestandes "BMBF - Neue Medien in der Bildung" sowie Organisation und Moderation von Kurzvorträgen am Messestand auf der Learntec 2002. Karlsruhe, 05.02.-08.02.2002.
- Bett, K., Meister, D. M., Rinn, U., Wedekind, J., & Zentel, P. (2002). Organisation der Sektion K: Bundesinitiative "Neue Medien in der Bildung" im Forum Hochschule-Wirtschaft auf der Learntec 2002. Karlsruhe, 06.02.2002.
- Bett, K., Rinn, U., & Gaiser, B. (2004). Workshop Portal e-teaching.org. Tübingen, 18.-19.02.2004.
- Bett, K., Rinn, U., & Wedekind, J. (2000). Organisation und Koordination des Gemeinschaftsstandes "Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg" sowie Organisation und Moderation von Kurzvorträgen am Messestand auf der Learntec 2000. Karlsruhe, 08. -10.02.2000.
- Bett, K., Rinn, U., & Wedekind, J. (2000). Organisation und Koordination des Gemeinschaftsstandes "Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg" auf der GMW-Jahrestagung Campus 2000: Lernen in neuen Organisationsformen. Innsbruck, 19.-21.09.2000.
- Bett, K., Rinn, U., & Wedekind, J. (2000). Organisation und Koordination der Ausstellung im Rahmen des Kongresses "Uni-www.ersity. de: Neue Medien in der Hochschule". Karlsruhe, 18.-19.10.2000.
- Bett, K., Rinn, U., & Wedekind, J. (2001). Organisation und Koordination des Gemeinschaftsstandes "Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg" sowie Organisation und Moderation von Kurzvorträgen am Messestand auf der Learntec 2001. Karlsruhe, 30.01.-02.02.2001.
- Bett, K., & Wedekind, J. (2000). Organisation und Koordination des Gemeinschaftsstandes "Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg" für die Landespressekonferenz "Virtuelle Hochschule". Stuttgart.
- Bett, K., Wedekind, J., & Zentel, P. (2003). Workshop: Medienkompetenz für die Hochschullehre. Tübingen, 04.-05.06.2003.
- Bodemer, D., & Buder, J. (2006). Group Awareness und metakognitive Tools. Arbeitsgruppe auf dem 45ten Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Nürnberg, 17.-21.09.2006.
- Buder, J. (2004). Arbeitsgruppe Mechanismen netzbasierter Wissenskommunikation. 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Göttingen, 28.09.2004.
- Buder, J., & Cress, U. (2018). WCT meets HCI. Internationaler Workshop des Leibniz-WissenschaftsCampus Tübingen. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 15.-16.11.2018.
- Buder, J., Cress, U., & Groß, M. (2019). Autumn School des WissenschaftsCampus Tübingen (WCT) “Cognitive Interfaces”. Bad Teinach, Germany, 08.-11.10.2019.
- Buder, J., Cress, U., & Groß, M. (2020). Virtual Symposium “What’s Cognitive about Cognitive Interfaces?”., 15.05.2020.
- Buder, J., & Hesse, F. W. (2004). Arbeitsgruppe Mechanismen netzbasierter Wissenskommunikation. 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Göttingen, 28.09.2004.
- Buder, J., Hesse, F. W., Bodemer, D., Dehler, J., Knipfer, K., Mayr, E., Wessel, D., & Zahn, C. (2006). Workshop on CSCL and Group Cognition. Tübingen, 25.-27.10.2006.
- Buder, J., & Pfeiffer, S. (2014). Self-Regulation in a Digital World. Internationale Summerschool, 4.-8.8.2014.
- Cierniak, G. (2008). Mitorganisatorin der 12th Conference of Junior Researchers of EARLI. Leuven, Belgien, 08.-11.07.2008.
- Clausen, J., Wiesing, U., Cress, U., Flemming, D., Kimmerle, J., & Sassenberg, K. (2016). Wissenschaft – Medien – Öffentlichkeit: Wissenstransfer und seine Herausforderungen. Tübingen, 07.-08.07.2016.
- Cress, U., Dimitrova, V., & Specht, M. (2009). Fourth European Conference on Technology-Enhanced Learning (EC-TEL). Nice, France, 29.09.-02.10.2009.
- Cress, U., Drees, B., & Becker, L. (2023). Mitorganisation des Bildungspolitischen Forums 2023. Leibniz-Forschungsnetzwerk Bildungspotenziale (LERN). Vertretung des Landes Baden-Württemberg, Berlin, September 26. https://www.leibniz-bildung.de/veranstaltung/bpf-2023-ausserschulische-und-informelle-lernorte/#tab-programm
- Cress, U., Gaiser, B., Haug, S., Hron, A., Kohls, C., Panke, S., Wedekind, J., & Werner, B. (2006). Bildungsportale: Potenziale und Perspektiven. Tübingen, 07.-08.12.2006.
- Cress, U., Groß, M., Becker, L., & Dirauf, B. (2021). Digitalität & Wissen - Verantwortung aus der Zukunft. Festakt zum 20-jährigen Jubiläum des Leibniz-Instituts für Wissensmedien, Tübingen., Oktober 1.
- Cress, U., Oeberst, A., & Kimmerle, J. (2014). International Workshop on Mass Collaboration and Education. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 21.-23.05.2014.
- Cress, U., Thillosen, A., & Schmidt, M. (2013). Offene Bildung – Chance oder Gefahr? Jubiläumstagung zum 10-jährigen Bestehen des Informationsportals e-teaching.org. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 26.-27.06.2013.
- Crusius, J., Damisch, L., Hundhammer, T., & Mayer, J. (2007). Doktorandenworkshop der Fachgruppe Sozialpsychologie der DGPs. Köln, 29.6.-1.7.2007.
- Diller, B., Kümmel, E., & Moskaliuk, J. (2019). Digitale Medien in der Hochschullehre: Praxiserfahrungen und Erfolgsstrategien. Barcamp IWM #LearnMap, Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 14.-15.11.2019.
- Dirckinck-Holmfeld, L., & Fischer, F. (2005). Future Workshop on computer-supported collaborative learning at the First International Kaleidoscope Symposium on Technology Enhanced Learning. Oberhausen, 06.-08.07.2005.
- Dürr, F., Landkammer, F., & Bahnmüller, J. (2013). Kognition und Kooperation - Überzeugungen in Gehirn und Gesellschaft. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 14.-15.11.2013.
- Eghbal-Azar, K. (2011). Tagung zum Thema Begriffe in der Reihe "Museen verstehen" im Rahmen des Projekts "wissen&museum: Archiv-Exponat-Evidenz". Tübingen, 07.-08.04.2011.
- Eghbal-Azar, K. (2011). Workshop Ästhetische Unikate im Rahmen des Projekts wissen&museum. Literaturmuseum der Moderne, Marbach, 20.06.2011.
- Engelmann, T., Hesse, F. W., & Hamilton, E. (2008). International (Follow up) Workshop on distributed Learning and Collaboration (DLAC). Participation and personalization: the main factors of social software. Tübingen, 18.-21.06.2008.
- Epstude, K., & Sassenberg, K. (2007). Motivation und intergruppales Verhalten: Neue Perspektiven. Arbeitsgruppe auf der 11. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der DGPs. Freiburg, 19.09.2007.
- Fausel, A., Haug, S., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2010). E-Learning Schnittstellen. Universität Tübingen, 29.09.2010.
- Fischer, F., & Gerjets, P. (2005). Symposium "Nutzungs- und Interaktionsprozesse beim Wissenserwerb mit Präsentations- und Kommunikationsmedien". 67. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Salzburg, 19.-21.09.2005.
- Friedrich, H. F., & Hesse, F. W. (2000). Vorbereitung und Durchführung eines Workshops zum Thema "Partizipation und Interaktion im virtuellen Seminar". Tübingen, 12.-13.10.2000.
- Friedrich, H. F., Hron, A., & Töpper, J. (2004). Expertenworkshop Lernplattformen in der Schule. Tübingen, 22.-23.07.2004.
- Frings, S. (2003). DGPs-Workshop "Vorbereiten und Verfassen von Forschungsanträgen" für den wissenschaftlichen Nachwuchs. Tübingen, 15.-16.12.2003.
- Frings, S., & Fischer, F. (2004). Werkstattgespräch mit Referendaren des Staatlichen Seminars für Didaktik und Lehrerbildung (Pforzheim). Tübingen, 13.02.2004.
- Gaiser, B., Hampel, T., & Panke, S. (2008). Good Tags & Bad Tags. Social Tagging in der Wissensorganisation. Tübingen, 21.-22.2.2008.
- Gaiser, B., Haug, S., Kohls, C., Panke, S., Wedekind, J., & Werner, B. (2006). Partnerworkshop e-teaching.org. Universität Duisburg Essen, 16.-17.11.2006.
- Gaiser, B., & Wedekind, J. (2004). Workshop "Medienkompetenz durch Blended Learning" auf dem Fernausbildungskongress der Helmut-Schmidt-Universität. Hamburg, 23.09.2004.
- Garsoffky, B., & Glaser, M. (2010). Workshop Physiological Measurement of Transportation. IWM Tübingen, 09.12.2010.
- Gerjets, P., Bodemer, D., Keller, T., Linek, S., Scheiter, K., Schorr, T., Schuh, J., Tergan, S.-O., & Zahn, C. (2004). Special Interest
Meeting of EARLI SIG 6 and SIG 7. Tübingen, 07.-09.07.2004.
- Gerjets, P., & Elen, J. (2005). Instructional design and empirical research: Experiments and/or design experiments? Symposium at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, 22.-27.08.2005.
- Gerjets, P., & Hesse, F. W. (2003). Organisation des Symposiums "Psychological perspectives on advanced technology in education" auf der Tenth European Conference for Research in Learning and Instruction. Padua, 27.08.2003.
- Gerjets, P., Laouris, Y., & Scheiter, K. (2007). Workshop: Resource-adaptive design of visualizations for supporting the comprehension of complex dynamics in the natural sciences. Protaras, 31.5.-2.6.2007.
- Gerjets, P., Oestermeier, U., Kornmann, J., Müller, J., & Jacob, L. (2015). Der LEGO-Musik-Kurs der Hector-Kinderakademie., 30. Juli 2015.
- Gerjets, P., & Renkl, A. (2003). Organisation des Symposiums "Understanding mathematical solutions: Designing example-based and problem-based learning"auf der Tenth European Conference for Research in Learning and Instruction. Padua, 29.-30.08.2003.
- Gerjets, P., & Renkl, A. (2005). Organisation des Symposiums "Affordances for Learning in multimedia learning environments: First insights from a Dutch-German research cooperation" auf der 10. Fachtagung Pädagogische Psychologie. Halle, 28.09.2005.
- Gerjets, P., & Renkl, A. (2005). Präsenz-Workshop des Online-Seminars "Current Cognitive Approaches to Media-Based Learning" für die Virtual Doctoral School in Kaleidoscope. Tübingen, 20.-21.04.2005.
- Gerjets, P., & Scheiter, K. (2005). Cognitive and socio-motivational aspects in learning from dynamic visualizations. Symposium at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, 22.-27.08.2005.
- Gerjets, P., & Scheiter, K. (2006). Kick-off meeting of the research network "Resource-Adaptive Design of Visualizations for Supporting the Comprehension of Complex Dynamics in the Natural Sciences". Tübingen, 22.-24.11.2006.
- Gerjets, P., Scheiter, K., Gemballa, S., & Schilling, A. (2008). Workshop "Resource-adaptive design of visualizations for supporting the comprehension of complex dynamics in the Natural Sciences". Cap Roig, Spain, 21.-23.05.2008.
- Gerjets, P., Scheiter, K., Gemballa, S., & Schilling, A. (2009). Workshop "Resource-adaptive design of visualizations for supporting the comprehension of complex dynamics in the Natural Sciences". Cap Roig, Spain, 04.-06.06.2009.
- Gieselmann, M., Klein, S. H., & Utz, S. (2024). Closing conference of the Human-Agent Interaction Network: Interactions with language-based AI. https://www.iwm-tuebingen.de/mai-conference
- Glaser, M., & Garsoffky, B. (2010). Workshop Geschichtsvermittlung mit 3D-Rekonstruktionen: Potentiale und Probleme. IWM Tübingen., 03.12.2010.
- Haase, V. G., Lopes Silva, J. B., Bahnmueller, J., & Moeller, K. e. a. (2019). Brazilian-German Winter School on Numerical Cognition. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasilien, 05.-09.08.2019.
- Hansen, H., Ehlers, U., & Thillosen, A. (2009). Workshop Qualität im E-Learning. Bochum, 17.11.2009.
- Haug, S., Kohls, C., Thillosen, A., & Wedekind, J. (2008). Workshop zum Launch Portal Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg. Tübingen, 22.07.2008.
- Haug, S., Schmidt, M., Thillosen, A., & Wedekind, J. (2012). Workshop e-teaching.org - Einsatz in der Hochschulpraxis und Ideen zur Weiterentwicklung des Portals. IWM Tübingen, 09.-10.02.2012.
- Hellermann, M., Kaiser, M., Kehrer, M., Mandausch, M., Manegold, C., Thillosen, A., & Henning, P. (2018). Von der Digitalen Innovation in die Lehrpraxis. Konferenz des Hochschulnetzwerks Digitalisierung der Lehre Baden-Württemberg (HND BW) und des Förderprogramms Digital Innovations for Smart Teaching – Better Learning. Hochschule Karlsruhe - Technik und Wirtschaft, 27.-28.09.2018.
- Hellermann, M., & Kehrer, M. (2017). Workshop-Tag Datenschutz. Workshops zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 30.11.2017.
- Hesse, F. W. (2003). Organisation der Sektion J: Bundesinitiative "Neue Medien in der Bildung" im Forum Hochschule - Wirtschaft auf der Learntec 2003. Karlsruhe, 05.02.2003.
- Hesse, F. W. (2004). Organisation der Sektion J: "Nachhaltige Entwicklung von E-Learning an Hochschulen" im Forum Hochschule - Wirtschaft auf der Learntec 2004. Karlsruhe, 11.02.2004.
- Hesse, F. W. (2016). A Digital Revolution in Teaching and Learning – Paving the Way for a New Division of Labour in Higher Education. Symposium. Landesvertretung Hessen bei der EU, Brüssel, 24.02.2016.
- Hesse, F. W. (2017). Entwicklung der Forschung zu Wissen und Bildung am Standort Tübingen. Abschlusstagung der DFG-Forschergruppe "Analyse und Förderung effektiver Lehr-Lernprozesse". Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 04.-05.05.2017.
- Hesse, F. W., & Bauer, K. (2005). The 2nd Joint Workshop of Cognition and Learning through Media-Communication for Advanced e-Learning. Tokyo, 28.09.-30.09.2005.
- Hesse, F. W., Buder, J., & Bauer, K. (2003). DFG-NSF Workshop "Creation of an American-German Research Network in the Field of Technology-Supported Education". Tübingen, 12.-14.11.2003.
- Hesse, F. W., Buder, J., & Bauer, K. (2003). Treffen der Arbeitsgruppe 2 des DFG-Schwerpunktprogramms "Netzbasierte Wissenskommunikation in Gruppen". Köln, 10.-11.07.2003.
- Hesse, F. W., Buder, J., & Bauer, K. (2004). Jahrestreffen des DFG-Schwerpunktprogramms "Netzbasierte Wissenskomunikation in Gruppen". Freudenstadt, 15.-16.01.2004.
- Hesse, F. W., Buder, J., & Bauer, K. (2005). Jahrestreffen des DFG-Schwerpunktprogramms "Netzbasierte Wissenskomunikation in Gruppen". Freiburg, 27.-28.01.2005.
- Hesse, F. W., Buder, J., & Frings, S. (2003). Jahrestreffen des DFG-Schwerpunktprogramms "Netzbasierte Wissenskommunikation in Gruppen". Tübingen, 07.-08.04.2003.
- Hesse, F. W., & Cress, U. (2019). Overcoming learning biases and environmental nudging for learning. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 11.-13.06.2019.
- Hesse, F. W., Cress, U., & Scheiter, K. (2016). Current and future trends in technology-based learning. Symposium, Leibniz-Institut für Wissensmedien, 2.6.-3.6.2016.
- Hesse, F. W., Gerjets, P., Scheiter, K., Schorr, T., Schuh, J., & Ründal, E. (2003). Summerschool of the Virtual Ph. D. Program "Knowledge Acquisition and Knowledge Exchange with New Media". Tübingen, 15.-19.09.2003.
- Hesse, F. W., Neudert, S., Pfeiffer, S., & Rieber, N. (2013). Kolloquium „Perspektiven der Empirischen Bildungsforschung: Interdisziplinäre Forschung am Standort Tübingen“. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 24.-25.06.2013.
- Hesse, F. W., & Scheiter, K. (2017). Bildungspotenziale in Zeiten digitalen Wandels. Bildungspolitisches Forum 2017. Berlin, 5.10.2017.
- Hesse, F. W., & Tamura, Y. (2003). The Joint Workshop of Cognition and Learning through Media-Communication for Advanced e-Learning. Berlin, 08.-09.09.2003.
- Hron, A. (2004). Konzeption, Organisation und Moderation des Workshops "Lernplattformen im Unterricht" auf der Edutr@in 2004 - Kongress und Fachmesse für neue Lernkonzepte in Schule, Berufs- und Erwachsenenbildung. Karlsruhe, 11.11.2004.
- Igel, C., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2012). Workshop Content Syndication mit e-teaching.org. DFKI Saarbrücken, 20.02.2012.
- John, N., Kehrer, M., Mbak, S. E., Schmidt, M., & Thillosen, A. (2023). 20 Jahre e-teaching.org – Content (weiter)entwickeln, für die Community und mit der Community. Jubiläumstagung. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, Juni. https://www.e-teaching.org/jubilaeumstagung2023
- Jonas, K., Sassenberg, K., & Scheepers, D. (2014). 17. General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP), Preconference. Amsterdam, The Netherlands, 08.07.2014.
- Jonas, K. J., Sassenberg, K., & Scheepers, D. (2007). EAESP: Small Group Meeting: Group processes and self-regulation. Oud Poelgeest Castle. Leiden, 29.-31.08.2007.
- Jonas, K. J., Sassenberg, K., & Scheepers, D. (2009). EASP: Small Group Meeting: Self regulation approaches to Group Processes. Hohenstein-Tübingen, 21.-24.06.2009.
- Jonas, K. J., Sassenberg, K., & Scheepers, D. (2011). The application of self-regulation approaches to social psychological phenomena. Stockholm, Sweden, 11.-12.07.2011.
- Jonas, K. J., Sassenberg, K., & Scheepers, D. (2017). Preconference "Self-regulation of Health". 18th General Meeting of the European Association of Social Psychology (EASP). Granada, Spain, 04.07.2017.
- Kammerer, Y. (2017). Workshop on Multiple Documents Literacy. Tübingen, 26.-27.10.2017.
- Kammerer, Y., Oloff, C., & Gerjets, P. (2013). KOMMIT-Konsortialtreffen mit den Projektpartnern von BITKOM e.V., DFKI GmbH, imc AG und ifib GmbH sowie eingeladenen Mitarbeitern des IWM und der Uni Tübingen. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 9.-10.9.2013.
- Kammerer, Y., Schüler, A., Domahidi, E., & Bernecker, K. (2018). Selective Information Processing during Digital Media Use. Postdoc Network Workshop. Leibniz-Institut für Wissensmedien,Tübingen, 10.-11.4.2018.
- Kathmann, J., Irle, G., John, N., & Thillosen, A. (2022). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „Qualität in der Hochschullehre mit digitalen Medien: definieren – messen – weiterentwickeln”. https://www.e-teaching.org/themenspecial-qualitaet
- Kehrer, M., & Hellermann, M. (2017). Synergien aktivieren, Nachhaltigkeit gestalten. Workshop zum Förderprogramm "Digital Innovations for Smart Teaching - Better Learning". Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 25.07.2017.
- Kehrer, M., & Nieder-Steinheuer, K. (2022). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „Hybride Lernräume“. https://www.e-teaching.org/themenspecial-hybride-lernraeume
- Kehrer, M., Reichert, J., & Thillosen, A. (2019). Digitalisierungspraktiken und Hochschulbildung – sind wir auf dem richtigen Weg? Fachtagung, Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 27.-28.06.2019.
- Keller, T. (2006). Digital Concept Maps as Cognitive Tools for Organizing and Managing Knowledge and Information Resources. Panel of the Second International Conference on Concept Mapping (CMC). San José, Costa Rica, 05.-08.09.2006.
- Klages, B., Weigand, S., Zahn, C., & Schwan, S. (2007). Workshop "Fachdidaktik im Zeitalter digitaler Medien". Tübingen, 10.09.2007.
- Kleiner, M., & Hesse, F. W. (2017). Global Learning Council Summit (GLCS) 2017: Paving the way for the digital future. Berlin, 28.-30.6.2017.
- Knobloch, M. (2000). Organisation des Standes "Virtuelle Hochschule Baden-Württemberg" beim Tag der Lehre. Karlsruhe, 24.05.2000.
- Kohls, C. (2007). Design Patterns im didaktischen Umfeld - Trend oder Hype? Preconference-Workshop auf der 12. Europäische Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft. Hamburg, 11.9.2007.
- Kohls, C., Panke, S., & Gaiser, B. (2006). E-Learning Day. FH Wedel, 23.06.2006.
- Kohls, C., & Wedekind, J. (2009). E-Learning Patterns Workshop. Tübingen, 04.-06.03.2009.
- Krauskopf, K., Zahn, C., & Hesse, F. H. (2011). International Workshop on TPACK-Development: Knowledge and Skills related to Digital Tools for Teaching and Teacher Training — Cognitive Processes involved in Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Tübingen, 25.-26.10.2011.
- Kümmel, E., & Moskaliuk, J. (2018). Lernprozess im Fokus: Forschung zu digitalen Medien in der Hochschullehre. Fachtagung IWM #LearnMap. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 11.-12.10.2018.
- Leuthner, C., Löffler, J., Backfisch, I., Gerjets, P., Klügel, P., Lachner, A., Hochstetter, G., & Braeuer, B. (2024). 2. KI-Fachtag. Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM), Tübingen, Juni 21.
- Lewalter, D., Garsoffky, B., Moser, S., Schwan, S., & Novak, M. (2023). BILAD Network Meeting #2. Tübingen, June 28-30.
- Lewalter, D., Moser, S., Schwan, S., & Novak, M. (2022). BILAD Network Meeting #1. Munich, July 6-8.
- Lingnau, A., & Zentel, P. (2006). Projektpartnerworkshop I zur "Lernunterstützenden Multi-Media-Plattform" (LMMP). Tübingen, 10.-11.10.2006.
- Lingnau, A., & Zentel, P. (2006). Projektpartnerworkshop II zur "Lernunterstützenden Multi-Media-Plattform" (LMMP). Institut für Wissensmedien, Tübingen, 02.-03.12.2006.
- Looi, C. K., Polman, J. L., Cress, U., & Reimann, P. (2016). Transforming Learning, Empowering Learners: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2016. National Institute of Education, Nanyang Technological University. Singapore, 20.-24.06.2016.
- Martin, B. E., Storksdieck, M., Kolvoord, B., & Scheiter, K. (2013). Gordon Research Conference: Visualization in Science and Education. Smithfield, RI, USA., 21.-26.07.2013.
- Meister, D. M., Tergan, S.-O., & Zentel, P. (2003). Workshop: Evaluation von E-Learning - Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven. Tübingen, 11.-12.03.2003.
- Meyer, P., Thillosen, A., Schmidt, M., & Haug, S. (2015). Treffen der E-Learning-Länderinitiativen., 19.-20. Oktober 2015.
- Meyer-Dernbecher, C., & Schwan, S. (2012). Workshop im Rahmen des SAW- Projektverbundes „Digitaler Atlas politischer Raumbilder zu Ostmitteleuropa im 20. Jahrhundert". Tübingen, 19.-20.04.2012.
- Moskaliuk, J., Kimmerle, J., & Cress, U. (2008). Kollaborative Wissenskonstruktion mit Wikis. Tübingen, 27.-28.11.2008.
- Müller, I., Becker, L., & Cress, U. (2024). LERN-Jahrestagung. Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM), Mai 14-15.
- Nagel, V., Wörner, S., Hoch, E., Lachner, A., & Scheiter, K. (2020). Virtueller Workshop „Forschendes Lernen mit virtuellen Experimenten“. MINT Zukunft schaffen – Digitale MINT Wochen. Tübingen, 12.11.2020.
- Ninaus, M., Lohmann, J., Schröder, p., Meilinger, T., Moeller, K., Plewnia, C., & Butz, M. (2018). 2nd VECTOR Workshop on Virtual Environments: Current TOpics in psychological Research. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 25.-27.07.2018.
- Noschka-Roos, A., Lewalter, D., & Schwan, S. (2014). Sehen, Denken, Lernen in Museen. Empirische Bildungsforschung an informellen Lernorten. München, 28.-29.11.2014.
- Nuerk, H.-C., Artemenko, C., Fischer, M., Dresler, T., Bahnmueller, J., Daroczy, G., & Soltanlou, M. (2014). Educational Neuroscience of Mathematics. Tübingen, 3.-4.10.2014.
- Nuerk, H.-C., Dresler, T., Artemenko, C., Bahnmueller, J., Daroczy, G., Mihulowicz, U., Milicevic, V., Schroeder, P., Soltanlou, M., & Vagvögli, R. (2015). Neuroeducation of Number Processing. Hannover, 21.10.-23.10.2015.
- Nuerk, H.-C., Haman, M., Dresler, T., Artemenko, C., Bahnmueller, J., Bieck, S., Cipora, K., Lipowska, K., Mihulowicz, U., Milicevic, V., Schroeder, P., Soltanlou, M., & Vagvögli, R. (2017). Linguistic and Cognitive Influences on Numerical Cognition. Tübingen, 08.-09.09.2017.
- Oestermeier, U., Armbruster, M., Knobloch, M., Kurbad, T., & Martin, S. (2007). Zope3 NeckarSprint 2. Tübingen, 09.-11.11.2007.
- Oestermeier, U., Knobloch, M., & Kurbad, T. (2005). Zope3 NeckarSprint. Tübingen, 06.-09.10.2005.
- Opfermann, M., Gerjets, P., & Scheiter, K. (2006). Organisation des Kooperationstreffens des DFG-NWO-Forschungsnetzwerks "Learning Environments, MultiMedia and Affordances". Tübingen, 06.07.2006.
- Pfeiffer, S., & Hesse, F. W. (2013). WissenschaftsCampi. Geschäftsstelle der Leibniz-Gemeinschaft. Berlin, 18.07.2013.
- Plötzner, R., Barquero, B., Bodemer, D., Decker, R., Garsoffky, B., Schwan, S., & Zahn, C. (2002). Internationaler Workshop "Dynamic Visualizations and Learning". Tübingen, 18.-19.07.2002.
- Plötzner, R., Renkl, A., Scheiter, K., Schüler, A., Schwonke, R., & Zimmermann, G. (2011). Workshop "Adaptable and adaptive multimedia systems". Tübingen, 02.-03.12.2012.
- Plötzner, R., & Schnotz, W. (2002). Arbeitsgruppe "Externe und interne Repräsentationen beim mediengestützten Aufbau von Wissensstrukturen" auf dem 43. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Berlin, 24.09.2002.
- Pummerer, L., Sassenberg, K., Winter, K., & Hornsey, M. (2021). EASP: Small Group Meeting: Social implications of conspiracy theories. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 18.-19.11.2021.
- Reussner, E., Schwan, S., Töpper, J., Wessel, D., & Zahn, C. (2006). Workshop "Lernen im Museum: Theorien, Forschungsfragen und
Methoden" (im Rahmen des Projektes "Informelles Lernen mit Medien im
Museum" des Pakts für Innovation und Forschung). IWM, 12.06.2006.
- Reussner, E., Schwan, S., & Zahn, C. (2007). Workshop "Learning in Museums - International Positions". Tübingen, 07.-09.11.2007.
- Richter, J., & Backfisch, I. (2018). Einsatz digitaler Tafeln im Mathematikunterricht. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen., 26.04.2018.
- Richter, J., & Holz, H. (2018). iPad-Einsatz in der Grundschule. Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 09.04.2018.
- Rinn, U., & Meister, D. M. (2002). Workshop: Didaktik und Neue Medien. Tübingen, 19.-20.11.2002.
- Saam, M., Cress, U., Merkel, U., Kummer, M., Slivko, O., & Halatchliyski, I. (2013). ZEW/KMRC Wikipedia Workshop. Mannheim., 8.11.-9.11.2013.
- Saam, M., & Wodzicki, K. (2009). ZEW-KMRC-Workshop "The potential of social software for knowledge creation and economic performance". Mannheim, 06.-07.11. 2009.
- Said, N., Buder, J., & Huff, M. (2021). Belief polarization in times of coronavirus and climate change – putting theory into practice. Symposium. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, October 4-6.
- Scheepers, D., Sassenberg, K., & Jonas, K. (2013). Social Determinants and Social Consequences of Threat. Leibniz-Gemeinschaft, Berlin, 17.-18.06.2013.
- Scheiter, K., & Gerjets, P. (2005). Workshop Eyetracking - Methodology & Multimedia Design. Tübingen, 07.-09.12.2005.
- Scheiter, K., Krauskopf, K., Stalbovs, K., & Hesse, F. W. (2010). BMBF-Workshop „Computerunterstützte Förderung der Kompetenzentwicklung – Lesen, Mathematik, Naturwissenschaften“. Tübingen, 26.02.2010.
- Scheiter, K., & Lachner, A. (2021). Thementagung „Digitalisierung im Bildungsbereich. Potenziale und Herausforderungen“ im Rahmen des digitalen Jahres der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (digiGEBF). Forschungs- und Transferzentrum Digitalisierung in der Lehrerbildung (TüDiLB). Tübingen, September 22.
- Scheiter, K., & Schwan, S. (2018). IWM Summer School: Multimodality and Knowledge Processes. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 06.-08.06.2018.
- Scheiter, K., Schüler, A., & Maes, F. (2010). EARLI SIG2 Text and Graphics Comprehension Meeting. Tracing the mind: How do we learn from text and graphics? Tübingen, 25.-28.08.2010.
- Schilling, R., Hashagen, U., Hünniger, D., Glaser, M., Wolf, R., Berdux, S., & Saupe, A. (2024). Exhibiting the sound of history: Practice and theory of acoustic historical research and communication. Hamburg, December 9-10.
- Schilling, R., Leitermann, K., Theiss, F., Colombi Ciacchi, L., Kahl, W.-A., Götz, P., Schwan, S., Glaser, M., & Garsoffky, B. (2023). Knowledge through digitized material? - Objects, images, perspectives. Internationale Tagung im Rahmen des Projektes DigiMat. Bremerhaven, Bremen, June 15-16.
- Schmidt, M., & Thillosen, A. (2020). e-teaching.org-Qualifizierungsspecial „Quickstarter Online-Lehre" in Kooperation mit dem Hochschulforum Digitalisierung (HFD) und der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft (GMW)., April bis Juli 2020.
- Schwan, S. (2004). Arbeitsgruppe Medien und Pädagogische Psychologie auf dem 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Göttingen, 28.09.2004.
- Schwan, S. (2005). 2. Doktorandenworkshop der Fachgruppe Medienpsychologie der DGPs. Erfurt, 07.09.2005.
- Schwan, S. (2006). eSTREAM Open European Conference on Streaming Technology in Education. Patras, 14.-16.06.2006.
- Schwan, S. (2017). Perspektive Wissen: IWM-Forschung & Praxis. Forum. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, Februar.
- Schwan, S., Lewalter, D., Moser, S., & Garsoffky, B. (2024). BILAD Network Meeting #3.
- Schwan, S., & Zahn, C. (2006). Workshop "Lernen im Museum" (im Rahmen des Projektes "Informelles Lernen mit Medien im Museum" des Pakts für Innovation und Forschung). München, 02.-03.03.2006.
- Schüler, A., Scheiter, K., & Maes, F. (2010). SIG2-JURE workshop "Approaches to analysing graphical representations" held by Shaaron Ainsworth. Tübingen, 25.08.2010.
- Schüler, A., Scheiter, K., & Maes, F. (2010). SIG2-JURE workshop "Natural language techniques for text comprehension analysis" held by Ladislao Salmerón. Tübingen, 25.08.2010.
- Strijbos, J.-W., & Fischer, F. (2005). Methodological Challenges of Collaborative Learning Research. Symposium at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, 22.-27.08.2005.
- Stürmer, K., Scheiter, K., & Lachner, A. (2020). The role of students’ motivational characteristics in learning with technology in classrooms. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 6 & 7 (online conference). Tübingen, Germany., 24.-25. August.
- Tergan, S.-O. (2003). Organisation des EARLI-Symposiums "Managing Knowledge with Computerised Mapping Tools" auf der Tenth European Conference for Research in Learning and Instruction. Padua, 27.08.2003.
- Tergan, S.-O., & Keller, T. (2004). International Workshop on Visual Artifacts for the Organization of Information and Knowledge: Searching for Synergies for Enhancing Learning. Tübingen, 13.-14.05.2004.
- Tergan, S.-O., & Keller, T. (2005). Concept Maps as cognitive tools for the visualization of knowledge and knowledge resources. Symposium at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, 22.-27.08.2005.
- Thiemey, T., & Schwan, S. (2015). Museen verstehen: Methoden., 29.-30. Oktober 2015.
- Thillosen, A. (2022). LEARNTEC 2022: Mitausrichter der Tagung „Digitale Hochschule”. Karlsruhe, 31.05.-02.06.2022.
- Thillosen, A. (2023). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „KI in der Hochschulpraxis”. https://www.e-teaching.org/kispecial
- Thillosen, A. (2023). e-Prüfungs-Symposium (ePS 2023): Innovative ePrüfungskonzepte - neue Ideen und individuelle Lösungen. Mitausrichter des Symposiums. RWTH Aachen University, 30.11.-01.12.2023.
- Thillosen, A., John, N., & Kehrer, M. (2023). Organisation des e-teaching.org-Themenspecials „20 Jahre e-teaching.org“. https://www.e-teaching.org/jubilaeum2023
- Thillosen, A., John, N., & Mbak, E. S. (2022). e-Prüfungs-Symposium (ePS 2022): Digitales Lehren, Lernen und Prüfen bei der Rückkehr zur Präsenzlehre. Mitausrichter des Symposiums. Hamburg, 24.-25.11.2022.
- Thillosen, A., & Schmidt, M. (2013). L3T 2.0-Camp am IWM (e-teaching.org). Leibniz-Institut für Wissensmedien. Tübingen, 20.-28.08.2013.
- Thillosen, A., Schmidt, M., & Mbak, E. S. (2020). e-Prüfungs-Symposium (ePS 2020): Learning and Teaching Analytics. Mitausrichter des Symposiums (online Konferenz), 19.-20.11.2020.
- Thillosen, A., Schmidt, M., & Mbak, E. S. (2020). LEARNTEC 2020: Mitausrichter der Tagung „Digitale Hochschule”. Karlsruhe, 28.02.2020.
- Thillosen, A., Schmidt, M., Mbak, E. S., & John, N. (2021). e-Prüfungs-Symposium (ePS 2021): Elektronisches Prüfen in Pandemiezeiten. Mitausrichter des Symposiums (online Konferenz), 25.11.2021.
- Tibus, M., & Nommensen, S. (2011). Kick-off-Workshop im Rahmen des Projektes "EyeVisit: Intuitive und personalisierte Besucherinformation im Museum mit interaktiven Displays: Kontextualisiert - Multimedia - Kollaborativ". IWM Tübingen, 07.-08.07.2011.
- Tibus, M., & Nommensen, S. (2011). Zweiter Kooperationsworkshop im Rahmen des Projektes "EyeVisit: Intuitive und personalisierte Besucherinformation im Museum mit interaktiven Displays: Kontextualisiert - Multimedia - Kollaborativ". Herzog Anton Ulrich-Museum Braunschweig, 09.-10.11.2011.
- Topper, M., & Baumgartner, P. (2007). Gutachterworkshop Medida-Prix 2007. Tübingen, 28.-29.06.2007.
- Topper, M., & Wedekind, J. (2004). Gutachterworkshop Medida-Prix 2004. Tübingen, 01.-02.07.2004.
- Topper, M., & Wedekind, J. (2005). Gutachterworkshop Medida-Prix. Tübingen, 07.- 08.07.2005.
- Topper, M., & Wedekind, J. (2006). Gutachterworkshop Medida-Prix 2006. Tübingen, 06.-07.07.2006.
- Utz, S., & Huff, M. (2015). 9. Konferenz der Fachgruppe Medienpsychologie., 10.-11. September 2015.
- Wedekind, J., Kohls, C., Gaiser, B., Haug, S., Panke, S., & Rinn, U. (2005). Partnerworkshop e-teaching.org. Tübingen, 08.-09.12.2005.
- Wedekind, J., Panke, S., Gaiser, B., Kohls, C., & Rinn, U. (2005). Expertenworkshop Geschäftsmodelle für Webportale. Tübingen, 28.-29.04.2005.
- Weinberger, A. (2005). 2nd milestone meeting of the European Research Team CoSSICLE (Computer-Supported Scripting of Interaction in Collaborative Learning Environments). Taipei, 29.05.2005.
- Weinberger, A. (2005). 3rd milestone meeting of the European Research Team CoSSICLE (Computer-Supported Scripting of Interaction in Collaborative Learning Environments). Oberhausen, 11.07.2005.
- Weinberger, A., Fischer, F., Dillenbourg, P., Häkkinen, P., & Harrer, A. (2005). Computer-supported scripting of interaction in collaborative learning environments. Workshop at the International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) The next 10 years! Taipei, 30.05.-04.06.2005.
- Weinberger, A., Kobbe, L., & Fischer, F. (2005). Kick-off meeting of the European Research Team CoSSICLE (Computer-Supported Scripting of Interaction in Collaborative Learning Environments). Zürich, Switzerland, 24.02.2005.
- Weinberger, A., Kobbe, L., & Fischer, F. (2005). Workshop Scripting Approaches in CSCL. Tübingen, 23.-25.11.2005.
- Winter, K., Pummerer, L., & Sassenberg, K. (2023). Preconference to the EASP General Meeting: Belief in conspiracy theories: new insights and current challenges. Jagiellonian University, Kraków, Poland., 30.06.2023.
- Winter, K., & Sassenberg, K. (2019). Wissenskommunikation über digitale Medien zum Thema Flucht und Integration. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, Germany, 25.-26.03.2019.
- Zahn, C. (2002). Planung der Forschungskooperation mit Mitarbeitern des Zentrums für Grafische Datenverarbeitung ZGDV e.V. in Darmstadt (M. Finke, N. Gerfelder, D. Balfanz)., 2002.
- Zahn, C., Hauck, G., Tibus, M., & Schwan, S. (2006). Workshop für Lehramtsstudierende der PH-Weingarten zum Thema "Medien im Schulunterricht" im Rahmen der Mediendidaktik-Ausbildung an der PH Weingarten. IWM Tuebingen, 14.06.2006.
- Zahn, C., & Ploetzner, R. (2005). Digital video as a cognitive tool to support interactive learning. Symposium at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, 22.-27.08.2005.
- Zentel, P. (2003). Informationstag "Lernen in virtuellen Welten". Veranstaltung des IWM in Kooperation mit dem Referat für Sonderpädagogik am Ministerium für Kultus, 20.05.2003.
- Zentel, P., Lingnau, A., & Cress, U. (2008). Perspectives of ICT in special education - Potential and possibilities of WEB 2.0 and social software. Tübingen, 5.-6.6.2008.
- van Genuchten, E. (2012). Mitorganisatorin der 16th Conference of Junior Researchers of EARLI. Regensburg, 23-27.07.2012.